Bakalářská práce se zabývá tématikou využití rytmických bicích (perkusivních) nástrojů
v oblasti volného času. Jejím hlavním cílem je vytvořit metodický sborník rytmických cvičení
a her. V úvodu a následné teoretické části je jasně a podrobně provedena rešerše dostupných
literárních zdrojů. V průběhu celé práce jsou nastíněny hlavní teoretické základy pro tvoření
volnočasových aktivit založených na práci s rytmickými hudebními nástroji. Praktická část
práce je založena na výzkumném pozorování. Na základě pozorování je sestaven metodický
sborník aktivit pro volný čas. V závěru práce jsou přesně vyhodnoceny výsledky práce a
následné doporučení pro další využití.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deal with the use of rhythmical percussion instruments in section of
leasure time. The main goal is to create a metodical collection of rhythmical exercise and
games. In the introduction and theoretical part of bachelor thesis is made clear and in detail
research from available literature. During the whole bachelor thesis are main theoretical
foundations which are necessary for constitute good laisure time activities with percussion
instruments. Practical part of this thesis is based on research, principally observation.
Methodical collection of rhythmical exercise is made from the results of this research. In the
end of bachelor thesis are all results of the work and some recommendation for another use.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, rytmus, relaxace, bicí nástroje, rytmická cvičení a hry
Klíčová slova v angličtině
leisure time activities, rhythm, relaxation, percussions, rhythmic exercises and games
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématikou využití rytmických bicích (perkusivních) nástrojů
v oblasti volného času. Jejím hlavním cílem je vytvořit metodický sborník rytmických cvičení
a her. V úvodu a následné teoretické části je jasně a podrobně provedena rešerše dostupných
literárních zdrojů. V průběhu celé práce jsou nastíněny hlavní teoretické základy pro tvoření
volnočasových aktivit založených na práci s rytmickými hudebními nástroji. Praktická část
práce je založena na výzkumném pozorování. Na základě pozorování je sestaven metodický
sborník aktivit pro volný čas. V závěru práce jsou přesně vyhodnoceny výsledky práce a
následné doporučení pro další využití.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deal with the use of rhythmical percussion instruments in section of
leasure time. The main goal is to create a metodical collection of rhythmical exercise and
games. In the introduction and theoretical part of bachelor thesis is made clear and in detail
research from available literature. During the whole bachelor thesis are main theoretical
foundations which are necessary for constitute good laisure time activities with percussion
instruments. Practical part of this thesis is based on research, principally observation.
Methodical collection of rhythmical exercise is made from the results of this research. In the
end of bachelor thesis are all results of the work and some recommendation for another use.
Klíčová slova
volnočasové aktivity, rytmus, relaxace, bicí nástroje, rytmická cvičení a hry
Klíčová slova v angličtině
leisure time activities, rhythm, relaxation, percussions, rhythmic exercises and games
Zásady pro vypracování
" Představit různorodost bicích nástrojů, přiblížit metodické možnosti hry na tyto nástroje, charakterizovat zvukové, didaktické a terapeutické možnosti jednotlivých nástrojů z pohledu kreativní výuky v prostředí PVČ.
" Sestavit metodologický sborník rytmických cvičení k podpoře výuky PVČ.
Zásady pro vypracování
" Představit různorodost bicích nástrojů, přiblížit metodické možnosti hry na tyto nástroje, charakterizovat zvukové, didaktické a terapeutické možnosti jednotlivých nástrojů z pohledu kreativní výuky v prostředí PVČ.
" Sestavit metodologický sborník rytmických cvičení k podpoře výuky PVČ.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. 1.Vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času. 3. Vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-7116.
SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno : Paido, 1995. ISBN
80-9001737-9-9.
SEDLÁK, F. : Didaktika hudební výchovy. SPN, Praha 1985.
SEDLÁK, F. : Základy hudební psychologie. SPN, Praha 1990. ISBN 80-04-20587-9.
KORFOŇ, J. : Učebnice intonace a rytmu. Praha: Supraphon, 1990.
ŠIMANOVSKÝ, Z. : Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově. Praha: Portál, 2001.
HÖNIG, F. : Bubeníkem za 3 hodiny (denně). Praha : Muzikus, 1992.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. 1.Vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času. 3. Vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-7116.
SMÉKAL, V., VÁŽANSKÝ, M. Základy pedagogiky volného času. Brno : Paido, 1995. ISBN
80-9001737-9-9.
SEDLÁK, F. : Didaktika hudební výchovy. SPN, Praha 1985.
SEDLÁK, F. : Základy hudební psychologie. SPN, Praha 1990. ISBN 80-04-20587-9.
KORFOŇ, J. : Učebnice intonace a rytmu. Praha: Supraphon, 1990.
ŠIMANOVSKÝ, Z. : Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově. Praha: Portál, 2001.
HÖNIG, F. : Bubeníkem za 3 hodiny (denně). Praha : Muzikus, 1992.