Bakalářská práce se zabývá vytvořením čtyř výtvarných řad realizovaných ve výtvarném kroužku na 1. stupni ZŠ. Seznamuje nás s možným využitím výtvarných technik.
Teoretická část vymezuje pojem výtvarné výchovy, její význam, přínos a interpretaci v minulosti a současnosti. Speciální pozornost je věnována projektům zaznamenávajících stromy ve čtyřech ročních obdobích různými výtvarnými technikami.
V praktické části jsou popsány přípravy na jednotlivé projekty, ve kterých bylo cílem pracovat s dětmi s tématem přírody a přednesením tohoto tématu do výtvarných prací.
Šetření provedené formou čtyř pracovních listů je zaměřeno na ověření rozšířených znalostí dětí jak v oblasti výtvarných technik a materiálů, tak i v oblasti přírodovědné. Se stromy a střídáním ročních období budou pracovat jeden školní rok a své znalosti poměří se svými spolužáky do kroužku nechodící.
Anotace v angličtině
The bachelor´s work is dealing with creation of four art ranges realised in an art hobby group at middle school. The work acquaints with possible use of art techniques.
The theoretic part specifies art as a subject, its meaning, benefits and interpretation in the past and today. Special attention is dedicated to projects recording trees in four seasons with the help of different art techniques.
In the practical part there are preparations of individual projects described. In these projects the aim was to work with children on the theme of nature and use this theme for children´s work.
Survey conducted through the use of four work sheets is focused on check of extended knowledge in the area of art techniques, materials and nature. Children will work with trees and seasons for one school year. Then they will compare their knowledge with the class-mates who did not attend the art hobby group.
Klíčová slova
Tvořivost, výchova k tvořivosti, projektová metoda, výtvarná řada, výtvarné téma, výtvarný problém, výtvarné techniky, strom, roční období.
Klíčová slova v angličtině
Creativity, education to creativity, project method, art range, art theme, art issue, art techniques, tree, seasons.
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vytvořením čtyř výtvarných řad realizovaných ve výtvarném kroužku na 1. stupni ZŠ. Seznamuje nás s možným využitím výtvarných technik.
Teoretická část vymezuje pojem výtvarné výchovy, její význam, přínos a interpretaci v minulosti a současnosti. Speciální pozornost je věnována projektům zaznamenávajících stromy ve čtyřech ročních obdobích různými výtvarnými technikami.
V praktické části jsou popsány přípravy na jednotlivé projekty, ve kterých bylo cílem pracovat s dětmi s tématem přírody a přednesením tohoto tématu do výtvarných prací.
Šetření provedené formou čtyř pracovních listů je zaměřeno na ověření rozšířených znalostí dětí jak v oblasti výtvarných technik a materiálů, tak i v oblasti přírodovědné. Se stromy a střídáním ročních období budou pracovat jeden školní rok a své znalosti poměří se svými spolužáky do kroužku nechodící.
Anotace v angličtině
The bachelor´s work is dealing with creation of four art ranges realised in an art hobby group at middle school. The work acquaints with possible use of art techniques.
The theoretic part specifies art as a subject, its meaning, benefits and interpretation in the past and today. Special attention is dedicated to projects recording trees in four seasons with the help of different art techniques.
In the practical part there are preparations of individual projects described. In these projects the aim was to work with children on the theme of nature and use this theme for children´s work.
Survey conducted through the use of four work sheets is focused on check of extended knowledge in the area of art techniques, materials and nature. Children will work with trees and seasons for one school year. Then they will compare their knowledge with the class-mates who did not attend the art hobby group.
Klíčová slova
Tvořivost, výchova k tvořivosti, projektová metoda, výtvarná řada, výtvarné téma, výtvarný problém, výtvarné techniky, strom, roční období.
Klíčová slova v angličtině
Creativity, education to creativity, project method, art range, art theme, art issue, art techniques, tree, seasons.
Zásady pro vypracování
Vlastní projekt, který bude v práci analyzován, v praxi ověřen a vyhodnocen. Jeho inovace spočívá v (podmínkách ZŠ netradičním) propojení výtvarných technik spojené s lidovou tradicí v obecném pojetí roku. Práce bude doplněna fotodokumentací projektu.
Zásady pro vypracování
Vlastní projekt, který bude v práci analyzován, v praxi ověřen a vyhodnocen. Jeho inovace spočívá v (podmínkách ZŠ netradičním) propojení výtvarných technik spojené s lidovou tradicí v obecném pojetí roku. Práce bude doplněna fotodokumentací projektu.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, J.: Výtvarné umění: výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika).. Praha, 1997.
CIKÁNOVÁ, K.: Objevujte s námi textil, Aventinum, Praha 1996.
CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s nám, Aventinum, Praha, 1997.
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi, Aventinum, Praha, 1993.
CIKÁNOVÁ, K.: Tužkou, štětcem nebo myší Aventinum, Praha 1998.
FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A., Učení zážitkem a hrou.: Computer Press, Brno 2007.
HRON, J.: Jak namalovat krajinu. SPN, Praha 1978.
LOSOS, L.: Techniky malby.. Aventinum Praha, 1990.
ROESLOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha 1995
ROESLOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha 1996
ROESLOVÁ, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 1997
ROESLOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově, Sarah Praha 1999
SMITH, A. Charles: Třída plná pohody, Praha: Portál, 1994.
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V: Hry pomáhající s problémy, Portál, Praha 1996.
LANGHAMMEROVÁ, J.: Lidové zvyky, Praha 2004.
TACHEN, Umění 20. století., Praha 2004.
TEISSIG, K., HRDINA, I.: Základy kreslířských technik, Mladá fronta, Praha 1982.
TORRES, J.: P.Cézanne I, Rebo 2005.
TOUFAR, P.:Český rok na vsi a ve městě, září-prosinec, Akcent, Třebíč 2004
TOUFAR, P.:Český rok na vsi a ve městě,leden-srpen,, Akcent, Třebíč 2004
UŽDIL, J.:Výtvarný projev a jeho výchova. SPN, Praha 1974.
VALENTA, J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů), Praha, ISV, 1999.
ZÍBRT, Č.: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad, Praha 2006.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, J.: Výtvarné umění: výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika).. Praha, 1997.
CIKÁNOVÁ, K.: Objevujte s námi textil, Aventinum, Praha 1996.
CIKÁNOVÁ, K.: Kreslete si s nám, Aventinum, Praha, 1997.
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi, Aventinum, Praha, 1993.
CIKÁNOVÁ, K.: Tužkou, štětcem nebo myší Aventinum, Praha 1998.
FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A., Učení zážitkem a hrou.: Computer Press, Brno 2007.
HRON, J.: Jak namalovat krajinu. SPN, Praha 1978.
LOSOS, L.: Techniky malby.. Aventinum Praha, 1990.
ROESLOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha 1995
ROESLOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Praha 1996
ROESLOVÁ, V.: Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 1997
ROESLOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově, Sarah Praha 1999
SMITH, A. Charles: Třída plná pohody, Praha: Portál, 1994.
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V: Hry pomáhající s problémy, Portál, Praha 1996.
LANGHAMMEROVÁ, J.: Lidové zvyky, Praha 2004.
TACHEN, Umění 20. století., Praha 2004.
TEISSIG, K., HRDINA, I.: Základy kreslířských technik, Mladá fronta, Praha 1982.
TORRES, J.: P.Cézanne I, Rebo 2005.
TOUFAR, P.:Český rok na vsi a ve městě, září-prosinec, Akcent, Třebíč 2004
TOUFAR, P.:Český rok na vsi a ve městě,leden-srpen,, Akcent, Třebíč 2004
UŽDIL, J.:Výtvarný projev a jeho výchova. SPN, Praha 1974.
VALENTA, J.: Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů), Praha, ISV, 1999.
ZÍBRT, Č.: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad, Praha 2006.