Diplomová práce se zabývá realizací výtvarné výchovy u dětí s tělesným postižením na základní škole. Ukazuje možnosti kompenzace jejich tělesného handicapu za pomoci ergonomie a vedení těchto dětí k samostatnosti a soběstačnosti. Představuje výtvarnou výchovu jako důležitou součást přípravy na budoucí povolání a životní seberealizaci lidí s tělesným postižením.
V části teoretické jsou vymezeny pojmy související s lidskými potřebami, výchovou a vzděláváním žáků s tělesným postižením, dále je z důvodu hledání optimální kompenzace handicapu nahlédnuto do teorie ergonomie a závěr teoretické části se věnuje metodologii výzkumu.
Praktická část obsahuje výzkum v podobě dotazníku a pozorování, za využití pomocné výzkumné metody interview. Na základě výsledků výzkumu jsou navrhnuty a realizovány dva projekty a k nim navazující metodika práce s žáky s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the realization of art education of children with specific needs in the primary school. It shows possibilities of compensation of their handicap by the aid of ergonomics and possibilities of leading of these children to independence and self-sufficiency. It represents the art education as an important part of preparation for their future employment and the life self-fulfilment of people with specific needs.
The conceptions are defined in the theoretic part of the diploma thesis. They have connection with the human needs, the cultivation and the education of pupils with specific needs. The theory of ergonomics is also very shortly described by the reason of searching of optimal compensation of specific needs. The conclusion of the theoretic part attends to the methodology of research.
The practical part of the diploma thesis contains the research in the form of questionnaire and observation by the help of experimental method interview. Two projects - ceramics and painting - are proposed and realized on the basis of the results of research. The consequential methodology of work with pupils with specific needs is also proposed and realized.
Klíčová slova
Klíčová slova: lidské potřeby, výtvarná výchova, kompenzace žáků s tělesným postižením, ergonomie, keramika, malba.
Klíčová slova v angličtině
Key words: human needs, art education, compensation of pupils with specific needs, ergonomics, ceramics, painting
Rozsah průvodní práce
90 s., 11s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá realizací výtvarné výchovy u dětí s tělesným postižením na základní škole. Ukazuje možnosti kompenzace jejich tělesného handicapu za pomoci ergonomie a vedení těchto dětí k samostatnosti a soběstačnosti. Představuje výtvarnou výchovu jako důležitou součást přípravy na budoucí povolání a životní seberealizaci lidí s tělesným postižením.
V části teoretické jsou vymezeny pojmy související s lidskými potřebami, výchovou a vzděláváním žáků s tělesným postižením, dále je z důvodu hledání optimální kompenzace handicapu nahlédnuto do teorie ergonomie a závěr teoretické části se věnuje metodologii výzkumu.
Praktická část obsahuje výzkum v podobě dotazníku a pozorování, za využití pomocné výzkumné metody interview. Na základě výsledků výzkumu jsou navrhnuty a realizovány dva projekty a k nim navazující metodika práce s žáky s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the realization of art education of children with specific needs in the primary school. It shows possibilities of compensation of their handicap by the aid of ergonomics and possibilities of leading of these children to independence and self-sufficiency. It represents the art education as an important part of preparation for their future employment and the life self-fulfilment of people with specific needs.
The conceptions are defined in the theoretic part of the diploma thesis. They have connection with the human needs, the cultivation and the education of pupils with specific needs. The theory of ergonomics is also very shortly described by the reason of searching of optimal compensation of specific needs. The conclusion of the theoretic part attends to the methodology of research.
The practical part of the diploma thesis contains the research in the form of questionnaire and observation by the help of experimental method interview. Two projects - ceramics and painting - are proposed and realized on the basis of the results of research. The consequential methodology of work with pupils with specific needs is also proposed and realized.
Klíčová slova
Klíčová slova: lidské potřeby, výtvarná výchova, kompenzace žáků s tělesným postižením, ergonomie, keramika, malba.
Klíčová slova v angličtině
Key words: human needs, art education, compensation of pupils with specific needs, ergonomics, ceramics, painting
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
Lang, G. Berberichová, Ch.: Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998.
Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996
Gilbertová, S. Matoušek, O.: Ergonomie. Praha: Grada, 2002
Uždil, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: 1996
Kerrová, S.: Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997
Seznam doporučené literatury
Lang, G. Berberichová, Ch.: Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998.
Roeselová, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996
Gilbertová, S. Matoušek, O.: Ergonomie. Praha: Grada, 2002
Uždil, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: 1996
Kerrová, S.: Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997