Diplomová práce obsahuje metodickou řadu pro různá zpracování figury. Je zaměřena pro děti prvního stupně základní školy.
Cílem diplomové práce je nalézt různá provedení figury ve výtvarné výchově na prvním stupni, přiblížení výtvarného umění dětem a rozvíjení jejich zájmu o výtvarnou tvorbu.
Úvodní kapitoly nás seznamují s vývojem dětské kresby, zejména se zaměřením na kresbu postavy. Provázejí nás proměnami figury v dějinách umění. Hlavní část obsahuje metodickou řadu a zabývá se zpracováním výtvarných úkolů figury. Závěr práce zhodnocuje dotazník vytvořený pro učitele prvního stupně, který mapuje zpracování figury ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
This thesis comprehends a methodical set for various processing of figure. It focuses on elementary schools.
The aim of this thesis is to find various processing of figure on elementary school, fine arts approach to children and develop their interest in artistic creation.
Introductory chapters inform us with the development of children's drawings, particularly with drawing figure and show us changing figures in the history of art. The main part contains the methodical set and deals with the processing tasks of fine figures. Conclusion of the work evaluates a questionnaire for teachers of elementary school, which maps the processing of figures in art education.
Klíčová slova
figura, dětská kresba, výtvarná tvorba, dějiny výtvarného umění
Klíčová slova v angličtině
figure, children's drawing, art activity, history of fine arts
Rozsah průvodní práce
61 s., 10 s. obr. příloh.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce obsahuje metodickou řadu pro různá zpracování figury. Je zaměřena pro děti prvního stupně základní školy.
Cílem diplomové práce je nalézt různá provedení figury ve výtvarné výchově na prvním stupni, přiblížení výtvarného umění dětem a rozvíjení jejich zájmu o výtvarnou tvorbu.
Úvodní kapitoly nás seznamují s vývojem dětské kresby, zejména se zaměřením na kresbu postavy. Provázejí nás proměnami figury v dějinách umění. Hlavní část obsahuje metodickou řadu a zabývá se zpracováním výtvarných úkolů figury. Závěr práce zhodnocuje dotazník vytvořený pro učitele prvního stupně, který mapuje zpracování figury ve výtvarné výchově.
Anotace v angličtině
This thesis comprehends a methodical set for various processing of figure. It focuses on elementary schools.
The aim of this thesis is to find various processing of figure on elementary school, fine arts approach to children and develop their interest in artistic creation.
Introductory chapters inform us with the development of children's drawings, particularly with drawing figure and show us changing figures in the history of art. The main part contains the methodical set and deals with the processing tasks of fine figures. Conclusion of the work evaluates a questionnaire for teachers of elementary school, which maps the processing of figures in art education.
Klíčová slova
figura, dětská kresba, výtvarná tvorba, dějiny výtvarného umění
Klíčová slova v angličtině
figure, children's drawing, art activity, history of fine arts
Zásady pro vypracování
Cílem DP je pohled na různá provedení a pojmutí figury ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ - jaké techniky, materiály a postupy jsou nejvíce využívány, které naopak opomíjeny. Dále hledání nových, neobvyklých a originálních způsobů, jak lze ve výtvarné výchově figuru ztvránit. A nakonec také pohled do výtvarné minulosti a současného výtvarného umění ve vztahu k figurální tvorbě.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je pohled na různá provedení a pojmutí figury ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ - jaké techniky, materiály a postupy jsou nejvíce využívány, které naopak opomíjeny. Dále hledání nových, neobvyklých a originálních způsobů, jak lze ve výtvarné výchově figuru ztvránit. A nakonec také pohled do výtvarné minulosti a současného výtvarného umění ve vztahu k figurální tvorbě.
Seznam doporučené literatury
- ROESELOVÁ, Věra : Námět ve výtvarné výchově. 2. upr. vyd. Praha: Sarah, 2002, 204 s., ISBN: 80-902267-4-4.
- ROESELOVÁ, Věra: Řady a projekty ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
- ROESELOVÁ, Věra: Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-10.
- CIKÁNOVÁ, Karla: Malujte si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
- CIKÁNOVÁ, Karla: Kreslete si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
- PIJOAN, José: Dějiny umění 1 - 12. Praha: Knižní klub Balios, 1998.
Seznam doporučené literatury
- ROESELOVÁ, Věra : Námět ve výtvarné výchově. 2. upr. vyd. Praha: Sarah, 2002, 204 s., ISBN: 80-902267-4-4.
- ROESELOVÁ, Věra: Řady a projekty ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
- ROESELOVÁ, Věra: Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-10.
- CIKÁNOVÁ, Karla: Malujte si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
- CIKÁNOVÁ, Karla: Kreslete si s námi. 1. vyd. Praha: Aventinum, 1992. ISBN 80-85277-79-4.
- PIJOAN, José: Dějiny umění 1 - 12. Praha: Knižní klub Balios, 1998.