Cílem DP bylo porovnat práci učitelů s nadanými žáky na základní škole a ve specializovaných školách pro nadané děti. Dále pak sestavení sborníku matematických činností a her, které podporují tvořivé myšlení a tvůrčí činnost žáků v souvislosti s rozvojem jejich matematického talentu a rozvojem tvořivého myšlení, tvůrčí činnosti a představivosti žáků.
Diplomová práce je koncipována do dvou částí. Teoretická část se snaží objasnit nadání, dále obsahuje charakteristiku nadaných žáků. Jedna z kapitol je věnována problematice vzdělávání nadaných žáků a možnostem jejich rozvoje.
Druhá část práce je rozdělena do tří kapitol. První obsahuje sbírku řešených úloh, které podporují logické myšlení, tvůrčí činnost a představivost talentovaného dítěte. Druhá kapitola obsahuje vlastní řešení vybraných úloh žáky. Poslední část je věnována analýze přístupu učitelů ke vzdělávání nadaných žáků.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis was to compare the activity of teachers devoted to talented pupils at elementary schools and specialized schools for talented pupils. Further, to compile a collection of mathematical activities and games that support creative thinking and creative activities of pupils in connection with the development of their mathematical talent, and creative thinking and activities and pupils imagination.
Diploma thesis consists of two parts. The theoretical part is aimed at the explication of talent. It further contains the characteristics of talented pupils. One of chapters deals with problems of education of talented pupils and possibilities of their development.
The second part of the thesis is divided into three chapters. The first of them contains a collection of solved exercises supporting logical thinking, creativeness and imagination of talented children. The second chapter comprises real solving of some exercises done by pupils. The last part of the thesis analyses different teachers´ approaches to the education of talented pupils.
Klíčová slova
matematika, nadání, tvůrčí činnost
Klíčová slova v angličtině
mathematic, talent, creative activities
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem DP bylo porovnat práci učitelů s nadanými žáky na základní škole a ve specializovaných školách pro nadané děti. Dále pak sestavení sborníku matematických činností a her, které podporují tvořivé myšlení a tvůrčí činnost žáků v souvislosti s rozvojem jejich matematického talentu a rozvojem tvořivého myšlení, tvůrčí činnosti a představivosti žáků.
Diplomová práce je koncipována do dvou částí. Teoretická část se snaží objasnit nadání, dále obsahuje charakteristiku nadaných žáků. Jedna z kapitol je věnována problematice vzdělávání nadaných žáků a možnostem jejich rozvoje.
Druhá část práce je rozdělena do tří kapitol. První obsahuje sbírku řešených úloh, které podporují logické myšlení, tvůrčí činnost a představivost talentovaného dítěte. Druhá kapitola obsahuje vlastní řešení vybraných úloh žáky. Poslední část je věnována analýze přístupu učitelů ke vzdělávání nadaných žáků.
Anotace v angličtině
The aim of my diploma thesis was to compare the activity of teachers devoted to talented pupils at elementary schools and specialized schools for talented pupils. Further, to compile a collection of mathematical activities and games that support creative thinking and creative activities of pupils in connection with the development of their mathematical talent, and creative thinking and activities and pupils imagination.
Diploma thesis consists of two parts. The theoretical part is aimed at the explication of talent. It further contains the characteristics of talented pupils. One of chapters deals with problems of education of talented pupils and possibilities of their development.
The second part of the thesis is divided into three chapters. The first of them contains a collection of solved exercises supporting logical thinking, creativeness and imagination of talented children. The second chapter comprises real solving of some exercises done by pupils. The last part of the thesis analyses different teachers´ approaches to the education of talented pupils.
Klíčová slova
matematika, nadání, tvůrčí činnost
Klíčová slova v angličtině
mathematic, talent, creative activities
Zásady pro vypracování
Cílem DP je porovnat práci učitelů s nadanými žáky na základní škole a ve specializované škole pro nadané děti. Dále pak sestavení sborníku matematických činností a her, které podporují tvořivé myšlení a tvůrčí činnost žáků v souvislosti s rozvojem jejich matematického talentu. Tento soubor otestovat ve škole a opatřit komentářem pro učitele.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je porovnat práci učitelů s nadanými žáky na základní škole a ve specializované škole pro nadané děti. Dále pak sestavení sborníku matematických činností a her, které podporují tvořivé myšlení a tvůrčí činnost žáků v souvislosti s rozvojem jejich matematického talentu. Tento soubor otestovat ve škole a opatřit komentářem pro učitele.
Seznam doporučené literatury
DOČKAL, V.: Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Praha: Lidové noviny, 2005, 245 s. ISBN 80-7106-840-3.
MÖNKS, F. J.; YPENBURG, I. H.: Naše dítě je velmi nadané : rukověť pro rodiče a učitele. Vyd. 1. Praha : Grada, 2002, 96 s. ISBN 80-247-0445-5.
PIAGET, J.; Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999; 164 s. ISBN 80-7178-309-9
PORTMANN, R.; Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004, 118 s. ISBN 80-7178-876-7.
VÁGNEROVÁ, M..; Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005, 468 s ISBN 80-246-0956-8
KOLEKTIV AUTORŮ: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Odbor 24 MŠMT ČR 2005
Seznam doporučené literatury
DOČKAL, V.: Zaměřeno na talenty, aneb, Nadání má každý. Praha: Lidové noviny, 2005, 245 s. ISBN 80-7106-840-3.
MÖNKS, F. J.; YPENBURG, I. H.: Naše dítě je velmi nadané : rukověť pro rodiče a učitele. Vyd. 1. Praha : Grada, 2002, 96 s. ISBN 80-247-0445-5.
PIAGET, J.; Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999; 164 s. ISBN 80-7178-309-9
PORTMANN, R.; Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004, 118 s. ISBN 80-7178-876-7.
VÁGNEROVÁ, M..; Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005, 468 s ISBN 80-246-0956-8
KOLEKTIV AUTORŮ: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Odbor 24 MŠMT ČR 2005