Diplomová práce se zabývá výtvarnými směry 20. století s možností jejich využití v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Úvodní kapitoly se zamýšlí nad smyslem aplikace moderního umění na základních školách, popisují metodiku a techniky, které byly při realizaci praktických činností použity, a seznamují s novodobými výtvarnými postupy. V hlavní části jsou popsány výtvarné směry a k nim se vztahující metodická témata, uvádějící příklad, jak se učitel ve výuce výtvarné výchovy může inspirovat moderním uměním. V závěru autorka porovnává školy z hlediska výtvarného projevu, na kterých byly činnosti realizovány. Diplomová práce je doplněna ukázkami dětských prací a autorčinou vlastní tvorbou.
Anotace v angličtině
The diploma work inquires into 20th century art streams and the possibility of their usage in the lessons of art education in the first step of basic schools. Introductory chapters deal with the purpose of application of modern art at basic schools, describe methods and techniques which were used when realizing practical activities and introduce modern artistic techniques. The main part describes art streams and related methodic themes mentioning an example how modern art can inspire an art lessons teacher. In the final part the author compares schools involved in realizing the activities from the point of view of art performance. The diploma work contains samples of children works and own author's art performance.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
77s., 11s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výtvarnými směry 20. století s možností jejich využití v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Úvodní kapitoly se zamýšlí nad smyslem aplikace moderního umění na základních školách, popisují metodiku a techniky, které byly při realizaci praktických činností použity, a seznamují s novodobými výtvarnými postupy. V hlavní části jsou popsány výtvarné směry a k nim se vztahující metodická témata, uvádějící příklad, jak se učitel ve výuce výtvarné výchovy může inspirovat moderním uměním. V závěru autorka porovnává školy z hlediska výtvarného projevu, na kterých byly činnosti realizovány. Diplomová práce je doplněna ukázkami dětských prací a autorčinou vlastní tvorbou.
Anotace v angličtině
The diploma work inquires into 20th century art streams and the possibility of their usage in the lessons of art education in the first step of basic schools. Introductory chapters deal with the purpose of application of modern art at basic schools, describe methods and techniques which were used when realizing practical activities and introduce modern artistic techniques. The main part describes art streams and related methodic themes mentioning an example how modern art can inspire an art lessons teacher. In the final part the author compares schools involved in realizing the activities from the point of view of art performance. The diploma work contains samples of children works and own author's art performance.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude soubor praktických úkolů (činností), jejichž prostřednictvím se děti seznámí s moderním uměním. Měla by se stát didaktickou příručkou, jak lze vlastním prožitkem a aktivní tvorbou pochopit umělecké dílo. Následně se zaměří i na odlišná pojetí finálních prací dětí z různých typů škol.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude soubor praktických úkolů (činností), jejichž prostřednictvím se děti seznámí s moderním uměním. Měla by se stát didaktickou příručkou, jak lze vlastním prožitkem a aktivní tvorbou pochopit umělecké dílo. Následně se zaměří i na odlišná pojetí finálních prací dětí z různých typů škol.
Seznam doporučené literatury
Uhlíř, J.: Tvoříme va stylu známých malířů. Portál, Praha 2002
Roeselová, V.: Náměty ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000
Pijoan, J.: Dějiny umění, Balios - knižní klub, Praha 1998
Šamšula, P.- Hirschová, J.: Průvodce výtvarným uměním IV. Práce, Praha 1994
Seznam doporučené literatury
Uhlíř, J.: Tvoříme va stylu známých malířů. Portál, Praha 2002
Roeselová, V.: Náměty ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 2000
Pijoan, J.: Dějiny umění, Balios - knižní klub, Praha 1998
Šamšula, P.- Hirschová, J.: Průvodce výtvarným uměním IV. Práce, Praha 1994