Diplomová práce se zabývá zapojením výtvarného umění do výuky výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Teoretická část zkoumá pojmy kultura, umění, výtvarné umění, výtvarná výchova na prvním stupni ZŠ a hledá vztahy mezi nimi.
Praktická část popisuje průběh výzkumu, který byl proveden kvantitativní dotazníkovou metodou na 12 školách v Libereckém kraji. Výzkum byl zaměřen na zjištění současného stavu výtvarné výchovy a míru zapojení výtvarného umění při výuce výtvarné výchovy.
Součástí diplomové práce je realizovaný projekt, který naznačuje možnosti využití výtvarného umění v hodinách výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the integration of fine arts into the visiual arts educational process at primary school.
The theoretical part of the dissertation interests in the terms like culture, fine arts, visual arts, visual arts at primary school and searches for relations among them.
The practical part describes the course of research that was made via questionnaire in twelve schools of the Liberec Region. The research was focused on the current state of the visual arts teaching and scope of integration of fine arts in the visual arts education.
The description of already realized project is the component of the dissertation. The project suggests possibilities of implementation of fine arts in visual arts education.
Klíčová slova
Výtvarné umění, výtvarná výchova, Rámcový vzdělávací program, 1. stupeň základní školy, interpretace.
Klíčová slova v angličtině
Fine arts, visual arts education, framework education, programme for basic education, primary school, interpretation.
Rozsah průvodní práce
98 s., 19 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zapojením výtvarného umění do výuky výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ.
Teoretická část zkoumá pojmy kultura, umění, výtvarné umění, výtvarná výchova na prvním stupni ZŠ a hledá vztahy mezi nimi.
Praktická část popisuje průběh výzkumu, který byl proveden kvantitativní dotazníkovou metodou na 12 školách v Libereckém kraji. Výzkum byl zaměřen na zjištění současného stavu výtvarné výchovy a míru zapojení výtvarného umění při výuce výtvarné výchovy.
Součástí diplomové práce je realizovaný projekt, který naznačuje možnosti využití výtvarného umění v hodinách výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the integration of fine arts into the visiual arts educational process at primary school.
The theoretical part of the dissertation interests in the terms like culture, fine arts, visual arts, visual arts at primary school and searches for relations among them.
The practical part describes the course of research that was made via questionnaire in twelve schools of the Liberec Region. The research was focused on the current state of the visual arts teaching and scope of integration of fine arts in the visual arts education.
The description of already realized project is the component of the dissertation. The project suggests possibilities of implementation of fine arts in visual arts education.
Klíčová slova
Výtvarné umění, výtvarná výchova, Rámcový vzdělávací program, 1. stupeň základní školy, interpretace.
Klíčová slova v angličtině
Fine arts, visual arts education, framework education, programme for basic education, primary school, interpretation.
Zásady pro vypracování
Zjistit aktuální stav vyučovacích jednotek výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy.
Navrhnout projekt, který bude založen na propojení výtvarného umění s obsahem výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Zjistit aktuální stav vyučovacích jednotek výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy.
Navrhnout projekt, který bude založen na propojení výtvarného umění s obsahem výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
Hazuková, H.; Šamšula, P.: Didaktika výtvarné výchovy
Horáček, R; Zálešák J.: Aktuální otázky zprostředkování umění
Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu
Pijoan, J.:Dějiny umění. 1-13
Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově.
Roeselová, V.: Náměty ve VV
Roeselová, V.: Řady a projekty ve VV.
Uždil, J; Zhoř, I.: Výtvarné umění ve výchově mládeže
časopis Výtvarná výchova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Seznam doporučené literatury
Hazuková, H.; Šamšula, P.: Didaktika výtvarné výchovy
Horáček, R; Zálešák J.: Aktuální otázky zprostředkování umění
Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu
Pijoan, J.:Dějiny umění. 1-13
Roeselová, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově.
Roeselová, V.: Náměty ve VV
Roeselová, V.: Řady a projekty ve VV.
Uždil, J; Zhoř, I.: Výtvarné umění ve výchově mládeže
časopis Výtvarná výchova
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání