Diplomová práce se zabývá využitím akční malby ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy. Teoretická část seznamuje s akční malbou, jejími technikami i okolnostmi, které měli vliv na její vznik. Nechybí ani hlavní představitelé akční malby a jejich způsob práce. Praktická část zjišťuje současné využívání akční malby učiteli učícími výtvarnou výchovu na prvním stupni ZŠ, její výhody a obtíže. Na základě výsledků výzkumu byly navrženy výtvarné úkoly ve stylu akční malby tak, aby přispívaly k budování klíčových kompetencí i cílů výtvarné výchovy. Jejich proveditelnost byla následně vyzkoušena v praxi.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with use of Action painting in a Visual Art Education at Elementary school.Theoretical part acquaints with action painting, its techniques, also with cirstumstances, that had an influence on its rise. There aren´t missing nor main representatives and their metod of work. Practical part finds out contenporary use of action painting by teachers at Elementary school, it´s advantages and inconveniences. On the basics of results of research were proposed creative impositions in the style of action painting so, that they help to build both key jurisdiction and aims of visual art education. Their practicability was tried in practice.
Klíčová slova
klíčová slova: akční malba, techniky akční malby, dripping, výtvarná výchova na prvním stupni základní školy
Klíčová slova v angličtině
Key words: action painting, techniques of action painting, dripping, visual art education at elementary school
Rozsah průvodní práce
82 s., 24 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím akční malby ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy. Teoretická část seznamuje s akční malbou, jejími technikami i okolnostmi, které měli vliv na její vznik. Nechybí ani hlavní představitelé akční malby a jejich způsob práce. Praktická část zjišťuje současné využívání akční malby učiteli učícími výtvarnou výchovu na prvním stupni ZŠ, její výhody a obtíže. Na základě výsledků výzkumu byly navrženy výtvarné úkoly ve stylu akční malby tak, aby přispívaly k budování klíčových kompetencí i cílů výtvarné výchovy. Jejich proveditelnost byla následně vyzkoušena v praxi.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with use of Action painting in a Visual Art Education at Elementary school.Theoretical part acquaints with action painting, its techniques, also with cirstumstances, that had an influence on its rise. There aren´t missing nor main representatives and their metod of work. Practical part finds out contenporary use of action painting by teachers at Elementary school, it´s advantages and inconveniences. On the basics of results of research were proposed creative impositions in the style of action painting so, that they help to build both key jurisdiction and aims of visual art education. Their practicability was tried in practice.
Klíčová slova
klíčová slova: akční malba, techniky akční malby, dripping, výtvarná výchova na prvním stupni základní školy
Klíčová slova v angličtině
Key words: action painting, techniques of action painting, dripping, visual art education at elementary school
Zásady pro vypracování
Cíl: Na základě dotazníku, realizovaného mezi učiteli Libereckého kraje zjistit současný stav využívání akční malby na 1.stupni ZŠ. Na základě analýzy dat navrhnout výtvarné úkoly, které by zpřístupnily akční malbu a moderní umění dětem.
Zásady pro vypracování
Cíl: Na základě dotazníku, realizovaného mezi učiteli Libereckého kraje zjistit současný stav využívání akční malby na 1.stupni ZŠ. Na základě analýzy dat navrhnout výtvarné úkoly, které by zpřístupnily akční malbu a moderní umění dětem.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha: Adventium, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
UHLÍŘ, J.: Ve stylu známých umělců. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5.
VONDROVÁ, P.: Výtvarné techniky pro děti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-583-0.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
HESSOVÁ, B.: Abstraktní expresionismus. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-840.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha: Adventium, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
UHLÍŘ, J.: Ve stylu známých umělců. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-670-5.
VONDROVÁ, P.: Výtvarné techniky pro děti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-583-0.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
HESSOVÁ, B.: Abstraktní expresionismus. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-840.