Diplomová práce se zabývá smyslem zapojení dějin hudby do výuky na prvním stupni základní školy v rámci projektů, které by nesměřovaly k memorování fakt a událostí z dějin, ale k objevování a tvořivé práci, se záměrem komplexního rozvoje žáka. Cílem je dosažení hlubšího prožitku, podmíněného souladem vyučování hudební výchovy s dalšími vyučovanými předměty. Teoretická část se zabývá objasněním významu zapojení dějin hudby do vyučování na prvním stupni základní školy. Empirická část analyzuje dějiny hudby v učebnicích hudební výchovy. Praktická část nabízí aktivity korespondující s vývojem hudebního myšlení a historií zaměřené k využití v projektovém vyučování.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a sense of history of music involved in primary school education within the projects, which are not intended to memorization of facts and historical events, but to discovering and creative work, with the intention of the comprehensive development of pupils. The aim is to achieve a deeper experience, on condition of teaching music in harmony with other subjects taught. The theoretical part deals with clarifying the importace of involvement the history of music in primary schools. Empirical part analyzes the history of music in music education textbooks. The practical part offers activities corresponding with the development of musical thought and history-oriented projects for use in teaching.
Klíčová slova
dějiny hudby, mezipředmětové vztahy, projekt, prožitek
Klíčová slova v angličtině
history of music, school subject relations, project, enjoyment
Rozsah průvodní práce
80s.,15s.text.a not. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá smyslem zapojení dějin hudby do výuky na prvním stupni základní školy v rámci projektů, které by nesměřovaly k memorování fakt a událostí z dějin, ale k objevování a tvořivé práci, se záměrem komplexního rozvoje žáka. Cílem je dosažení hlubšího prožitku, podmíněného souladem vyučování hudební výchovy s dalšími vyučovanými předměty. Teoretická část se zabývá objasněním významu zapojení dějin hudby do vyučování na prvním stupni základní školy. Empirická část analyzuje dějiny hudby v učebnicích hudební výchovy. Praktická část nabízí aktivity korespondující s vývojem hudebního myšlení a historií zaměřené k využití v projektovém vyučování.
Anotace v angličtině
This thesis deals with a sense of history of music involved in primary school education within the projects, which are not intended to memorization of facts and historical events, but to discovering and creative work, with the intention of the comprehensive development of pupils. The aim is to achieve a deeper experience, on condition of teaching music in harmony with other subjects taught. The theoretical part deals with clarifying the importace of involvement the history of music in primary schools. Empirical part analyzes the history of music in music education textbooks. The practical part offers activities corresponding with the development of musical thought and history-oriented projects for use in teaching.
Klíčová slova
dějiny hudby, mezipředmětové vztahy, projekt, prožitek
Klíčová slova v angličtině
history of music, school subject relations, project, enjoyment
Zásady pro vypracování
Objasnit význam zařazení dějin hudby do výuky na 1.stupni ZŠ s ohledem na mezipředmětové vztahy. Navrhnout prostředky pro využití tématu dějin hudby v mezipředmětových vztazích. Nabídnout učitelům metodické postupy na praktické činnosti ve výuce na 1.stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Objasnit význam zařazení dějin hudby do výuky na 1.stupni ZŠ s ohledem na mezipředmětové vztahy. Navrhnout prostředky pro využití tématu dějin hudby v mezipředmětových vztazích. Nabídnout učitelům metodické postupy na praktické činnosti ve výuce na 1.stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
NAVRÁTIL,M. Dějiny hudby.Přehled evropských dějin hudby. Olomouc:Votobia, 2003. ISBN 80-7220-143-3.
HRČKOVÁ,N. Dějiny hudby.I.Evropský středověk. Praha:Ikar,2005. ISBN 80-249-0524-8.
HRČKOVÁ,N. Dějiny hudby.II.Renesance. Praha:Ikar,2005. ISBN 80-249-0615-5.
HRČKOVÁ,N. Dějiny hudby.VI.Hudba 20.století. Praha:Ikar,2006. OSBN 80-249-0808-5.
ŚAFAŘÍK,J. Dějiny hudby I.díl(od počátku hudby do konce 18.st.)Praha:Votobia,2002. ISBN 80-7220-126-3
ČERNUŠÁK,G. Dějiny evropské hudby, Prah:Panton,1974.
SMOLKA,J. Dějiny hudby.Praha:Togga,2001. ISBN 80-902912-0-1
ŚÍP,L. Řeč tónů-Umění vnímat umění. Praha:Horizont,1985.
HOSTONSKÁ,A. Průvodce operní tvorbou, Praha:Svoboda-Libertas,1993. ISBN 80-205-0344-7
ZUCKEROVÁ,O. Ze stoletého kapsáře českého hudebního tisku, Praha:Supraphon,1973.
Seznam doporučené literatury
NAVRÁTIL,M. Dějiny hudby.Přehled evropských dějin hudby. Olomouc:Votobia, 2003. ISBN 80-7220-143-3.
HRČKOVÁ,N. Dějiny hudby.I.Evropský středověk. Praha:Ikar,2005. ISBN 80-249-0524-8.
HRČKOVÁ,N. Dějiny hudby.II.Renesance. Praha:Ikar,2005. ISBN 80-249-0615-5.
HRČKOVÁ,N. Dějiny hudby.VI.Hudba 20.století. Praha:Ikar,2006. OSBN 80-249-0808-5.
ŚAFAŘÍK,J. Dějiny hudby I.díl(od počátku hudby do konce 18.st.)Praha:Votobia,2002. ISBN 80-7220-126-3
ČERNUŠÁK,G. Dějiny evropské hudby, Prah:Panton,1974.
SMOLKA,J. Dějiny hudby.Praha:Togga,2001. ISBN 80-902912-0-1
ŚÍP,L. Řeč tónů-Umění vnímat umění. Praha:Horizont,1985.
HOSTONSKÁ,A. Průvodce operní tvorbou, Praha:Svoboda-Libertas,1993. ISBN 80-205-0344-7
ZUCKEROVÁ,O. Ze stoletého kapsáře českého hudebního tisku, Praha:Supraphon,1973.