Bakalářská práce se zabývala problematikou poruch chování, jejich etiologií, prognózou a prevalencí u dětí umístěných v ústavní péči a vychází ze současného stavu v ČR. Jejím hlavním cílem bylo zjistit a analyzovat četnost výskytu poruch chování u dětí v ústavní péči.
Dalším cílem bylo ověřit předpoklad statisticky významného rozdílu u dětí s ADHD v kombinaci s poruchami chování v ústavní péči a v základní škole, a to v míře nevšímavosti a zanedbávání ze strany rodičů. Proto je v teoretické části bakalářské práce také popsán hyperkinetický syndrom, resp. ADHD, a to v souvislosti s navazujícími sekundárními projevy u této poruchy. Výsledky ukazují na potvrzení předpokladů práce a vyúsťují v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti prevence poruch chování a resocializace klientů, a to především s důrazem na působení rodiny a také následnou péči před a po ukončení ústavní výchovy.
Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Část teoretická, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisuje a objasňuje poruchy chování, systém ústavní péče v České republice, zákony upravující problematiku ústavní výchovy. Autor také považoval za vhodné doplnit teoretickou část o informaci o typech výchovných ústavů v České republice a školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Část praktická zjišťovala formou dotazníkové metody, zda-li jsou poruchy chování, ať již vzniklé z působení patologického sociálního prostředí, nebo z odchylky základního osobnostního nastavení či poruchy z příčiny orgánové, dominantní poruchou u dětí umístěných v ústavní péči. Hlavním závěrem je, že poruchy chování se vyskytují alespoň u 50% zkoumaného vzorku dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with behavioural disturbances, their aetiology , prognosis and the prevalence regarding the children placed in institutional care and was based on the current situation in the Czech Republic. Its main objective was to identify and analyze the frequency of behavioural disturbances among the children in institutional care. Another objective was to
verify the assumption of a statistically significant difference concerning the children with ADHD in combination with behavioural problems in institutional care and in an elementary school, to the extent of inattention and neglect by the parents. Therefore, the hyperkinetic syndrome, respectively ADHD, in connection with the consequential secondary symptoms of this disturbance, is also described in the theoretical part. The results show the confirmation of
what has been expected in the work and leads into the concrete remedies proposed in the prevention of behavioural disturbances and rehabilitation of clients, particularly with emphasis on the influence of the family and follow-up care before and after the end of institutional care.
The work consisted of two key areas. Theoretical part, with the help of processing and presentation of expert sources, describes and explains the behavioural disturbances,institutional care system in the Czech Republic and the laws governing the issue of institutional care. The author also considered it appropriate to supplement the theoretical part with the information about the types of educational institutions in the Czech Republic and school facilities for institutional and protective education.
The questionnaire method was used in the practical part. It determined whether the behavioural disturbance, arisen either from the pathological effects of social environment,deviations from the basic personality or causes of failure of an organ, was a dominant disorder of children placed in institutional care. The main conclusion is that behavioural disturbances occur at least in 50% of tested children.
Bakalářská práce se zabývala problematikou poruch chování, jejich etiologií, prognózou a prevalencí u dětí umístěných v ústavní péči a vychází ze současného stavu v ČR. Jejím hlavním cílem bylo zjistit a analyzovat četnost výskytu poruch chování u dětí v ústavní péči.
Dalším cílem bylo ověřit předpoklad statisticky významného rozdílu u dětí s ADHD v kombinaci s poruchami chování v ústavní péči a v základní škole, a to v míře nevšímavosti a zanedbávání ze strany rodičů. Proto je v teoretické části bakalářské práce také popsán hyperkinetický syndrom, resp. ADHD, a to v souvislosti s navazujícími sekundárními projevy u této poruchy. Výsledky ukazují na potvrzení předpokladů práce a vyúsťují v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti prevence poruch chování a resocializace klientů, a to především s důrazem na působení rodiny a také následnou péči před a po ukončení ústavní výchovy.
Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Část teoretická, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisuje a objasňuje poruchy chování, systém ústavní péče v České republice, zákony upravující problematiku ústavní výchovy. Autor také považoval za vhodné doplnit teoretickou část o informaci o typech výchovných ústavů v České republice a školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
Část praktická zjišťovala formou dotazníkové metody, zda-li jsou poruchy chování, ať již vzniklé z působení patologického sociálního prostředí, nebo z odchylky základního osobnostního nastavení či poruchy z příčiny orgánové, dominantní poruchou u dětí umístěných v ústavní péči. Hlavním závěrem je, že poruchy chování se vyskytují alespoň u 50% zkoumaného vzorku dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis dealt with behavioural disturbances, their aetiology , prognosis and the prevalence regarding the children placed in institutional care and was based on the current situation in the Czech Republic. Its main objective was to identify and analyze the frequency of behavioural disturbances among the children in institutional care. Another objective was to
verify the assumption of a statistically significant difference concerning the children with ADHD in combination with behavioural problems in institutional care and in an elementary school, to the extent of inattention and neglect by the parents. Therefore, the hyperkinetic syndrome, respectively ADHD, in connection with the consequential secondary symptoms of this disturbance, is also described in the theoretical part. The results show the confirmation of
what has been expected in the work and leads into the concrete remedies proposed in the prevention of behavioural disturbances and rehabilitation of clients, particularly with emphasis on the influence of the family and follow-up care before and after the end of institutional care.
The work consisted of two key areas. Theoretical part, with the help of processing and presentation of expert sources, describes and explains the behavioural disturbances,institutional care system in the Czech Republic and the laws governing the issue of institutional care. The author also considered it appropriate to supplement the theoretical part with the information about the types of educational institutions in the Czech Republic and school facilities for institutional and protective education.
The questionnaire method was used in the practical part. It determined whether the behavioural disturbance, arisen either from the pathological effects of social environment,deviations from the basic personality or causes of failure of an organ, was a dominant disorder of children placed in institutional care. The main conclusion is that behavioural disturbances occur at least in 50% of tested children.
Vycházím z teorie, že poruchy chování jsou ve společnosti stále častějším jevem. Cílem mé práce je zjistit, jaká je četnost poruch chování u dětí v ústavní péči, a to za pomoci dotazníků, statistických údajů a studiem osobní dokumentace. Předpokládám, že u více než 50% dětí v ÚP tj. s ústavní či ochrannou výchovou se vyskytují poruchy chování či alespoň některý ze symptomů.
U více než 10% dětí umístěných v ÚP se objevuje hyperkinetická porucha chování a k ní přidružené sekundární projevy poruch chování.Sejmutí vzorků bude probíhat ve třech zařízeních typu DDŠ. Bude se jednat o děti mladšího a staršího školního věku tj. 7 - 15 let. Celková velilost vzorku bude zhruba 100.
Zásady pro vypracování
Vycházím z teorie, že poruchy chování jsou ve společnosti stále častějším jevem. Cílem mé práce je zjistit, jaká je četnost poruch chování u dětí v ústavní péči, a to za pomoci dotazníků, statistických údajů a studiem osobní dokumentace. Předpokládám, že u více než 50% dětí v ÚP tj. s ústavní či ochrannou výchovou se vyskytují poruchy chování či alespoň některý ze symptomů.
U více než 10% dětí umístěných v ÚP se objevuje hyperkinetická porucha chování a k ní přidružené sekundární projevy poruch chování.Sejmutí vzorků bude probíhat ve třech zařízeních typu DDŠ. Bude se jednat o děti mladšího a staršího školního věku tj. 7 - 15 let. Celková velilost vzorku bude zhruba 100.
Seznam doporučené literatury
Matoušek O., Kraftová A. - Mládež a delikvence 2003
Sccot Peck - Lidé lži 1996
Pešatová I.- Vybrané kapitoly z etopedie 1. díl 2003
Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M. - Psychodiagnostika dětí a dospívajících 2001
Vágnerová M.- Psychopatologie pro pomáhající profese 2004
Seznam doporučené literatury
Matoušek O., Kraftová A. - Mládež a delikvence 2003
Sccot Peck - Lidé lži 1996
Pešatová I.- Vybrané kapitoly z etopedie 1. díl 2003
Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M. - Psychodiagnostika dětí a dospívajících 2001
Vágnerová M.- Psychopatologie pro pomáhající profese 2004