Bakalářská práce se zabývala problematikou integrace dětí s poruchami autistického spektra v mateřských školách speciálních. Cílem bylo zmapovat u dětí s poruchami autistického spektra integrovaných v mateřských školách speciálních používané metody a formy vzdělávání, kvalifikaci učitelek a adekvátní vybavení mateřských škol. Bakalářská práce byla rozčleněna na dvě části. Část teoretickou, která pomocí odborných knižních a internetových zdrojů popisovala základní údaje o poruchách autistického spektra a výchovně-vzdělávacím procesu. Objasňovala základní pojmosloví z oblasti integrace předškolních dětí a přiblížila související legislativu. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku například používané metody a formy vzdělávání a zjišťovala projevy integrovaných dětí v kolektivu. Dále se věnovala mapování kvalifikace učitelek, délce jejich pedagogické praxe a délce jejich praxe u dětí s poruchami autistického spektra. Dotazník vyplňovalo 36 učitelek mateřských škol speciálních. Výsledky ukazovaly, že metodu strukturovaného učení využívala více než polovina dětí, metodu canisterapie a snoezelenu přibližně třetina. Děti byly vzdělávány formou individuální integrace podle individuálních vzdělávacích plánů, přibližně třetina z nich za pomoci osobní nebo pedagogické asistentky. Většina učitelek splňovala požadované vzdělání. Průměrná délka jejich pedagogické praxe činila více než dvacet let a průměrná praxe u dětí s poruchami autistického spektra byla necelých šest let. Hlavním přínosem práce bylo získání přehledu o výchovně-vzdělávacím procesu integrovaných dětí s poruchami autistického spektra.
Annotation in English
The Bachelor´s thesis dealt with issue of integration of children with autistic spectrum disorders in nursery schools for disabled. The aim was to map in the use of methods and forms of education, qualification of teachers and adequate facilities in nursery schools for disabled, where children with autistic spectrum disorders are integrated. The thesis was divided into two parts. Part of the theory, which described basic information about autistic spectrum disorders and educational process with help of specialized books and internet sources. It clarified basic terminology in the field of integration of preschool children and it informed about related legislation. The practical part inquired in survey methods and forms of education and observed behaviour of integrated children in a group. Subsequently pursued qualification of teachers, lenght of their teaching experience and lenght of their experience with children with autistic spectrum disorders. The questionnaire filled 36 teachers in nursery schools for disabled. The results showed that structured teaching method was used for more than half of children, method of canistherapy and snoezelen approximately for one third of children. Children were educated in the form of individual integration within individual educational plans, approximately a third of them with help of personal or teaching assistant. Most of the teachers met required qualification. The average lenght of teaching experience was more than twenty years and average experience with children with autistic spectrum disorders was less than six years. The main contribution of this work was to obtain an overview of the educational process of integrated children with autistic spectrum disorders.
Keywords
Poruchy autistického spektra, děti předškolního věku, mateřské školy speciální, výchova, vzdělávání, metody a formy vzdělávání, strukturované učení, individuální integrace, kvalifikace, učitelka.
Keywords in English
Autistic spectrum disorders, preschool age children, nursery schools for disabled children, education, methods and forms of education, structured teaching method, individual integration, qualification, teacher.
Length of the covering note
71 s. (122 991)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývala problematikou integrace dětí s poruchami autistického spektra v mateřských školách speciálních. Cílem bylo zmapovat u dětí s poruchami autistického spektra integrovaných v mateřských školách speciálních používané metody a formy vzdělávání, kvalifikaci učitelek a adekvátní vybavení mateřských škol. Bakalářská práce byla rozčleněna na dvě části. Část teoretickou, která pomocí odborných knižních a internetových zdrojů popisovala základní údaje o poruchách autistického spektra a výchovně-vzdělávacím procesu. Objasňovala základní pojmosloví z oblasti integrace předškolních dětí a přiblížila související legislativu. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku například používané metody a formy vzdělávání a zjišťovala projevy integrovaných dětí v kolektivu. Dále se věnovala mapování kvalifikace učitelek, délce jejich pedagogické praxe a délce jejich praxe u dětí s poruchami autistického spektra. Dotazník vyplňovalo 36 učitelek mateřských škol speciálních. Výsledky ukazovaly, že metodu strukturovaného učení využívala více než polovina dětí, metodu canisterapie a snoezelenu přibližně třetina. Děti byly vzdělávány formou individuální integrace podle individuálních vzdělávacích plánů, přibližně třetina z nich za pomoci osobní nebo pedagogické asistentky. Většina učitelek splňovala požadované vzdělání. Průměrná délka jejich pedagogické praxe činila více než dvacet let a průměrná praxe u dětí s poruchami autistického spektra byla necelých šest let. Hlavním přínosem práce bylo získání přehledu o výchovně-vzdělávacím procesu integrovaných dětí s poruchami autistického spektra.
