Anotace
Teoretická část obsahuje především poznatky z hudební psychologie, jejichž znalost je nezbytná pro praktické činnosti, týkající se rozvoje hudebních dovedností. V druhé, praktické části, uvádím přehled hlavních činností, které sloužily k rozvoji hudebních schopností dětí, zvýšily zájem o hudební výchovu a doplnily spektrum činností, které by při výchově dítěte neměly scházet. Snažím se o zhodnocení jejich účinnosti, jsem si však vědoma toho, že každé významnější hodnocení výsledků výchovné činnosti musí být založeno na dlouhodobém sledování, které však z pochopitelných důvodů nebylo možné.
Na základě zhodnocení výsledků svých postupů jsem dospěla k závěru, že každé dítě, každý člověk, je hudebně vzdělavatelný.
Práce je určena učitelům 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
Annotation
The theoretical part primarily contains piece of knowledge from musical psychology, which is important for practical activities that deal with development of musical skills. In the second practical part, there is an overview of the main activities that were used to develop children’s musical skills, to increase an interest in music lessons and to complete a spectrum of activities which should not be avoided during education of children. Although I endeavor to evaluate their effectiveness, I am aware that every significant evaluation of educational process must be based on a long-term monitoring that was naturally not possible in this case.
On the basis of resulting evaluation of my methods the conclusion of my work supports the idea that every child and every human are musically educable.
The work is intended for teachers of primary schools.
Klíčová slova
hudební nadání, hudebnost, hudební vývoj, rytmické hry
Klíčová slova v angličtině
musical talent, musical appreciation, musical development, rhythmically games
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Teoretická část obsahuje především poznatky z hudební psychologie, jejichž znalost je nezbytná pro praktické činnosti, týkající se rozvoje hudebních dovedností. V druhé, praktické části, uvádím přehled hlavních činností, které sloužily k rozvoji hudebních schopností dětí, zvýšily zájem o hudební výchovu a doplnily spektrum činností, které by při výchově dítěte neměly scházet. Snažím se o zhodnocení jejich účinnosti, jsem si však vědoma toho, že každé významnější hodnocení výsledků výchovné činnosti musí být založeno na dlouhodobém sledování, které však z pochopitelných důvodů nebylo možné.
Na základě zhodnocení výsledků svých postupů jsem dospěla k závěru, že každé dítě, každý člověk, je hudebně vzdělavatelný.
Práce je určena učitelům 1. stupně ZŠ.
Anotace v angličtině
Annotation
The theoretical part primarily contains piece of knowledge from musical psychology, which is important for practical activities that deal with development of musical skills. In the second practical part, there is an overview of the main activities that were used to develop children’s musical skills, to increase an interest in music lessons and to complete a spectrum of activities which should not be avoided during education of children. Although I endeavor to evaluate their effectiveness, I am aware that every significant evaluation of educational process must be based on a long-term monitoring that was naturally not possible in this case.
On the basis of resulting evaluation of my methods the conclusion of my work supports the idea that every child and every human are musically educable.
The work is intended for teachers of primary schools.
Klíčová slova
hudební nadání, hudebnost, hudební vývoj, rytmické hry
Klíčová slova v angličtině
musical talent, musical appreciation, musical development, rhythmically games
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- zpracování odborné literatury k tématu
- zhodnocení stávajících metodických postupů
- navržení nových metodických postupů
Praktická část:
- ověření navržených postupů v praktické výuce a teoretické zpracování
praktických poznatků (zpětná vazba, výstup)
- prezentace výsledků při obhajobě DP
- pravidelná konzultace s vedoucím práce
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- zpracování odborné literatury k tématu
- zhodnocení stávajících metodických postupů
- navržení nových metodických postupů
Praktická část:
- ověření navržených postupů v praktické výuce a teoretické zpracování
praktických poznatků (zpětná vazba, výstup)
- prezentace výsledků při obhajobě DP
- pravidelná konzultace s vedoucím práce
Seznam doporučené literatury
- FRANĚK, M.: Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum UK, 2007, dotisk.
ISBN 978-80-246-0965-2
- HOLAS, M.: Hudební pedagogika. Vyd. 1. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-018-x
- KOLAFA, J.: Hudební nauka pro nehudebníky. Vyd. 1. Praha: AMU, 2009. ISBN
978-80-7331-144-5
- SEDLÁK, F.: Hudební vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1974.
- HERDEN, J.: Hudba pro děti. Vyd.1. Praha: UK;Praha: H+H, 1992. ISBN 80-7066-
522-x
Seznam doporučené literatury
- FRANĚK, M.: Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum UK, 2007, dotisk.
ISBN 978-80-246-0965-2
- HOLAS, M.: Hudební pedagogika. Vyd. 1. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-018-x
- KOLAFA, J.: Hudební nauka pro nehudebníky. Vyd. 1. Praha: AMU, 2009. ISBN
978-80-7331-144-5
- SEDLÁK, F.: Hudební vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Supraphon, 1974.
- HERDEN, J.: Hudba pro děti. Vyd.1. Praha: UK;Praha: H+H, 1992. ISBN 80-7066-
522-x