Resumé
Projektová metoda a výtvarné řady ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Diplomová práce se zabývá využitím projektové metody a výtvarných řad ve vyučování výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ v Libereckém kraji. Teoretická část objasňuje projektovou metodu z historického, pedagogického a výtvarného hlediska. Vysvětluje její vznik, druhy, fáze a propojení s Rámcovým vzdělávacím programem. Praktická část je věnována šetření zaměřenému na frekvenci a okolnosti využívání projektové metody v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Jsou zde také uvedeny vlastní ukázky výtvarných řad a projektů využitelných ve výuce výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
Summary
Project Method and Art Projects in Visual Arts Education at Primary School
The Diploma Thesis deals with the usage of project method and art sequences in teaching Visual Arts Education at the first stage of the primary school in Liberec region. The theoretical part explains the project method from the historical, the pedagogical and the artistic point of view. It clarifies the origin, sorts, phases and connection of the project method with the Framework Educational Programme. The Practical part is devoted to the research based on the frequency and conditions of using the project method in the Visual Art Education at the first stage of primary school. It also gives samples of art sequences and projects applicable in teaching Art.
Visual Art, Art project, project method, Art sequence, the Framwork Educational Programme.
Rozsah průvodní práce
80s., 14s. obr.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Resumé
Projektová metoda a výtvarné řady ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Diplomová práce se zabývá využitím projektové metody a výtvarných řad ve vyučování výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ v Libereckém kraji. Teoretická část objasňuje projektovou metodu z historického, pedagogického a výtvarného hlediska. Vysvětluje její vznik, druhy, fáze a propojení s Rámcovým vzdělávacím programem. Praktická část je věnována šetření zaměřenému na frekvenci a okolnosti využívání projektové metody v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Jsou zde také uvedeny vlastní ukázky výtvarných řad a projektů využitelných ve výuce výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
Summary
Project Method and Art Projects in Visual Arts Education at Primary School
The Diploma Thesis deals with the usage of project method and art sequences in teaching Visual Arts Education at the first stage of the primary school in Liberec region. The theoretical part explains the project method from the historical, the pedagogical and the artistic point of view. It clarifies the origin, sorts, phases and connection of the project method with the Framework Educational Programme. The Practical part is devoted to the research based on the frequency and conditions of using the project method in the Visual Art Education at the first stage of primary school. It also gives samples of art sequences and projects applicable in teaching Art.
Visual Art, Art project, project method, Art sequence, the Framwork Educational Programme.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit aktuální stav v povědomí učitelů o projektové metodě a využívání výtvarných řad a projektů ve výuce na 1. stupni základní škol v Libereckém kraji. Na základě dotazníkového šetření bude navržen vlastní soubor výtvarných řad a projektů využitelných ve výuce výtvarné výchovy a bude sestavena metodická příručka pro učitele výtvarné výchovy na základní škole.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit aktuální stav v povědomí učitelů o projektové metodě a využívání výtvarných řad a projektů ve výuce na 1. stupni základní škol v Libereckém kraji. Na základě dotazníkového šetření bude navržen vlastní soubor výtvarných řad a projektů využitelných ve výuce výtvarné výchovy a bude sestavena metodická příručka pro učitele výtvarné výchovy na základní škole.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Roeselová, V. Jak vznikaly výtvarné řady a výtvarné projekty. In: Výtvarná výchova, roč. 35, 1994-95, s. 1. ISSN 1210-3691
Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. IBSN 80-238-3744-3
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. IBSN 80-902267-2-8
Roeselová, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2004. IBSN 80-902267-5-3
Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. IBSN 80-902267-1-X
Valenta, J. a kol. Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA, 1993. IBSN 80-7068-066-0
Zhoř, I. Projekty a metodické řady. In:Výtvarná výchova, roč. 35, 1994-95, s. 3-4. ISSN 2110-3691
Žanta, R. Projektová metoda. (Pokus o řešení pracovní školy).Praha: Dědictví Komenského, literární sdružení učitelství, 1934.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
Roeselová, V. Jak vznikaly výtvarné řady a výtvarné projekty. In: Výtvarná výchova, roč. 35, 1994-95, s. 1. ISSN 1210-3691
Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. IBSN 80-238-3744-3
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. IBSN 80-902267-2-8
Roeselová, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2004. IBSN 80-902267-5-3
Roeselová, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1996. IBSN 80-902267-1-X
Valenta, J. a kol. Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA, 1993. IBSN 80-7068-066-0
Zhoř, I. Projekty a metodické řady. In:Výtvarná výchova, roč. 35, 1994-95, s. 3-4. ISSN 2110-3691
Žanta, R. Projektová metoda. (Pokus o řešení pracovní školy).Praha: Dědictví Komenského, literární sdružení učitelství, 1934.