Annotation in English
The Bachelor´s thesis dealt with issue of integration of children with autistic spectrum disorders in nursery schools for disabled. The aim was to map in the use of methods and forms of education, qualification of teachers and adequate facilities in nursery schools for disabled, where children with autistic spectrum disorders are integrated. The thesis was divided into two parts. Part of the theory, which described basic information about autistic spectrum disorders and educational process with help of specialized books and internet sources. It clarified basic terminology in the field of integration of preschool children and it informed about related legislation. The practical part inquired in survey methods and forms of education and observed behaviour of integrated children in a group. Subsequently pursued qualification of teachers, lenght of their teaching experience and lenght of their experience with children with autistic spectrum disorders. The questionnaire filled 36 teachers in nursery schools for disabled. The results showed that structured teaching method was used for more than half of children, method of canistherapy and snoezelen approximately for one third of children. Children were educated in the form of individual integration within individual educational plans, approximately a third of them with help of personal or teaching assistant. Most of the teachers met required qualification. The average lenght of teaching experience was more than twenty years and average experience with children with autistic spectrum disorders was less than six years. The main contribution of this work was to obtain an overview of the educational process of integrated children with autistic spectrum disorders.
Keywords
Poruchy autistického spektra, děti předškolního věku, mateřské školy speciální, výchova, vzdělávání, metody a formy vzdělávání, strukturované učení, individuální integrace, kvalifikace, učitelka.
Keywords in English
Autistic spectrum disorders, preschool age children, nursery schools for disabled children, education, methods and forms of education, structured teaching method, individual integration, qualification, teacher.
Research Plan
Zmapovat u dětí s poruchami autistického spektra integrovaných v mateřských školách speciálních používané metody a formy vzdělávání, kvalifikaci učitelek a adekvátní vybavení mateřských škol.
Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěru
Research Plan
Zmapovat u dětí s poruchami autistického spektra integrovaných v mateřských školách speciálních používané metody a formy vzdělávání, kvalifikaci učitelek a adekvátní vybavení mateřských škol.
Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěru
Recommended resources
HRDLIČKA, Michal, KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. 2. opravené a doplněné vydání. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-024-3.
PEETERS, Theo. Autismus. Od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
SCHOPLER, Eric. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-202-5.
SCHOPLER, Eric, MESIBOV, Gary. B. Autistické chování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert, LANSINGOVÁ, J. Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
SROKOVÁ, Eva, OLŠÁKOVÁ, Pavla. Autismus ve školní praxi. 1. vyd. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-144-9.
VOCILKA, Miroslav. Autismus. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-3-X.
Recommended resources
HRDLIČKA, Michal, KOMÁREK, Vladimír. Dětský autismus. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. 2. opravené a doplněné vydání. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-024-3.
PEETERS, Theo. Autismus. Od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
SCHOPLER, Eric. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-202-5.
SCHOPLER, Eric, MESIBOV, Gary. B. Autistické chování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert, LANSINGOVÁ, J. Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
SROKOVÁ, Eva, OLŠÁKOVÁ, Pavla. Autismus ve školní praxi. 1. vyd. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-144-9.
VOCILKA, Miroslav. Autismus. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-3-X.
Enclosed appendices
2 CD ROM
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Defence procedure records are not shown to unauthorized users.