Diplomová práce se zabývá tvorbou projektu "Lípa srdčitá", který bude následně uplatněn ve výuce na 1. stupni ZŠ. V teoretická části se nejprve věnuji lípě srdčité z různých hledisek (taxonomie, popis, využití, památný strom, zajímavosti), dále pak čtenáře uvádím do problematiky projektového vyučování. Popisuji základní rysy, historický vývoj, kritéria a hodnocení projektu. V neposlední řadě pak spojitost s Rámcovým vzdělávacím programem. Praktická část je věnována samotnému projektu na téma Lípa srdčitá, jenž byl nakonec realizován s žáky pátého ročníku základní školy. Je zaměřen na aktivní získávání znalostí o přírodě a na vytvoření hlubšího vztahu dětí ke chráněným stromům.
Anotace v angličtině
Presented thesis deals with creation of the project "Tilia cordata", which shall consequently be applied in primary school classes. In the theoretical part I first look at Tilia cordata from different aspects (taxonomy, description, use, memorial tree, interesting facts), later I introduce the reader to the basic concept of Project teaching. I describe its basic features, historical development, project evaluation criteria and also its connection to the General Educational Program. The practical part describes the implementation of the project carried out with fifth grade students of primary school. Focus of the project was to encourage active learning process while gaining knowledge about nature as well as developing a stronger relationship of children towards the protected trees.
Small-leaved Lime tree, memorial tree, Project, Project teaching, key competencies, Project planning, realization of Project, Project evaluation.
Rozsah průvodní práce
76 s. + 10 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou projektu "Lípa srdčitá", který bude následně uplatněn ve výuce na 1. stupni ZŠ. V teoretická části se nejprve věnuji lípě srdčité z různých hledisek (taxonomie, popis, využití, památný strom, zajímavosti), dále pak čtenáře uvádím do problematiky projektového vyučování. Popisuji základní rysy, historický vývoj, kritéria a hodnocení projektu. V neposlední řadě pak spojitost s Rámcovým vzdělávacím programem. Praktická část je věnována samotnému projektu na téma Lípa srdčitá, jenž byl nakonec realizován s žáky pátého ročníku základní školy. Je zaměřen na aktivní získávání znalostí o přírodě a na vytvoření hlubšího vztahu dětí ke chráněným stromům.
Anotace v angličtině
Presented thesis deals with creation of the project "Tilia cordata", which shall consequently be applied in primary school classes. In the theoretical part I first look at Tilia cordata from different aspects (taxonomy, description, use, memorial tree, interesting facts), later I introduce the reader to the basic concept of Project teaching. I describe its basic features, historical development, project evaluation criteria and also its connection to the General Educational Program. The practical part describes the implementation of the project carried out with fifth grade students of primary school. Focus of the project was to encourage active learning process while gaining knowledge about nature as well as developing a stronger relationship of children towards the protected trees.
Small-leaved Lime tree, memorial tree, Project, Project teaching, key competencies, Project planning, realization of Project, Project evaluation.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude vytvořit projekt na téma Lípa srdčitá, který bude následně uplatněn ve výuce na 1. st. ZŠ. Projekt je zaměřen na aktivní získávání znalostí o přírodě a na vytvoření hlubšího vztahu dětí ke chráněným stromům.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude vytvořit projekt na téma Lípa srdčitá, který bude následně uplatněn ve výuce na 1. st. ZŠ. Projekt je zaměřen na aktivní získávání znalostí o přírodě a na vytvoření hlubšího vztahu dětí ke chráněným stromům.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
KAŠOVÁ, Jitka a kol. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. 1. vyd. Kroměříž: Iuventa, 1995.
VĚTVIČKA, Václav. Stromy. 4. vyd. Praha: Aventinum, 2004. ISBN 80-7151-238-9.
HRUŠKOVÁ, Marie. Památné stromy. 1. vyd. Praha: Silva Regina, 1995. ISBN 80-902033-0-2.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
KAŠOVÁ, Jitka a kol. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. 1. vyd. Kroměříž: Iuventa, 1995.
VĚTVIČKA, Václav. Stromy. 4. vyd. Praha: Aventinum, 2004. ISBN 80-7151-238-9.
HRUŠKOVÁ, Marie. Památné stromy. 1. vyd. Praha: Silva Regina, 1995. ISBN 80-902033-0-2.