Diplomová práce se zabývá využitím písma ve vyučování výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ na Kolínsku a Liberecku. Teoretická část podává přehled o historickém vývoji písma, jeho využití ve výtvarném umění a zapojení písma do vzdělávacích programů pro základní školy. Ve výzkumné části je zpracováno dotazníkové šetření prováděné v uvedených oblastech. Nosným bodem praktické části je patnáct metodických listů využitelných ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Část metodických listů je doplněna ukázkou dětských prací a zpětnou vazbou z praktických hodin
Anotace v angličtině
The graduation theses is engaged in utilisation of Calligraphy in fine Vizual Art Lessons at Elementary School in the Kolin and the Liberec regions. The theoretical part makes a survey about historical development of Calligraphy, its utilisation in fine art and integration of Calligraphy into the education programs for basic schools. In the research part there is processed the questionnaire investigation that was practised in the mentioned regions. The carrier point of the practical part consists of fifteen methodical sheets that are usable during teaching of art education at Elementary school. Some of the methodical sheets are supplemented with sample of children’s works and feedback from practical lessons.
Diplomová práce se zabývá využitím písma ve vyučování výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ na Kolínsku a Liberecku. Teoretická část podává přehled o historickém vývoji písma, jeho využití ve výtvarném umění a zapojení písma do vzdělávacích programů pro základní školy. Ve výzkumné části je zpracováno dotazníkové šetření prováděné v uvedených oblastech. Nosným bodem praktické části je patnáct metodických listů využitelných ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Část metodických listů je doplněna ukázkou dětských prací a zpětnou vazbou z praktických hodin
Anotace v angličtině
The graduation theses is engaged in utilisation of Calligraphy in fine Vizual Art Lessons at Elementary School in the Kolin and the Liberec regions. The theoretical part makes a survey about historical development of Calligraphy, its utilisation in fine art and integration of Calligraphy into the education programs for basic schools. In the research part there is processed the questionnaire investigation that was practised in the mentioned regions. The carrier point of the practical part consists of fifteen methodical sheets that are usable during teaching of art education at Elementary school. Some of the methodical sheets are supplemented with sample of children’s works and feedback from practical lessons.
Cílem mé diplomové práce je objasnit poznatky o vývoji a historii písma, o jeho druzích a o práci výtvarných umělců s písmem. Zjistit aktuální situaci v používání písma ve VV prostřednictvím dotazníku zadaného učitelům 1. stupně ZŠ. Jako reflexi na zjištěný stav vytvořit řadu výtvarných úkolů vztahujících se k práci s písmem z výtvarného pohledu. Zpracovat jednotlivé metodické listy a realizovat některé výtvarné aktivity na 1. stupni ZŠ, práce zhodnotit a zdokumentovat.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je objasnit poznatky o vývoji a historii písma, o jeho druzích a o práci výtvarných umělců s písmem. Zjistit aktuální situaci v používání písma ve VV prostřednictvím dotazníku zadaného učitelům 1. stupně ZŠ. Jako reflexi na zjištěný stav vytvořit řadu výtvarných úkolů vztahujících se k práci s písmem z výtvarného pohledu. Zpracovat jednotlivé metodické listy a realizovat některé výtvarné aktivity na 1. stupni ZŠ, práce zhodnotit a zdokumentovat.
Seznam doporučené literatury
Roeselová, V.: Náměty ve výtvarné výchově
Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově
Cikánová, K.: Kreslete s námi, Malujte s námi, Objevujte s námi tvar
Dvořáková, H.: Výtvarná výchova na I.stupni
Zhoř,I.: Výtvarná výchova v projektech I,II
Nedvědová, Zatloukalová: Výtvarná tvorba
Menhart, O.: Nauka o písmu
Slezák, M., Dvořáková, H.: Písmo ve výtvarné výchově
RVP, alternativni osnovy pro VV (varianty A, B, C)
Seznam doporučené literatury
Roeselová, V.: Náměty ve výtvarné výchově
Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově
Cikánová, K.: Kreslete s námi, Malujte s námi, Objevujte s námi tvar
Dvořáková, H.: Výtvarná výchova na I.stupni
Zhoř,I.: Výtvarná výchova v projektech I,II
Nedvědová, Zatloukalová: Výtvarná tvorba
Menhart, O.: Nauka o písmu
Slezák, M., Dvořáková, H.: Písmo ve výtvarné výchově
RVP, alternativni osnovy pro VV (varianty A, B, C)