Diplomová práce se zabývá alternativním vzděláváním se zaměřením na Montessori pedagogiku. Cílem pedagogického výzkumu bylo zjistit důvody přestupů vybraných žáků z běžné školy do Montessori třídy při ZŠ v Jablonci nad Nisou.
Teoretická část vymezuje alternativní vzdělávání a seznamuje s hlavními typy alternativních škol, metod a přístupů. Dále podrobněji zkoumá pedagogiku Marie Montessori a využití jejích metod na prvním stupni ZŠ.
Praktická část seznamuje s Montessori školou v Jablonci nad Nisou, s metodou výuky podle Marie Montessori a zkoumá důvody přestupů žáků z pohledu dětí a jejich rodičů.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis examines alternative education with focusing on Montessori pedagogy. The aim of a pedagogical research was to find out the reasons of transfers of the chosen pupils from a standard school to the Montessori school in Jablonec nad Nisou.
A theoretical part of the thesis defines alternative education and introduces the major types of the alternative schools, methods and approaches. Furthermore the theoretical part examines more in a detail Maria Montessori pedagogy and use of its methods at primary school.
A practical part introduces the Montessori school in Jablonec nad Nisou, teaching methods according to Maria Montessori and examines the reasons of transfers from a point of view of the pupils as well as their parents.
Klíčová slova
Alternativní školství, Maria Montessori, Montessori pedagogika, Montessori zařízení, Montessori škola, metoda výuky dle Marie Montessory, připravené prostředí, svoboda ve výuce, didaktický materiál, speciální pomůcky.
Klíčová slova v angličtině
Alternative school, Maria Montessori, Montessori pedagogy, Montessori facility, Montessori school, teaching methods according to Maria Montessori, prepared enviroment, freedom in tuition, teaching materials, special aids.
Rozsah průvodní práce
160 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá alternativním vzděláváním se zaměřením na Montessori pedagogiku. Cílem pedagogického výzkumu bylo zjistit důvody přestupů vybraných žáků z běžné školy do Montessori třídy při ZŠ v Jablonci nad Nisou.
Teoretická část vymezuje alternativní vzdělávání a seznamuje s hlavními typy alternativních škol, metod a přístupů. Dále podrobněji zkoumá pedagogiku Marie Montessori a využití jejích metod na prvním stupni ZŠ.
Praktická část seznamuje s Montessori školou v Jablonci nad Nisou, s metodou výuky podle Marie Montessori a zkoumá důvody přestupů žáků z pohledu dětí a jejich rodičů.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis examines alternative education with focusing on Montessori pedagogy. The aim of a pedagogical research was to find out the reasons of transfers of the chosen pupils from a standard school to the Montessori school in Jablonec nad Nisou.
A theoretical part of the thesis defines alternative education and introduces the major types of the alternative schools, methods and approaches. Furthermore the theoretical part examines more in a detail Maria Montessori pedagogy and use of its methods at primary school.
A practical part introduces the Montessori school in Jablonec nad Nisou, teaching methods according to Maria Montessori and examines the reasons of transfers from a point of view of the pupils as well as their parents.
Klíčová slova
Alternativní školství, Maria Montessori, Montessori pedagogika, Montessori zařízení, Montessori škola, metoda výuky dle Marie Montessory, připravené prostředí, svoboda ve výuce, didaktický materiál, speciální pomůcky.
Klíčová slova v angličtině
Alternative school, Maria Montessori, Montessori pedagogy, Montessori facility, Montessori school, teaching methods according to Maria Montessori, prepared enviroment, freedom in tuition, teaching materials, special aids.
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k tématu alternativního vzdělávání, zejména pedagogiky Marie Montessori. Seznámení se se zásadami a metodami pedagogického výzkumu. Tvorba strukturovaného dotazníku. Realizace vlastního výzkumu a sumarizace výsledků.
Odhalit příčiny a důsledky přestupů žáků z klasických tříd do Montessori tříd. Pomocí dotazníkového šetření analyzovat důvody, které vedly rodiče k rozhodnutí nechat přestoupit své děti do Montessori tříd. Následně během rozhovoru s žáky zjistit, jak tento přestup pociťují oni sami. Metodou pozorování samostatné práce dětí v obou typech tříd potvrdit nebo vyloučit výše uvedená zjištění.
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury k tématu alternativního vzdělávání, zejména pedagogiky Marie Montessori. Seznámení se se zásadami a metodami pedagogického výzkumu. Tvorba strukturovaného dotazníku. Realizace vlastního výzkumu a sumarizace výsledků.
Odhalit příčiny a důsledky přestupů žáků z klasických tříd do Montessori tříd. Pomocí dotazníkového šetření analyzovat důvody, které vedly rodiče k rozhodnutí nechat přestoupit své děti do Montessori tříd. Následně během rozhovoru s žáky zjistit, jak tento přestup pociťují oni sami. Metodou pozorování samostatné práce dětí v obou typech tříd potvrdit nebo vyloučit výše uvedená zjištění.
Seznam doporučené literatury
KASPER,T., KASPEROVÁ, D. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. Liberec: Technická univerzita, 2006.
PRŮCHA, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
PLACHÝ, J.: Pedagogika Marie Montessori.
LUDWIG, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou, ČS EFFE 2000.
MIŠURCOVÁ, V.: O životě a díle Marie Montessoriové. (Predškolská výchova, XV, 1971, č. 4).
RÝDL,K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994.
RÝDL, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, 1999.
O pedagogice Montessori http://www.modernivyucovani.cz/mv/clanek.aspx?a=1&prmKod=MV_My09a03A
Systém Montessori výchovy a vzdělávání http://www.topvyber.com/montessori
Seznam doporučené literatury
KASPER,T., KASPEROVÁ, D. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. Liberec: Technická univerzita, 2006.
PRŮCHA, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
PLACHÝ, J.: Pedagogika Marie Montessori.
LUDWIG, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou, ČS EFFE 2000.
MIŠURCOVÁ, V.: O životě a díle Marie Montessoriové. (Predškolská výchova, XV, 1971, č. 4).
RÝDL,K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994.
RÝDL, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, 1999.
O pedagogice Montessori http://www.modernivyucovani.cz/mv/clanek.aspx?a=1&prmKod=MV_My09a03A
Systém Montessori výchovy a vzdělávání http://www.topvyber.com/montessori