Diplomová práce se zabývá využitím odpadového materiálu v hodinách výtvarné výchovy. V práci vycházíme ze zavedení nového vzdělávacího programu do škol, který by měl vést k propojování učiva a k rozvíjení klíčových kompetencí u žáků. Zaměřili jsme se na propojení výtvarné výchovy a ekologické výchovy a na jejich společné cíle. Je mnoho důvodů, které nás vedou k využívání odpadového materiálu ve vyučovacích hodinách, a proto jsme si materiál rozdělili přehledně do skupin. Praktická část je metodickým námětem prací s odpadovým materiálem a práce byly realizovány na základní škole. Tento neobvyklý materiál má výchovné hodnoty a podněcuje celkový rozvoj osobnosti.
Anotace v angličtině
This dissertation is concerned with utilisation of waste material in Art lessons.We result from new educational syllabus, that should lead to connection of the curriculum and to development of key competences of pupils. We target especially connection between Art and Enviromental Education and their common goals. There are many reasons for exploitation of waste material in lessons and so we divided the material digestedly into several groups. Practical part of the thesis is intended as methodical subject-matter for waste material work and all the contained production was realised at a basic school. In our opinion, the waste material has its educational value and instigates general development of pupil´s personality.
Visual Art, Enviromental Education, waste material, the Framwork Educational Programme.
Rozsah průvodní práce
73 s., 9 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím odpadového materiálu v hodinách výtvarné výchovy. V práci vycházíme ze zavedení nového vzdělávacího programu do škol, který by měl vést k propojování učiva a k rozvíjení klíčových kompetencí u žáků. Zaměřili jsme se na propojení výtvarné výchovy a ekologické výchovy a na jejich společné cíle. Je mnoho důvodů, které nás vedou k využívání odpadového materiálu ve vyučovacích hodinách, a proto jsme si materiál rozdělili přehledně do skupin. Praktická část je metodickým námětem prací s odpadovým materiálem a práce byly realizovány na základní škole. Tento neobvyklý materiál má výchovné hodnoty a podněcuje celkový rozvoj osobnosti.
Anotace v angličtině
This dissertation is concerned with utilisation of waste material in Art lessons.We result from new educational syllabus, that should lead to connection of the curriculum and to development of key competences of pupils. We target especially connection between Art and Enviromental Education and their common goals. There are many reasons for exploitation of waste material in lessons and so we divided the material digestedly into several groups. Practical part of the thesis is intended as methodical subject-matter for waste material work and all the contained production was realised at a basic school. In our opinion, the waste material has its educational value and instigates general development of pupil´s personality.
Visual Art, Enviromental Education, waste material, the Framwork Educational Programme.
Zásady pro vypracování
Úvod:
Každý den se setkáváme s různými odpadovými věcmi, zbytkovými materiály. Velkou výhodou je jejich snadná dostupnost a práce s nimi nás finančně nezatěžuje.
Většinu z nich můžeme použít pro výtvarné činnosti.
Cíl:
Cílem práce je seznámení se zbytkovým a odpadovým materiálem, přehledné utřídění do skupin podle možného využití v hodinách výtvarné výchovy. Praktická část DP se zaměří na náměty práce s odpadovým materiálem, z nichž některé budou realizovány na 1. stupni ZŠ. Práce bude obsahovat dokumentaci.
Zásady pro vypracování
Úvod:
Každý den se setkáváme s různými odpadovými věcmi, zbytkovými materiály. Velkou výhodou je jejich snadná dostupnost a práce s nimi nás finančně nezatěžuje.
Většinu z nich můžeme použít pro výtvarné činnosti.
Cíl:
Cílem práce je seznámení se zbytkovým a odpadovým materiálem, přehledné utřídění do skupin podle možného využití v hodinách výtvarné výchovy. Praktická část DP se zaměří na náměty práce s odpadovým materiálem, z nichž některé budou realizovány na 1. stupni ZŠ. Práce bude obsahovat dokumentaci.
Seznam doporučené literatury
Vávra J.: Od impresionismu k postmoderně, Nakladatelství Olomouc 2001
Bláha J. - Slavík J.: Průvodce výtvarným uměním, Práce, Praha 1997
Leinz G.: Malířství dvacátého století, Rebo Productions, Praha 1996
Vondrová P.: Výtvarné techniky pro děti, Portál, Praha 2001
Seznam doporučené literatury
Vávra J.: Od impresionismu k postmoderně, Nakladatelství Olomouc 2001
Bláha J. - Slavík J.: Průvodce výtvarným uměním, Práce, Praha 1997
Leinz G.: Malířství dvacátého století, Rebo Productions, Praha 1996
Vondrová P.: Výtvarné techniky pro děti, Portál, Praha 2001