Diplomová práce se zaměřuje na hudebně pohybové aktivity, které lze využít v hodinách hudební výchovy na prvním stupni základních škol, ale také v ostatních předmětech. Cílem je vytvořit přehled těchto aktivit a ukázat novou metodu Mozková gymnastika. Teoretická část představuje hudebně pohybovou výchovu, poukazuje na její význam a předkládá soubor hudebně pohybových aktivit. Praktická část nabízí konkrétní příklady těchto aktivit s ohledem na jednotlivé předměty a představuje cviky mozkové gymnastiky. Empirická část se zabývá mírou vlivu metody mozkové gymnastiky na žáky prvního stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on musically-physical activities that could be used in primary music classes and in other school subjects too. The main aim is to create a summary of these activities and show to a new method: Brain gym. The theoretical part introduces musically-physical education, adverts to its meaning and submits to the set of musically-physical activities. The practical part offers concrete examples of these activities with a view to individual subjects and introduces exercises of brain gym. The empirical part deals with measure of effect the brain gym method on pupils in primary school.
Musically-physical activities, school subject relations, brain gym.
Rozsah průvodní práce
93 s., 27 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na hudebně pohybové aktivity, které lze využít v hodinách hudební výchovy na prvním stupni základních škol, ale také v ostatních předmětech. Cílem je vytvořit přehled těchto aktivit a ukázat novou metodu Mozková gymnastika. Teoretická část představuje hudebně pohybovou výchovu, poukazuje na její význam a předkládá soubor hudebně pohybových aktivit. Praktická část nabízí konkrétní příklady těchto aktivit s ohledem na jednotlivé předměty a představuje cviky mozkové gymnastiky. Empirická část se zabývá mírou vlivu metody mozkové gymnastiky na žáky prvního stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on musically-physical activities that could be used in primary music classes and in other school subjects too. The main aim is to create a summary of these activities and show to a new method: Brain gym. The theoretical part introduces musically-physical education, adverts to its meaning and submits to the set of musically-physical activities. The practical part offers concrete examples of these activities with a view to individual subjects and introduces exercises of brain gym. The empirical part deals with measure of effect the brain gym method on pupils in primary school.
Musically-physical activities, school subject relations, brain gym.
Zásady pro vypracování
Analýza odborné litaratury, tvorba prakticko-edukativního manuálu, akční výzkum v 1. třídě ZŠ
Zásady pro vypracování
Analýza odborné litaratury, tvorba prakticko-edukativního manuálu, akční výzkum v 1. třídě ZŠ
Seznam doporučené literatury
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2002. ISBN 80-903115-7-1
VISKUPOVÁ, B., Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha: Supraphon, o. p., 1987
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova (Metodická příručka pro hudební výchovu ve škole). 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-437-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole (Hudba a pohyb). ISBN 80-902
662-4-X
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociání práci a klinické praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0
Seznam doporučené literatury
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2002. ISBN 80-903115-7-1
VISKUPOVÁ, B., Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha: Supraphon, o. p., 1987
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova (Metodická příručka pro hudební výchovu ve škole). 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-437-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole (Hudba a pohyb). ISBN 80-902
662-4-X
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociání práci a klinické praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0