Diplomová práce se zabývá procesem výchovy k tvořivosti prostřednictvím projektů ve VV na 1. stupni ZŠ. Teoretická část objasňuje pojem tvořivosti, její význam, přínos a interpretaci. Dále se zabývá teorií tvořivého vyučování a výchovou k tvořivosti. Popisuje projektové vyučování, pokouší se formulovat jeho klady a zápory. Speciální pozornost je věnována projektům výtvarným.
Kvalitativní výzkum je zaměřen na zjištění aktuálního stavu využívání projektů ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ ve Středočeském kraji. Stěžejní částí výzkumu jsou rozhovory s učitelkami ZŠ. Dotazování se kromě problematiky projektové metody zaměřuje na možnosti rozvoje tvořivosti.
Na základě teoretických poznatků a výsledků výzkumného šetření byly sestaveny a realizovány výtvarné projekty zaměřené na podporu rozvoje tvořivosti. V praktické části jsou popsány základní myšlenkové linie projektů, doplněné zhodnocením jejich úspěšnosti a přínosu pro tvořivý rozvoj dětí v rámci výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the process of education and creativity through the project in art lessons in the first grades of Elementary school. Theoretical part explains the concept of creativity, its importance, benefits and interpretation. It also deals with the theory of creative education. It describes project learning and tries to formulate its negatives and positives. It is especially focused on art projects.
Qualitative research is focused on finding current status of using the project in art lessons in the first level of Elementary school in Central Czech region. The interviews with Elementary school teachers are the key part of the research. The questions focused not only on problems of project method but also on the possibilities of creativity development.
On the basis of theoretical knowledge and results of the research, art projects were realised, which concentrate on the support of creativity. In the practical part there are described the basic lines of projects, which are completed by evaluation and benefits for children creative development in the frame of creative art education.
Klíčová slova
Tvořivost, výchova k tvořivosti, výtvarná výchova na 1. stupni ZŠ, projektová metoda, výtvarný projekt
Klíčová slova v angličtině
Creativity, creative education, art education at Elementary school, project method, art project
Rozsah průvodní práce
105 s., 18 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá procesem výchovy k tvořivosti prostřednictvím projektů ve VV na 1. stupni ZŠ. Teoretická část objasňuje pojem tvořivosti, její význam, přínos a interpretaci. Dále se zabývá teorií tvořivého vyučování a výchovou k tvořivosti. Popisuje projektové vyučování, pokouší se formulovat jeho klady a zápory. Speciální pozornost je věnována projektům výtvarným.
Kvalitativní výzkum je zaměřen na zjištění aktuálního stavu využívání projektů ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ ve Středočeském kraji. Stěžejní částí výzkumu jsou rozhovory s učitelkami ZŠ. Dotazování se kromě problematiky projektové metody zaměřuje na možnosti rozvoje tvořivosti.
Na základě teoretických poznatků a výsledků výzkumného šetření byly sestaveny a realizovány výtvarné projekty zaměřené na podporu rozvoje tvořivosti. V praktické části jsou popsány základní myšlenkové linie projektů, doplněné zhodnocením jejich úspěšnosti a přínosu pro tvořivý rozvoj dětí v rámci výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the process of education and creativity through the project in art lessons in the first grades of Elementary school. Theoretical part explains the concept of creativity, its importance, benefits and interpretation. It also deals with the theory of creative education. It describes project learning and tries to formulate its negatives and positives. It is especially focused on art projects.
Qualitative research is focused on finding current status of using the project in art lessons in the first level of Elementary school in Central Czech region. The interviews with Elementary school teachers are the key part of the research. The questions focused not only on problems of project method but also on the possibilities of creativity development.
On the basis of theoretical knowledge and results of the research, art projects were realised, which concentrate on the support of creativity. In the practical part there are described the basic lines of projects, which are completed by evaluation and benefits for children creative development in the frame of creative art education.
Klíčová slova
Tvořivost, výchova k tvořivosti, výtvarná výchova na 1. stupni ZŠ, projektová metoda, výtvarný projekt
Klíčová slova v angličtině
Creativity, creative education, art education at Elementary school, project method, art project
Zásady pro vypracování
znalost RVP ZV oblast člověk a kultura
orientace v odborné literatuře týkající se tématu
Zásady pro vypracování
znalost RVP ZV oblast člověk a kultura
orientace v odborné literatuře týkající se tématu
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-705-4
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8
VANČÁT, J. Tvořivost a obraznost ve Školním vzdělávacím programu.Praha: EduArt, 2008. ISBN 978-80-86783-31-4
VANČÁT, J. Výchova k tvořivosti ve Školní
m vzdělávacím programu. Praha: EduArt, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-705-4
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8
VANČÁT, J. Tvořivost a obraznost ve Školním vzdělávacím programu.Praha: EduArt, 2008. ISBN 978-80-86783-31-4
VANČÁT, J. Výchova k tvořivosti ve Školní
m vzdělávacím programu. Praha: EduArt, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8