Bakalářská práce se zabývala volným časem a sociálně patologickými jevy dětí na druhém stupni základních škol. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem využívají žáci na druhém stupni základních škol volný čas a zda jeho náplň má vliv na prevenci sociálně patologických jevů. Bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. Teoretická část se zabývala volným časem a jeho úlohou v životě dítěte, dále například působením sociálního prostředí na volný čas dítěte ve vztahu na prevenci sociálně patologických jevů. V praktické části byly vyhodnoceny výsledky průzkumného šetření, které bylo zaměřeno na využívání volného času a výskyt sociálně patologických jevů u dětí na druhém stupni základních škol na Liberecku. Průzkumu se zúčastnili žáci čtyř základních škol. Osloveny byly dvě základní školy bez specializace, jedna základní škola s hudebním zaměřením a jedna základní škola se sportovním zaměřením. Celkem se jednalo o více než 200 žáků. Pro průzkum byl použit dotazník a studium spisové dokumentace žáků. Výsledky šetření byly prezentovány prostřednictvím tabulek a grafů a doplněny komentářem. Shrnutí bakalářské práce přináší závěr a navrhovaná opatření. Součástí práce je seznam použitých zdrojů a přílohy.
Anotace v angličtině
This Batchelor Thesis deals with free-time activities and social-pathological behaviour of lower secondary school students. The objective of this work is to survey free-time activities of lower secondary school students and the influence of these activities on prevention of social-pathological issues. This work consists two main parts. Theoretical part deals with the role of free-time activities in a child life and the impact of the social environment on free-time activities and a connection of free-time activities with social-pathological issues. In the practical part there were evaluated results of the research which was targeted on free-time activities and social-pathological behaviour of lower secondary school students in the Liberec Region. There were addressed four schools: two common lower secondary schools, one specialised in music and a sports-focused school. There was used a questionnaire and students? documentation in the research. The results are presented on charts, graphs and comments. The conclusion contains findings and some suggestions. There is a list of sources and appendices as a part of this work.
Bakalářská práce se zabývala volným časem a sociálně patologickými jevy dětí na druhém stupni základních škol. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem využívají žáci na druhém stupni základních škol volný čas a zda jeho náplň má vliv na prevenci sociálně patologických jevů. Bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. Teoretická část se zabývala volným časem a jeho úlohou v životě dítěte, dále například působením sociálního prostředí na volný čas dítěte ve vztahu na prevenci sociálně patologických jevů. V praktické části byly vyhodnoceny výsledky průzkumného šetření, které bylo zaměřeno na využívání volného času a výskyt sociálně patologických jevů u dětí na druhém stupni základních škol na Liberecku. Průzkumu se zúčastnili žáci čtyř základních škol. Osloveny byly dvě základní školy bez specializace, jedna základní škola s hudebním zaměřením a jedna základní škola se sportovním zaměřením. Celkem se jednalo o více než 200 žáků. Pro průzkum byl použit dotazník a studium spisové dokumentace žáků. Výsledky šetření byly prezentovány prostřednictvím tabulek a grafů a doplněny komentářem. Shrnutí bakalářské práce přináší závěr a navrhovaná opatření. Součástí práce je seznam použitých zdrojů a přílohy.
Anotace v angličtině
This Batchelor Thesis deals with free-time activities and social-pathological behaviour of lower secondary school students. The objective of this work is to survey free-time activities of lower secondary school students and the influence of these activities on prevention of social-pathological issues. This work consists two main parts. Theoretical part deals with the role of free-time activities in a child life and the impact of the social environment on free-time activities and a connection of free-time activities with social-pathological issues. In the practical part there were evaluated results of the research which was targeted on free-time activities and social-pathological behaviour of lower secondary school students in the Liberec Region. There were addressed four schools: two common lower secondary schools, one specialised in music and a sports-focused school. There was used a questionnaire and students? documentation in the research. The results are presented on charts, graphs and comments. The conclusion contains findings and some suggestions. There is a list of sources and appendices as a part of this work.
1. Studium relevantní odborné literatury a jiných odborných zdrojů
2. Formulace teoretických východisek v návaznosti na praktickou část bakalářské práce
3. Projektování průzkumu
4. Sběr dat
5. Formulace závěrů na základě zjištěných informací a návrh opatření
Zásady pro vypracování
1. Studium relevantní odborné literatury a jiných odborných zdrojů
2. Formulace teoretických východisek v návaznosti na praktickou část bakalářské práce
3. Projektování průzkumu
4. Sběr dat
5. Formulace závěrů na základě zjištěných informací a návrh opatření
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
JEDLIČKA, Richard, KOŤA, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů: Aktuální problémy výchovy u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina, HÁJEK, Bedřich aj. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
PEŠATOVÁ, Ilona. Vybrané kapitoly z etopedie. 1. vyd. Liberec: TUL, 2003. ISBN 80-7083-750-0.
PEŠATOVÁ, Ilona. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. 1. vyd. Liberec: TUL, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.
VEČERKA, Kazimír, HOLAS, Jakub aj. Mladiství pachatelé na prahu tisíciletí. 1. vyd. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2004. ISBN 80-7338-033-1.
ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi. 1. vyd. Most: Leprez, 1998. ISBN 80-86061-13-2.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
JEDLIČKA, Richard, KOŤA, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů: Aktuální problémy výchovy u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
MATOUŠEK, Oldřich, KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0628-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina, HÁJEK, Bedřich aj. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
PEŠATOVÁ, Ilona. Vybrané kapitoly z etopedie. 1. vyd. Liberec: TUL, 2003. ISBN 80-7083-750-0.
PEŠATOVÁ, Ilona. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. 1. vyd. Liberec: TUL, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.
VEČERKA, Kazimír, HOLAS, Jakub aj. Mladiství pachatelé na prahu tisíciletí. 1. vyd. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2004. ISBN 80-7338-033-1.
ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi. 1. vyd. Most: Leprez, 1998. ISBN 80-86061-13-2.