Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace a využití her a soutěží ve výuce matematiky. Předkládá ''sborník“ matematických her a soutěží, které jsou využitelné v hodinách matematiky z hlediska motivace žáků a rozvoje jejich tvořivosti. Hry i soutěže jsou tematicky rozdělené, doplněné o didaktický a metodický komentář k jejich realizaci.
V praktické části je popsán zrealizovaný experiment, při němž byla ověřena úspěšnost vybraných her z hlediska motivace a rozvoje tvořivosti a provedeno šetření, zda tyto hry přispěly k většímu upevnění učiva, které se při hrách opakovalo. Praktická část diplomové práce obsahuje informace o aplikaci her v praxi, dotazník zadaný dětem a test, který ověřoval znalosti procvičované hrami.
Anotace v angličtině
Annotation
This thesis explores problems and possibilities in motivation and utilization of games and competitions in education of mathematics. It presents a collection of mathematical games and competitions that can be used to develop creativity of pupils and to motivate them. The collection is divided into thematic groups. Each game/competition is followed by a didactical and methodical comment to ease its realization.
This thesis contains also results of an experiment in which some of these games where applied on education of children. The main aspects of the experiment were to confirm positive effects of the games on motivation, creativity and learning abilities of the pupils. The results compile data about the application of the games, comments from the children and a test that verified what they learned.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace a využití her a soutěží ve výuce matematiky. Předkládá ''sborník“ matematických her a soutěží, které jsou využitelné v hodinách matematiky z hlediska motivace žáků a rozvoje jejich tvořivosti. Hry i soutěže jsou tematicky rozdělené, doplněné o didaktický a metodický komentář k jejich realizaci.
V praktické části je popsán zrealizovaný experiment, při němž byla ověřena úspěšnost vybraných her z hlediska motivace a rozvoje tvořivosti a provedeno šetření, zda tyto hry přispěly k většímu upevnění učiva, které se při hrách opakovalo. Praktická část diplomové práce obsahuje informace o aplikaci her v praxi, dotazník zadaný dětem a test, který ověřoval znalosti procvičované hrami.
Anotace v angličtině
Annotation
This thesis explores problems and possibilities in motivation and utilization of games and competitions in education of mathematics. It presents a collection of mathematical games and competitions that can be used to develop creativity of pupils and to motivate them. The collection is divided into thematic groups. Each game/competition is followed by a didactical and methodical comment to ease its realization.
This thesis contains also results of an experiment in which some of these games where applied on education of children. The main aspects of the experiment were to confirm positive effects of the games on motivation, creativity and learning abilities of the pupils. The results compile data about the application of the games, comments from the children and a test that verified what they learned.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Termín odevzdání: duben 2009
Pozn. Podmínky pro zadání práce jsou k nahlédnutí na katedrách. Katedry rovněž formulují podrobnosti zadání. Zásady pro zpracování DP jsou k dispozici ve dvou verzích (stručné.resp. metodické pokyny) na katedrách a na Děkanátě Fakulty pedagogické TU v Liberci.
Motivační hry a soutěže při výuce matematiky
Vedoucí práce:
RNDr. Jana Příhonská, Ph.D.
Úvod: Vyučování, které má rozvíjet tvořivost žáků, musí vycházet ze souboru činností, založených na vlastní poznávací aktivitě žáků. Je však samozřejmé, že tuto jejich aktivitu organizuje a řídí učitel. Aktivní spoluúčast žáků ve vyučování je podmíněna v první řadě motivováním učební činnosti. Učitelé, výzkumní pracovníci i rodiče se shodují v názoru, že pozitivní motivace učební činnosti žáka je důležitou, pokud ne přímo zásadní podmínkou jeho školní úspěšnosti. Učitel, který ve vyučování uplatňuje adekvátní způsoby vnější i vnitřní motivace, klade pevné základy pozitivního rozvoje osobnosti a formuje a rozvíjí především vnitřní motivaci žáků k učení jako formy seberealizace. Motivace může výraznou měrou napomoci vyrovnání napětí mezi požadavky na učení a osobnostním vybavením, jímž disponuje žák. Mezi motivační činitele je možno zařadit i různé hry a soutěže.
