Bakalářská práce se zabývala problematikou postojů dětí staršího školního věku k osobám se zdravotním postižením. Jejím cílem bylo zjistit, jak jsou tyto osoby vnímány, jaké pocity vyvolávají, a zda by měly být začleňovány do běžných škol a společnosti nepostižených osob obecně. Práci tvořily dvě části. První teoretická část, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala utváření postojů, jejich závislost na historické úrovni vývoje společnosti, charakteristické rysy postojů společnosti k osobám s postižením, historii péče o tyto osoby, příčiny vzniku poruch, vad, postižení a handicapů. Dále se věnovala jednotlivým druhům postižení a jejich charakteristikám, a vymezení období staršího školního věku. Praktická část zjišťovala, pomocí metody kvantitativního výzkumu a techniky dotazníku, sociální akceptaci a charakteristické rysy postojů dětí staršího školního věku k osobám se zdravotním postižením. Výsledky vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti edukační, didaktické, komunikační a architektonické. Za největší přínos práce vzhledem k zjišťované problematice bylo možné považovat zjištění aktuálního vztahu a pohledu dětí staršího školního věku na osoby se zdravotním postižením.
Anotace v angličtině
The thesis dealt with the issue positions of school children to people with disabilities. Its aim was to determine how they are perceived and what feelings they produce, and whether they should be integrated into mainstream schools and society generally unaffected individuals. The work consisted of two parts. The first theoretical part, that the compilation and presentation of expert sources described the formation of attitudes, their dependence on the historical level of development, the characteristics of attitudes towards persons with disabilities, the history of care for these people, the causes of failures, defects, disabilities and handicaps. Furthermore, work pursued individual types of disability and their characteristics and definition of the older school age. The practical part examined using quantitative research methods and techniques of the questionnaire, the social acceptance of attitudes and characteristics of teens attitude to persons with disabilities. The results were to lead in the proposed specific measures for educational, teaching, communication and architecture. The greatest contribution of the work given to identify issues to be considered to determine the current view of the relationship and school children to people with disabilities.
Klíčová slova
Postoj, sociální akceptace, osoba s postižením, předsudek, stereotyp, porucha, vada, postižení, handicap, starší školní věk, socializace, inkluze, integrace, adaptace, utilita, inferiorita, období prenatální, období perinatální, období postnatální, prepuberta, puberta, identita, skupinová identita.
Klíčová slova v angličtině
Attitude, social acceptance, disabled person, prejudice, stereotype, disorder, handicap, type of disability, handicap, teens, socialization, inclusion, integration, adaptation, utility, inferiority, prenatal period, perinatal period, postnatal period, prepuberty, puberty, identity, group identity.
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala problematikou postojů dětí staršího školního věku k osobám se zdravotním postižením. Jejím cílem bylo zjistit, jak jsou tyto osoby vnímány, jaké pocity vyvolávají, a zda by měly být začleňovány do běžných škol a společnosti nepostižených osob obecně. Práci tvořily dvě části. První teoretická část, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala utváření postojů, jejich závislost na historické úrovni vývoje společnosti, charakteristické rysy postojů společnosti k osobám s postižením, historii péče o tyto osoby, příčiny vzniku poruch, vad, postižení a handicapů. Dále se věnovala jednotlivým druhům postižení a jejich charakteristikám, a vymezení období staršího školního věku. Praktická část zjišťovala, pomocí metody kvantitativního výzkumu a techniky dotazníku, sociální akceptaci a charakteristické rysy postojů dětí staršího školního věku k osobám se zdravotním postižením. Výsledky vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti edukační, didaktické, komunikační a architektonické. Za největší přínos práce vzhledem k zjišťované problematice bylo možné považovat zjištění aktuálního vztahu a pohledu dětí staršího školního věku na osoby se zdravotním postižením.
Anotace v angličtině
The thesis dealt with the issue positions of school children to people with disabilities. Its aim was to determine how they are perceived and what feelings they produce, and whether they should be integrated into mainstream schools and society generally unaffected individuals. The work consisted of two parts. The first theoretical part, that the compilation and presentation of expert sources described the formation of attitudes, their dependence on the historical level of development, the characteristics of attitudes towards persons with disabilities, the history of care for these people, the causes of failures, defects, disabilities and handicaps. Furthermore, work pursued individual types of disability and their characteristics and definition of the older school age. The practical part examined using quantitative research methods and techniques of the questionnaire, the social acceptance of attitudes and characteristics of teens attitude to persons with disabilities. The results were to lead in the proposed specific measures for educational, teaching, communication and architecture. The greatest contribution of the work given to identify issues to be considered to determine the current view of the relationship and school children to people with disabilities.
Klíčová slova
Postoj, sociální akceptace, osoba s postižením, předsudek, stereotyp, porucha, vada, postižení, handicap, starší školní věk, socializace, inkluze, integrace, adaptace, utilita, inferiorita, období prenatální, období perinatální, období postnatální, prepuberta, puberta, identita, skupinová identita.
Klíčová slova v angličtině
Attitude, social acceptance, disabled person, prejudice, stereotype, disorder, handicap, type of disability, handicap, teens, socialization, inclusion, integration, adaptation, utility, inferiority, prenatal period, perinatal period, postnatal period, prepuberty, puberty, identity, group identity.
Zásady pro vypracování
Zjistit a popsat sociální akceptaci a charakteristické rysy postojů dětí staršího školního věku k osobám se zdravotním postižením.
Formulace teoretických východisek a analýza současného stavu dané problematiky, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů a navrhovaných opatření.
Zásady pro vypracování
Zjistit a popsat sociální akceptaci a charakteristické rysy postojů dětí staršího školního věku k osobám se zdravotním postižením.
Formulace teoretických východisek a analýza současného stavu dané problematiky, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů a navrhovaných opatření.
Seznam doporučené literatury
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
MAHROVÁ, G. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 176 s. ISBN 978-80-247-2138-5.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi.1. vyd. Praha: Portál, 2005. 351 s. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 184 s. ISBN 978-80-7367-310-9.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.). Sociální psychologie. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 408 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
MAHROVÁ, G. a kol. Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 176 s. ISBN 978-80-247-2138-5.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální práce v praxi.1. vyd. Praha: Portál, 2005. 351 s. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 184 s. ISBN 978-80-7367-310-9.
NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.). Sociální psychologie. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 408 s. ISBN 978-80-247-1428-8.