Diplomová práce se zabývá využíváním mezipředmětových vztahů v motivaci výtvarných činností při hodinách výtvarné výchovy v 1. - 3. ročníku 1. stupně základní školy. Teoretická část vychází z inovačního pojetí primárního vzdělávání. Zdůrazňuje globální přístup k osobnosti dítěte, věnuje se motivaci žáka a vymezuje pojem mezipředmětové vztahy. Uvedenou problematiku se snaží aplikovat při návrhu některých vhodných forem práce v hodinách výtvarné výchovy. Součástí teoretické části je terénní šetření, které zjišťuje míru využívání různých vyučovacích předmětů v motivaci výtvarných činností učiteli. Praktická část na základě terénního šetření navrhuje konkrétní aktivity pro práci s dětmi, motivované těmi předměty, které jsou v motivaci výtvarných činností využívány nejméně. Tyto aktivity jsou vyzkoušeny v praxi a následně zhodnoceny. Součástí diplomové práce jsou fotografie z dětské tvorby v rámci uvedených aktivit.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with the use of cross-curricular relationships in the motivation of art activities for art lessons in the 1 ? 3 year primary school. The theoretical part is based on an innovative approach to primary education. It emphasizes a holistic approach to the child's personality, it is devoted to student motivation and defines the concept of cross-curricular links. That issue tries to apply in the proposal of the appropriate forms of work in art lessons. The theoretical part includes a field survey to measure the use of different subjects in motivation of art activities by the teachers. The practical part, based on field research suggests specific activities for work with children, motivated by those subjects which are in motivation of art activities used in the least. These activities are tested in practice and subsequently evaluated. The thesis includes pictures of children´s work in those activities.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, motivace, projektové metody, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, výtvarné činnosti (aktivity), výtvarná výchova, primární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Cross-curriculum, motivation, project methods, the general education program for elementary education, art activities (activities), art education, primary education
Rozsah průvodní práce
90 s. , 18. s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využíváním mezipředmětových vztahů v motivaci výtvarných činností při hodinách výtvarné výchovy v 1. - 3. ročníku 1. stupně základní školy. Teoretická část vychází z inovačního pojetí primárního vzdělávání. Zdůrazňuje globální přístup k osobnosti dítěte, věnuje se motivaci žáka a vymezuje pojem mezipředmětové vztahy. Uvedenou problematiku se snaží aplikovat při návrhu některých vhodných forem práce v hodinách výtvarné výchovy. Součástí teoretické části je terénní šetření, které zjišťuje míru využívání různých vyučovacích předmětů v motivaci výtvarných činností učiteli. Praktická část na základě terénního šetření navrhuje konkrétní aktivity pro práci s dětmi, motivované těmi předměty, které jsou v motivaci výtvarných činností využívány nejméně. Tyto aktivity jsou vyzkoušeny v praxi a následně zhodnoceny. Součástí diplomové práce jsou fotografie z dětské tvorby v rámci uvedených aktivit.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with the use of cross-curricular relationships in the motivation of art activities for art lessons in the 1 ? 3 year primary school. The theoretical part is based on an innovative approach to primary education. It emphasizes a holistic approach to the child's personality, it is devoted to student motivation and defines the concept of cross-curricular links. That issue tries to apply in the proposal of the appropriate forms of work in art lessons. The theoretical part includes a field survey to measure the use of different subjects in motivation of art activities by the teachers. The practical part, based on field research suggests specific activities for work with children, motivated by those subjects which are in motivation of art activities used in the least. These activities are tested in practice and subsequently evaluated. The thesis includes pictures of children´s work in those activities.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, motivace, projektové metody, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, výtvarné činnosti (aktivity), výtvarná výchova, primární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Cross-curriculum, motivation, project methods, the general education program for elementary education, art activities (activities), art education, primary education
Zásady pro vypracování
1. Zjistit stávající situaci - jaké formy motivace učitelé při výuce výtvarné výchovy nejčastěji používají.
2. Navrhnout několik způsobů motivace, které budou vycházet z propojení výtvarné výchovy s jinými vyučovacími předměty.
3. Navržené způsoby motivace a jimi motivované činnosti vyzkoušet v přímé práci s dětmi a následně zhodnotit.
Zásady pro vypracování
1. Zjistit stávající situaci - jaké formy motivace učitelé při výuce výtvarné výchovy nejčastěji používají.
2. Navrhnout několik způsobů motivace, které budou vycházet z propojení výtvarné výchovy s jinými vyučovacími předměty.
3. Navržené způsoby motivace a jimi motivované činnosti vyzkoušet v přímé práci s dětmi a následně zhodnotit.
Seznam doporučené literatury
Hazuková - Šamšula: Didaktika VV I. UK Praha 2005
Hazukavá, H.: Koncepce výtvarné výchovy a funkční slovník učitele. INSEA Plzeň 2004
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. UK Praha 2001
Seznam doporučené literatury
Hazuková - Šamšula: Didaktika VV I. UK Praha 2005
Hazukavá, H.: Koncepce výtvarné výchovy a funkční slovník učitele. INSEA Plzeň 2004
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. UK Praha 2001