Cíl: Teoreticky zpracovat problematiku motivace a využití her a soutěží ve výuce. Vytvořit ''sborník“ matematických her a soutěží, které budou využitelné v hodinách matematiky z hlediska motivace žáků a rozvoje jejich tvořivosti. Hry i soutěže tematicky rozdělit, opatřit didaktickým a metodickým komentářem k jejich realizaci. Tyto otestovat ve škole a vyhodnotit dle předem určených kriterií jejich úspěšnost.
Požadavky:
Znalost Rámcově vzdělávacího programu a obsahu učiva na 1. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Termín odevzdání: duben 2009
Pozn. Podmínky pro zadání práce jsou k nahlédnutí na katedrách. Katedry rovněž formulují podrobnosti zadání. Zásady pro zpracování DP jsou k dispozici ve dvou verzích (stručné.resp. metodické pokyny) na katedrách a na Děkanátě Fakulty pedagogické TU v Liberci.
Motivační hry a soutěže při výuce matematiky
Vedoucí práce:
RNDr. Jana Příhonská, Ph.D.
Úvod: Vyučování, které má rozvíjet tvořivost žáků, musí vycházet ze souboru činností, založených na vlastní poznávací aktivitě žáků. Je však samozřejmé, že tuto jejich aktivitu organizuje a řídí učitel. Aktivní spoluúčast žáků ve vyučování je podmíněna v první řadě motivováním učební činnosti. Učitelé, výzkumní pracovníci i rodiče se shodují v názoru, že pozitivní motivace učební činnosti žáka je důležitou, pokud ne přímo zásadní podmínkou jeho školní úspěšnosti. Učitel, který ve vyučování uplatňuje adekvátní způsoby vnější i vnitřní motivace, klade pevné základy pozitivního rozvoje osobnosti a formuje a rozvíjí především vnitřní motivaci žáků k učení jako formy seberealizace. Motivace může výraznou měrou napomoci vyrovnání napětí mezi požadavky na učení a osobnostním vybavením, jímž disponuje žák. Mezi motivační činitele je možno zařadit i různé hry a soutěže.
Cíl: Teoreticky zpracovat problematiku motivace a využití her a soutěží ve výuce. Vytvořit ''sborník“ matematických her a soutěží, které budou využitelné v hodinách matematiky z hlediska motivace žáků a rozvoje jejich tvořivosti. Hry i soutěže tematicky rozdělit, opatřit didaktickým a metodickým komentářem k jejich realizaci. Tyto otestovat ve škole a vyhodnotit dle předem určených kriterií jejich úspěšnost.
Požadavky:
Znalost Rámcově vzdělávacího programu a obsahu učiva na 1. stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
BAŘINKA, J.: Rozum do hrsti. Reprocentrum Blansko, 1992. ISBN 80-900017-2-6
DUBENEY HENRY E.: Matematické hlavolamy a hříčky, ISBN, Nakladatelství Olympia a.s., Praha, 1995
HRABAL, V.ml. - MAN, F. - PAVELKOVÁ, I.: Psychologické otázky motivaci ve škole. SPN, Praha 1984
KREJČOVÁ, E. - VOLFOVÁ, M: Inspiromat matematických her, Nakladatelství Pansofia, 1995. ISBN 8085804-75-1
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
LOUKOTA, J.: Veselá matematika aneb kouzla hříčky hádanky rébusy lamohlavy. Votobia, 1998. ISBN 80-7198-318-7
PAVELKA, R: Hrátky s matematikou. MC nakladatelství, 1999
WEINLICH, R.: Hry se zápalkami, Olomouc, ALDA 1997
Seznam doporučené literatury
Literatura:
BAŘINKA, J.: Rozum do hrsti. Reprocentrum Blansko, 1992. ISBN 80-900017-2-6
DUBENEY HENRY E.: Matematické hlavolamy a hříčky, ISBN, Nakladatelství Olympia a.s., Praha, 1995
HRABAL, V.ml. - MAN, F. - PAVELKOVÁ, I.: Psychologické otázky motivaci ve škole. SPN, Praha 1984
KREJČOVÁ, E. - VOLFOVÁ, M: Inspiromat matematických her, Nakladatelství Pansofia, 1995. ISBN 8085804-75-1
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
LOUKOTA, J.: Veselá matematika aneb kouzla hříčky hádanky rébusy lamohlavy. Votobia, 1998. ISBN 80-7198-318-7
PAVELKA, R: Hrátky s matematikou. MC nakladatelství, 1999
WEINLICH, R.: Hry se zápalkami, Olomouc, ALDA 1997