Bakalářská práce se zabývala problémovým chováním jedinců s autismem a mentálním postižením. Vycházela z toho, že řada mentálně postižených jedinců vykazuje ve svém chování symptomatiku autismu, ale porucha autistického spektra není diagnostikována. Absence speciálních metod a přístupů, nepochopení problematiky autismu může u těchto jedinců vyvolat problémové chování. Cílem práce bylo přiblížit speciální metody a výchovné přístupy k jedincům s autismem, přispět k snížení nebo nápravě problémového autistického chování v praxi. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, část teoretická a část praktická. Teoretická část dává ucelený přehled základních poznatků o autismu, jeho diagnostice, výchovných a vzdělávacích přístupech a doporučovaných speciálních metodách k zvládání problémového chování. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku a rozhovoru problematiku autistického chování v praxi. Poznatky a zkušenosti poskytlo 39 pedagogů ze 4 různých zařízení. Pro ilustraci problematiky byla zvolena kazuistika chlapce s autismem. Práce a její závěry by měly být praktickou příručkou pro všechny, kteří s autisty pracují.
Anotace v angličtině
In our bachelor paper, we dealt with difficult behaviour of autistic and mentally handicapped individuals, having the fact that many disabled individuals show autistic symptoms without being diagnosed autism as a starting point. Absence of special pedagogical methods and approaches, and misunderstanding of autism may cause problem behaviour with these individuals. The goal of the paper was to spread special pedagogy methods and approaches used to treat autistic individuals, contribute to reduction or improvement of problem autistic behaviour in practice. The paper consists of two major parts, theoretical and practical. The theoretical part gives an integral overview of basic knowledge on autism, diagnostics, educational methods and recommended special pedagogy methods. The practical part used a questionnaire and interview to grasp the complex of autism problems.The information and experience was received from 39 teachers in four different institutions. To illustrate the typical case we used a casuistry of one autistic boy. The paper and its conclusions should be a practical guide to those working with autistic individuals.
autism, education and bringing up, communication, TEACCH programme, structuralization, visualization, individual approach, difficult behaviour, rituals, aggression, improvement of problem behaviour, behaviour therapy.
Rozsah průvodní práce
78 s., 30 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problémovým chováním jedinců s autismem a mentálním postižením. Vycházela z toho, že řada mentálně postižených jedinců vykazuje ve svém chování symptomatiku autismu, ale porucha autistického spektra není diagnostikována. Absence speciálních metod a přístupů, nepochopení problematiky autismu může u těchto jedinců vyvolat problémové chování. Cílem práce bylo přiblížit speciální metody a výchovné přístupy k jedincům s autismem, přispět k snížení nebo nápravě problémového autistického chování v praxi. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, část teoretická a část praktická. Teoretická část dává ucelený přehled základních poznatků o autismu, jeho diagnostice, výchovných a vzdělávacích přístupech a doporučovaných speciálních metodách k zvládání problémového chování. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku a rozhovoru problematiku autistického chování v praxi. Poznatky a zkušenosti poskytlo 39 pedagogů ze 4 různých zařízení. Pro ilustraci problematiky byla zvolena kazuistika chlapce s autismem. Práce a její závěry by měly být praktickou příručkou pro všechny, kteří s autisty pracují.
Anotace v angličtině
In our bachelor paper, we dealt with difficult behaviour of autistic and mentally handicapped individuals, having the fact that many disabled individuals show autistic symptoms without being diagnosed autism as a starting point. Absence of special pedagogical methods and approaches, and misunderstanding of autism may cause problem behaviour with these individuals. The goal of the paper was to spread special pedagogy methods and approaches used to treat autistic individuals, contribute to reduction or improvement of problem autistic behaviour in practice. The paper consists of two major parts, theoretical and practical. The theoretical part gives an integral overview of basic knowledge on autism, diagnostics, educational methods and recommended special pedagogy methods. The practical part used a questionnaire and interview to grasp the complex of autism problems.The information and experience was received from 39 teachers in four different institutions. To illustrate the typical case we used a casuistry of one autistic boy. The paper and its conclusions should be a practical guide to those working with autistic individuals.
autism, education and bringing up, communication, TEACCH programme, structuralization, visualization, individual approach, difficult behaviour, rituals, aggression, improvement of problem behaviour, behaviour therapy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: V první části práce teoreticky ( z odborné literatury ) popsat znaky a specifika autistického chování, doporučované metody práce s autisty. V praktické části oslovit pedagogy, kteří s autisty pracují, zpracovat konkrétní případy chování autistů, zjistit, které metody používají v praxi nejčastěji - ve kterém případě používají tyto metody, která metoda se jim osvědčila při určitém problému, jaké mají svoje postřehy, pomůcky atd. Dále provést srovnání výchovné práce s autisty v ZŠ speciální v Plzni, v ZŠ speciální v Merklíně ( kde se na práci s autisty specializují ) a v ÚSP pro mentálně postiženou mládež v Plzni. Pomocí odborníků ( SPC pro autisty ) provést rozbor výchovného působení a zhodnocení metod a postupů používaných v praxi. Shrnutím celé práce by měl vzniknout '' manuál '' ( průvodce vychovatele, pedagoga ) nejvhodnějších metod a postupů, které v praxi pomáhají, jsou praxí ověřené a podat tak nezbytné informace pedagogům, vychovatelům, kteří s autisty ve škole nebo v ÚSP pracují, a hledají pomoc ve své výchovné práci.
