Diplomová práce se zabývá rozvojem logického myšlení u dětí na 1.stupni základní školy. Cílem mé diplomové práce bylo připravit několik problémů pro rozvoj logického myšlení různého zaměření. Pro vytvoření těchto problémů jsem využila softwaru pro interaktivní tabuli SMART Board. Navrhované soubory úloh jsem následně realizovala při výuce na základní škole.
V teoretické části jsem se zabývala myšlením obecně a poté myšlením dětí. Pozornost jsem také zaměřila na inteligenci, logiku a software SMART Board a zejména na jeho využití ve škole. Praktická část je věnovaná realizaci a hodnocení vlastního pokusu na téma rozvíjení logického myšlení, u žáků třetí třídy základní školy. Vyvrcholením experimentu jsou soubory úloh, které lze využít při výuce nejen matematiky.
Za přínosné považuji vytvořené soubory úloh, které jsou z prostředí běžného života nebo z pohádkového prostředí, které je dětem blízké.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of logical thinking of the children at primary school. The aim of my thesis was to create several problems for the development of logical thinking on various topics. I used the software for the SMART Board interactive whiteboard to create these problems. I realized the proposed task files in education at primary school.
The theoretical part is engaged in general thinking and then thinking of children. I focused on intelligence, logic, and the SMART Board software and especially on its use at school. The practical part is devoted to the implementation and evaluation of their own attempt on the development of children's logical thinking in the third grade of primary school. The climax of the experiment is sets of tasks that can be used not only in teaching mathematics.
I consider useful the created files which are taken from the environment of ordinary life or the fabulous environment that is close to children.
Klíčová slova
Myšlení, logické myšlení, rozvíjení logického myšlení, hry s myšlením, interaktivní tabule, SMART Board.
Diplomová práce se zabývá rozvojem logického myšlení u dětí na 1.stupni základní školy. Cílem mé diplomové práce bylo připravit několik problémů pro rozvoj logického myšlení různého zaměření. Pro vytvoření těchto problémů jsem využila softwaru pro interaktivní tabuli SMART Board. Navrhované soubory úloh jsem následně realizovala při výuce na základní škole.
V teoretické části jsem se zabývala myšlením obecně a poté myšlením dětí. Pozornost jsem také zaměřila na inteligenci, logiku a software SMART Board a zejména na jeho využití ve škole. Praktická část je věnovaná realizaci a hodnocení vlastního pokusu na téma rozvíjení logického myšlení, u žáků třetí třídy základní školy. Vyvrcholením experimentu jsou soubory úloh, které lze využít při výuce nejen matematiky.
Za přínosné považuji vytvořené soubory úloh, které jsou z prostředí běžného života nebo z pohádkového prostředí, které je dětem blízké.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of logical thinking of the children at primary school. The aim of my thesis was to create several problems for the development of logical thinking on various topics. I used the software for the SMART Board interactive whiteboard to create these problems. I realized the proposed task files in education at primary school.
The theoretical part is engaged in general thinking and then thinking of children. I focused on intelligence, logic, and the SMART Board software and especially on its use at school. The practical part is devoted to the implementation and evaluation of their own attempt on the development of children's logical thinking in the third grade of primary school. The climax of the experiment is sets of tasks that can be used not only in teaching mathematics.
I consider useful the created files which are taken from the environment of ordinary life or the fabulous environment that is close to children.
Klíčová slova
Myšlení, logické myšlení, rozvíjení logického myšlení, hry s myšlením, interaktivní tabule, SMART Board.
Vybrat a připravit několik problémů pro rozvoj logického myšlení různého zaměření s využitím softwaru pro interaktivní tabuli SMART Board. Následně provést výzkum na ZŠ a zjistit účinnost navržených a zpracovaných problémů z pohledu dívek a chlapců, žáků se specifickými poruchami učení a žáků slabších.
Zásady pro vypracování
Vybrat a připravit několik problémů pro rozvoj logického myšlení různého zaměření s využitím softwaru pro interaktivní tabuli SMART Board. Následně provést výzkum na ZŠ a zjistit účinnost navržených a zpracovaných problémů z pohledu dívek a chlapců, žáků se specifickými poruchami učení a žáků slabších.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
HARALD H. a spol.: Lexikon inteligence. Rychlá cesta k vyššímu IQ. Bratislava, AKTUELL 2004.
HEJNÝ a kol.:Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.
RIEDLOVÁ, E.: Hádanky a hlavolamy pro rozvoj myšlení dětí. Praha, Portál 2001.
Učebnice matematiky pro ZŠ.
Sbírky úloh z matematiky pro ZŠ.&8194;&8194;&8194;&8194;
Seznam doporučené literatury
Literatura:
HARALD H. a spol.: Lexikon inteligence. Rychlá cesta k vyššímu IQ. Bratislava, AKTUELL 2004.
HEJNÝ a kol.:Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava, SPN 1990.
RIEDLOVÁ, E.: Hádanky a hlavolamy pro rozvoj myšlení dětí. Praha, Portál 2001.
Učebnice matematiky pro ZŠ.
Sbírky úloh z matematiky pro ZŠ.&8194;&8194;&8194;&8194;