Bakalářská práce se zabývala problematikou pohybových aktivit jedinců s tělesným zdravotním postižením. Jejím cílem byla analýza možností pohybových aktivit, které přispívají k integraci jedinců s tělesným zdravotním postižením do společnosti. Práce je strukturovaná do dvou oblastí. Teoretická část práce vymezovala základní terminologii pojmů z oblasti pohybových aktivit jedinců s tělesným postižením. Navazující praktická část zjišťovala formou rozhovoru postoje 20 odborníků z oboru k danému tématu. Výsledky rozhovorů potvrdily, že existuje dostatečné množství odborné literatury, která popisuje vhodný způsob pohybových aktivit jedinců s tělesným zdravotním postižením. Tím byl potvrzen první předpoklad bakalářské práce. Pro jednotlivé diagnózy tělesných postižení je dle názoru odborníků dostupná literatura zabývající se praktickými příklady pohybových aktivit ke zvolené skupině tělesných postižení. Tím byl potvrzen druhý předpoklad bakalářské práce. Cenným přínosem práce bylo shromáždění velkého množství dostupné literatury z oblasti pohybových aktivit jedinců s tělesným postižením, s převažujícím množstvím zdrojů vyhledaných na internetových stránkách.
Anotace v angličtině
The bachelor’s work was concerned with move activities of physically handicapped persons. Purpose of my work was analyzing move possibilities, which contribute to integration of individual persons with physical handicap into community/society. The bachelor work was structured in two areas. Theoretic part of work defines basic terminology conceptions from area motional activities of handicapped persons. Consequential practical part of work investigated with discussions of twenty specialists on physical handicapped people. Results of discussions confirmed that on this problematic exist sufficient quantity of specialized literature which describing appropriate means of move possibilities. The first presumption was certified by this reason. By experts´ opinions, for each diagnosis of physical handicapped exist extensive literature, which deal with practical exercises of motional activity for every group. This is the second presumption of my bachelor work. Valuable asset of my bachelor work was introduction overview of physical activity persons with physical handicap. These areas offer considerable number available literature and prevail quantity resource from the Internet pages.
Klíčová slova
pohyb, pohybová aktivita, handicap, tělesné postižení, dětská mozková obrna, ochrnutí, amputace, technické a kompenzační pomůcky
Bakalářská práce se zabývala problematikou pohybových aktivit jedinců s tělesným zdravotním postižením. Jejím cílem byla analýza možností pohybových aktivit, které přispívají k integraci jedinců s tělesným zdravotním postižením do společnosti. Práce je strukturovaná do dvou oblastí. Teoretická část práce vymezovala základní terminologii pojmů z oblasti pohybových aktivit jedinců s tělesným postižením. Navazující praktická část zjišťovala formou rozhovoru postoje 20 odborníků z oboru k danému tématu. Výsledky rozhovorů potvrdily, že existuje dostatečné množství odborné literatury, která popisuje vhodný způsob pohybových aktivit jedinců s tělesným zdravotním postižením. Tím byl potvrzen první předpoklad bakalářské práce. Pro jednotlivé diagnózy tělesných postižení je dle názoru odborníků dostupná literatura zabývající se praktickými příklady pohybových aktivit ke zvolené skupině tělesných postižení. Tím byl potvrzen druhý předpoklad bakalářské práce. Cenným přínosem práce bylo shromáždění velkého množství dostupné literatury z oblasti pohybových aktivit jedinců s tělesným postižením, s převažujícím množstvím zdrojů vyhledaných na internetových stránkách.
Anotace v angličtině
The bachelor’s work was concerned with move activities of physically handicapped persons. Purpose of my work was analyzing move possibilities, which contribute to integration of individual persons with physical handicap into community/society. The bachelor work was structured in two areas. Theoretic part of work defines basic terminology conceptions from area motional activities of handicapped persons. Consequential practical part of work investigated with discussions of twenty specialists on physical handicapped people. Results of discussions confirmed that on this problematic exist sufficient quantity of specialized literature which describing appropriate means of move possibilities. The first presumption was certified by this reason. By experts´ opinions, for each diagnosis of physical handicapped exist extensive literature, which deal with practical exercises of motional activity for every group. This is the second presumption of my bachelor work. Valuable asset of my bachelor work was introduction overview of physical activity persons with physical handicap. These areas offer considerable number available literature and prevail quantity resource from the Internet pages.
Klíčová slova
pohyb, pohybová aktivita, handicap, tělesné postižení, dětská mozková obrna, ochrnutí, amputace, technické a kompenzační pomůcky
1. vymezení základních pojmů a teoretických východisek
2. sběr dat formou konzultací s odborníky z praxe
3. interpretace dat a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
1. vymezení základních pojmů a teoretických východisek
2. sběr dat formou konzultací s odborníky z praxe
3. interpretace dat a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
{•} BOLDIŠ, Petr. Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690- 2: Část 1 - Citace: metodika a obecná pravidla. Verze 3.3. (2004),
poslední aktualizace 11.11.2004 [cit. 2007-03-01]. URL
.
{•} JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 1995. 159 s. ISBN 80-7066-941-1.
{•} KÁBELE, F., kol. Somatopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 242 s.
{•} KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002.
200 s. ISBN 80-247-0179-0.
{•} MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd.
Jinočany: H&H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
{•} SZABOVÁ, M. Preventivní a nápravní cvičení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
143 s. ISBN 80-7178-504-0.
{•} VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha:
Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
{•} VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. 7. vyd. Praha: Maxdorf,
2004. 490 s. ISBN 80-7345-009-7.
{•} VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením: učební text
pro posluchače 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 2003. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.
Seznam doporučené literatury
{•} BOLDIŠ, Petr. Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690- 2: Část 1 - Citace: metodika a obecná pravidla. Verze 3.3. (2004),
poslední aktualizace 11.11.2004 [cit. 2007-03-01]. URL
.
{•} JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 1995. 159 s. ISBN 80-7066-941-1.
{•} KÁBELE, F., kol. Somatopedie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 242 s.
{•} KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002.
200 s. ISBN 80-247-0179-0.
{•} MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd.
Jinočany: H&H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
{•} SZABOVÁ, M. Preventivní a nápravní cvičení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
143 s. ISBN 80-7178-504-0.
{•} VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha:
Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
{•} VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. 7. vyd. Praha: Maxdorf,
2004. 490 s. ISBN 80-7345-009-7.
{•} VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením: učební text
pro posluchače 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. 1. vyd. Praha:
Karolinum, 2003. 207 s. ISBN 80-246-0708-5.