Hlavní předpoklady práce:
1.Předpokládám, že mnozí vychovatelé, kteří se ve své práci setkali s náročným chováním autistů, jsou tímto chováním zaskočeni, neznají příčinu, neví si rady, jak řešit náročné situace a potřebují pomoc. Jsou podle jejich názoru nedostatečně odborně připraveni pro práci s osobami s autismem, a tak dochází ke zbytečným selháním a psychickým zátěžím jak u autisty, tak u vychovatele.
2.Dále lze předpokládat, že pokud je problém, vychovatelé nejčastěji hledají odbornou pomoc u svých kolegů s dlouholetou praxí.
Předmět zkoumání - výzkumná otázka: Zjistit metody, postupy práce, zkušenosti, které přináší výsledky v praxi.
Základní popis výzkumného vzorku (typ respondentů, předpokládaná velikost vzorku):
Respondenti: speciální pedagogové, vychovatelé, učitelé. Velikost vzorku: 15 - 30( 3 pracoviště - speciální školy, ÚSP).
Zásady pro vypracování
Cíl práce: V první části práce teoreticky ( z odborné literatury ) popsat znaky a specifika autistického chování, doporučované metody práce s autisty. V praktické části oslovit pedagogy, kteří s autisty pracují, zpracovat konkrétní případy chování autistů, zjistit, které metody používají v praxi nejčastěji - ve kterém případě používají tyto metody, která metoda se jim osvědčila při určitém problému, jaké mají svoje postřehy, pomůcky atd. Dále provést srovnání výchovné práce s autisty v ZŠ speciální v Plzni, v ZŠ speciální v Merklíně ( kde se na práci s autisty specializují ) a v ÚSP pro mentálně postiženou mládež v Plzni. Pomocí odborníků ( SPC pro autisty ) provést rozbor výchovného působení a zhodnocení metod a postupů používaných v praxi. Shrnutím celé práce by měl vzniknout '' manuál '' ( průvodce vychovatele, pedagoga ) nejvhodnějších metod a postupů, které v praxi pomáhají, jsou praxí ověřené a podat tak nezbytné informace pedagogům, vychovatelům, kteří s autisty ve škole nebo v ÚSP pracují, a hledají pomoc ve své výchovné práci.
Hlavní předpoklady práce:
1.Předpokládám, že mnozí vychovatelé, kteří se ve své práci setkali s náročným chováním autistů, jsou tímto chováním zaskočeni, neznají příčinu, neví si rady, jak řešit náročné situace a potřebují pomoc. Jsou podle jejich názoru nedostatečně odborně připraveni pro práci s osobami s autismem, a tak dochází ke zbytečným selháním a psychickým zátěžím jak u autisty, tak u vychovatele.
2.Dále lze předpokládat, že pokud je problém, vychovatelé nejčastěji hledají odbornou pomoc u svých kolegů s dlouholetou praxí.
Předmět zkoumání - výzkumná otázka: Zjistit metody, postupy práce, zkušenosti, které přináší výsledky v praxi.
Základní popis výzkumného vzorku (typ respondentů, předpokládaná velikost vzorku):
Respondenti: speciální pedagogové, vychovatelé, učitelé. Velikost vzorku: 15 - 30( 3 pracoviště - speciální školy, ÚSP).
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty.
Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-201-7.
HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7367-041-0.
HRDLIČKA, M. KOMÁREK,V. Dětský autismus. Praha:Portál, 2004.
ISBN 80-7178-813-9.
PEETERS,T. Autismus, od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha:
Scientia 1998. ISBN 80-71-83-114-X.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem (Aplikovaná behaviorální analýza).
Portál 2006. ISBN 80-7367-12-6.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.
ISBN 80-7178-133-9.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími
vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
VOCILKA, M. Výchova a vzdělávání autistických dětí. Praha: Septima 1994.ISBN 80-8581-33-7.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty.
Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-201-7.
HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005.
ISBN 80-7367-041-0.
HRDLIČKA, M. KOMÁREK,V. Dětský autismus. Praha:Portál, 2004.
ISBN 80-7178-813-9.
PEETERS,T. Autismus, od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha:
Scientia 1998. ISBN 80-71-83-114-X.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem (Aplikovaná behaviorální analýza).
Portál 2006. ISBN 80-7367-12-6.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997.
ISBN 80-7178-133-9.
SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími
vývojovými poruchami. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
VOCILKA, M. Výchova a vzdělávání autistických dětí. Praha: Septima 1994.ISBN 80-8581-33-7.