Bakalářská práce se zabývala problematikou nezaměstnanosti mladých lidí, kteří předčasně opouštějí systém primárního vzdělávání a bez kvalifikace se obtížně uplatňují na trhu práce. Legislativně se mohou stát nezaměstnanými v evidenci úřadu práce, ale tato evidence bez dalších aktivit není pro tuto skupinu řešením. Cílem zpracování této bakalářské práce bylo zjištění důvodů nezaměstnanosti mladistvých a posouzení významu práce s mladistvými nezaměstnanými pro změnu jejich motivace k získání kvalifikace. V teoretické části byla s využitím odborných materiálů popisována problematika nezaměstnanosti komplexně, dále byla objasňována problematika mladých lidí v kontextu nezaměstnanosti. Praktická část ověřovala prostřednictvím dotazníků příčiny nezaměstnanosti, postoje mladých nezaměstnaných k řešení vlastní situace. Byl zvolen zkoumaný vzorek 77 osob. Výsledky usuzovaly na počáteční minimální motivaci cílové skupiny jakkoli řešit svoji situaci a na příčiny tohoto stavu. Dotazováním bylo zjištěno, že konkrétní nabízené možnosti řešení mohou motivovat mladé lidí ke změně. Největším přínosem zpracování této práce vzhledem k řešené problematice bylo zjištění, že mladé lidi, kteří určitým způsobem selhali v systému primárního vzdělávání, je možné vhodnými aktivitami motivovat k získání kvalifikace v rámci systému celoživotního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The baccalaureate essay dealt with problems of unemployment of young people, who left the education system untimely and who have difficulties to assert on the labour market without qualification. The law makes it possible to become unemployed and to be in labour offices filling. But the filling isn’t resolution for this group without other activities. One of the targets of this baccalaureate essay was to ascertain the reasons for unemployment of young people and to judge the importance of work with the unemployed adolescents to change their motivation to get some qualification. In the theoretic part the author availed special materials and she described problems of unemployment in global. She further showed the problems of young people in the context of unemployment. Second part was practical. There are results of questionnaire verification of reasons of unemployment and the attitude of young people to solving their situation. There was selected a sample of 77 persons. The results showed minimal initial motivation of the target group to solve their situation and also the reasons of this state. By questioning it was found out that offering concrete possibilities to solve their situation can motivate the young people to make changes. The greatest contribution of this work concerning the problems solved was finding that the people who in a way failed in the system of their education are accessible to motivation by the means of suitable activities for getting some qualification in the system of lifelong learning.
Klíčová slova
nezaměstnanost, příčiny, rizikové skupiny, mladiství nezaměstnaní, vzdělání, kvalifikace, rekvalifikace, zaměstnání, trh práce, poradenství, aktivita, úřad práce, motivace.
Bakalářská práce se zabývala problematikou nezaměstnanosti mladých lidí, kteří předčasně opouštějí systém primárního vzdělávání a bez kvalifikace se obtížně uplatňují na trhu práce. Legislativně se mohou stát nezaměstnanými v evidenci úřadu práce, ale tato evidence bez dalších aktivit není pro tuto skupinu řešením. Cílem zpracování této bakalářské práce bylo zjištění důvodů nezaměstnanosti mladistvých a posouzení významu práce s mladistvými nezaměstnanými pro změnu jejich motivace k získání kvalifikace. V teoretické části byla s využitím odborných materiálů popisována problematika nezaměstnanosti komplexně, dále byla objasňována problematika mladých lidí v kontextu nezaměstnanosti. Praktická část ověřovala prostřednictvím dotazníků příčiny nezaměstnanosti, postoje mladých nezaměstnaných k řešení vlastní situace. Byl zvolen zkoumaný vzorek 77 osob. Výsledky usuzovaly na počáteční minimální motivaci cílové skupiny jakkoli řešit svoji situaci a na příčiny tohoto stavu. Dotazováním bylo zjištěno, že konkrétní nabízené možnosti řešení mohou motivovat mladé lidí ke změně. Největším přínosem zpracování této práce vzhledem k řešené problematice bylo zjištění, že mladé lidi, kteří určitým způsobem selhali v systému primárního vzdělávání, je možné vhodnými aktivitami motivovat k získání kvalifikace v rámci systému celoživotního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The baccalaureate essay dealt with problems of unemployment of young people, who left the education system untimely and who have difficulties to assert on the labour market without qualification. The law makes it possible to become unemployed and to be in labour offices filling. But the filling isn’t resolution for this group without other activities. One of the targets of this baccalaureate essay was to ascertain the reasons for unemployment of young people and to judge the importance of work with the unemployed adolescents to change their motivation to get some qualification. In the theoretic part the author availed special materials and she described problems of unemployment in global. She further showed the problems of young people in the context of unemployment. Second part was practical. There are results of questionnaire verification of reasons of unemployment and the attitude of young people to solving their situation. There was selected a sample of 77 persons. The results showed minimal initial motivation of the target group to solve their situation and also the reasons of this state. By questioning it was found out that offering concrete possibilities to solve their situation can motivate the young people to make changes. The greatest contribution of this work concerning the problems solved was finding that the people who in a way failed in the system of their education are accessible to motivation by the means of suitable activities for getting some qualification in the system of lifelong learning.
Klíčová slova
nezaměstnanost, příčiny, rizikové skupiny, mladiství nezaměstnaní, vzdělání, kvalifikace, rekvalifikace, zaměstnání, trh práce, poradenství, aktivita, úřad práce, motivace.
1. Vymezení základních pojmů a formulace teoretických východisek
2. Formulace cíle
3. Projektování výzkumu - formulace výzkumné otázky
4. Sběr dat
5. Intepretace dat a závěrů
Zásady pro vypracování
1. Vymezení základních pojmů a formulace teoretických východisek
2. Formulace cíle
3. Projektování výzkumu - formulace výzkumné otázky
4. Sběr dat
5. Intepretace dat a závěrů
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost, psychologický, ekonomický a sociální problém. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
LABÁTH,Vladimír a spolupracovníci. Riziková mládež. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jakou součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. ISBN 80-901424-9-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost, psychologický, ekonomický a sociální problém. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
LABÁTH,Vladimír a spolupracovníci. Riziková mládež. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jakou součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9.
MAREŠ, Petr. Nezaměstnanost jako sociální problém. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. ISBN 80-901424-9-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.