Diplomová práce se zabývá tématem trvale udržitelný rozvoj (TUR). Cílem šetření je zhodnotit postoje žáků 2. a 5. ročníků prvního stupně ZŠ k principům TUR, dále práce tyto postoje analyzuje a porovnává je z hlediska jejich vývoje. Zvolenou metodou je pohádkový dotazník, který je zaměřený na vybrané principy TUR: princip dlouhodobé perspektivy, princip BAT, princip předběžné opatrnosti, princip ohledu na přírodu, princip změny vzorce spotřeby a výroby a princip odpovědnosti - za své chování, za chování druhých a k budoucím generacím. Statistické zhodnocení ukázalo, že postoje dětí mladšího školního věku k principům TUR jsou pozitivní, dále dochází k vývoji těchto postojů, a to kladným směrem.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with the topic of sustainable development (SD). The aim of the research is to evaluate attitudes of Primary school pupils (2nd and 5th class) towards the principles of SD, furthermore to analyse these attitudes and compare them in terms of their development. This is achieved by the method of a fairy-tale questionnaire aimed at the selected principles of SD: the principle of the long-term perspective, the BAT principle, the principle of the
preliminary caution, the principle of the regard of the nature, the principle of the change of production and consumption formulas and the principle of the responsibility - for our and other people´s behaviour and towards future generations. Statistical evaluation showed that Primary school pupils´attitudes towards the principles of SD are positive and they are further evolving in a positive direction.
Klíčová slova
Trvale udržitelný rozvoj (TUR), Agenda 21, pilíře TUR, principy TUR, životní prostředí, environmentální vzdělávání, ekologická výchova, výzkum postojů dětí mladšího školního věku k principům TUR.
Klíčová slova v angličtině
Sustainable development (SD), Agenda 21, pillars of SD, principles of SD, environment, environmental education, ecological education, research in young children attitudes towards the principles of SD.
Rozsah průvodní práce
94 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem trvale udržitelný rozvoj (TUR). Cílem šetření je zhodnotit postoje žáků 2. a 5. ročníků prvního stupně ZŠ k principům TUR, dále práce tyto postoje analyzuje a porovnává je z hlediska jejich vývoje. Zvolenou metodou je pohádkový dotazník, který je zaměřený na vybrané principy TUR: princip dlouhodobé perspektivy, princip BAT, princip předběžné opatrnosti, princip ohledu na přírodu, princip změny vzorce spotřeby a výroby a princip odpovědnosti - za své chování, za chování druhých a k budoucím generacím. Statistické zhodnocení ukázalo, že postoje dětí mladšího školního věku k principům TUR jsou pozitivní, dále dochází k vývoji těchto postojů, a to kladným směrem.
Anotace v angličtině
The diploma work deals with the topic of sustainable development (SD). The aim of the research is to evaluate attitudes of Primary school pupils (2nd and 5th class) towards the principles of SD, furthermore to analyse these attitudes and compare them in terms of their development. This is achieved by the method of a fairy-tale questionnaire aimed at the selected principles of SD: the principle of the long-term perspective, the BAT principle, the principle of the
preliminary caution, the principle of the regard of the nature, the principle of the change of production and consumption formulas and the principle of the responsibility - for our and other people´s behaviour and towards future generations. Statistical evaluation showed that Primary school pupils´attitudes towards the principles of SD are positive and they are further evolving in a positive direction.
Klíčová slova
Trvale udržitelný rozvoj (TUR), Agenda 21, pilíře TUR, principy TUR, životní prostředí, environmentální vzdělávání, ekologická výchova, výzkum postojů dětí mladšího školního věku k principům TUR.
Klíčová slova v angličtině
Sustainable development (SD), Agenda 21, pillars of SD, principles of SD, environment, environmental education, ecological education, research in young children attitudes towards the principles of SD.
Zásady pro vypracování
- práce bude výzkumného charakteru a bude založena na dotazníkovém šetření a jeho vyhodnocení
- práce bude mít následující části: 1.) Úvod, 2.) Rozvoj problematiky,
3.) Metodika, 4.) Výsledky dotazníkového šetření, 5.) Diskuze, 6.) Závěr,
7.) Přehled citované literatury
Zásady pro vypracování
- práce bude výzkumného charakteru a bude založena na dotazníkovém šetření a jeho vyhodnocení
- práce bude mít následující části: 1.) Úvod, 2.) Rozvoj problematiky,
3.) Metodika, 4.) Výsledky dotazníkového šetření, 5.) Diskuze, 6.) Závěr,
7.) Přehled citované literatury
Seznam doporučené literatury
RNDr. KLINDA J.: Státní politika ochrany životního prostředí, AGENDA 21 a ukazovatele trvalo udržatel´ného rozvoja, Bratislava: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, 1996
SEYMOUR J., GIRARDET H.: Zelená planeta, Praha: Polygrafia, a. s., 1993
BRUNDTLANDOVÁ, Gro HARLEM (ed.): Naše společná budoucnost, Praha: Academia, 1991
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ: Statistické ročenky životního prostředí ČR
- dál se předpokládá, že diplomantka povede vlastní rešerši a využije další adekvátní literaturu, kterou uvede v seznamu citované literatury (min. počet citací 30)
Seznam doporučené literatury
RNDr. KLINDA J.: Státní politika ochrany životního prostředí, AGENDA 21 a ukazovatele trvalo udržatel´ného rozvoja, Bratislava: Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, 1996
SEYMOUR J., GIRARDET H.: Zelená planeta, Praha: Polygrafia, a. s., 1993
BRUNDTLANDOVÁ, Gro HARLEM (ed.): Naše společná budoucnost, Praha: Academia, 1991
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ: Statistické ročenky životního prostředí ČR
- dál se předpokládá, že diplomantka povede vlastní rešerši a využije další adekvátní literaturu, kterou uvede v seznamu citované literatury (min. počet citací 30)