Bakalářská práce se zabývala porovnáním moţností speciálně pedagogické péče o předškolní děti s dětskou mozkovou obrnou, které jsou integrovány v běţných mateřských školách a péče o děti, které navštěvují mateřské školy speciální. Práci tvoří dvě hlavní oblasti. Část teoretická, ve která je na základě studia odborných zdrojů vymezen např. pojem dětská mozková obrna, její formy i další zdravotní postiţení doprovázející dětskou mozkovou obrnu. V praktické části byla prostřednictvím dat, jeţ byla ověřována pomocí dotazníků, ověřovány předpoklady, zda je speciálně pedagogická péče pro děti s dětskou mozkovou obrnou lepší v mateřských školách speciálních anebo v mateřských školách běţného typu. Výsledky ukazují na větší moţnosti speciálně pedagogické péče v mateřské škole speciální, ale nepotvrdily se všechny očekávané předpoklady. Výsledkem jsou navrhovaná opatření dostupnosti a moţností speciálně pedagogické péče v mateřských školách běţného typu.
Anotace v angličtině
Bachelor?s work deals with comparing possibilities of preschool children with infantile cerebral palsy particular pedagogic care. It compares care of children integrated within common kindergarten and children in specialized kindergartens. The work concludes of two basic parts. First one of them is a theoretical part, where basic terms such as infantile cerebral palsy, its forms and other related health complications are explained on the basis of scientific works study. Second part is a practical one. Data obtained from questionnaires were evaluating the thesis whether the particular pedagogic children care for the children with infantile cerebral palsy is better than care for these children in common kindergartens. Results show higher possibilities of the particular pedagogic care in particular kindergarten, but they did not prove all the expected presumptions. As a result measures to improve accessibility and possibility of particular pedagogic care in common kindergarten are given.
Bakalářská práce se zabývala porovnáním moţností speciálně pedagogické péče o předškolní děti s dětskou mozkovou obrnou, které jsou integrovány v běţných mateřských školách a péče o děti, které navštěvují mateřské školy speciální. Práci tvoří dvě hlavní oblasti. Část teoretická, ve která je na základě studia odborných zdrojů vymezen např. pojem dětská mozková obrna, její formy i další zdravotní postiţení doprovázející dětskou mozkovou obrnu. V praktické části byla prostřednictvím dat, jeţ byla ověřována pomocí dotazníků, ověřovány předpoklady, zda je speciálně pedagogická péče pro děti s dětskou mozkovou obrnou lepší v mateřských školách speciálních anebo v mateřských školách běţného typu. Výsledky ukazují na větší moţnosti speciálně pedagogické péče v mateřské škole speciální, ale nepotvrdily se všechny očekávané předpoklady. Výsledkem jsou navrhovaná opatření dostupnosti a moţností speciálně pedagogické péče v mateřských školách běţného typu.
Anotace v angličtině
Bachelor?s work deals with comparing possibilities of preschool children with infantile cerebral palsy particular pedagogic care. It compares care of children integrated within common kindergarten and children in specialized kindergartens. The work concludes of two basic parts. First one of them is a theoretical part, where basic terms such as infantile cerebral palsy, its forms and other related health complications are explained on the basis of scientific works study. Second part is a practical one. Data obtained from questionnaires were evaluating the thesis whether the particular pedagogic children care for the children with infantile cerebral palsy is better than care for these children in common kindergartens. Results show higher possibilities of the particular pedagogic care in particular kindergarten, but they did not prove all the expected presumptions. As a result measures to improve accessibility and possibility of particular pedagogic care in common kindergarten are given.
Cíl BP: Zhodnotit možnosti speciálně pedagogické péče pro předškolní děti s DMO integrovaných v běžné MŠ s dětmi navštěvující MŠ speciální
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu,sběr dat,interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Cíl BP: Zhodnotit možnosti speciálně pedagogické péče pro předškolní děti s DMO integrovaných v běžné MŠ s dětmi navštěvující MŠ speciální
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu,sběr dat,interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
KÁBELE František, Somatopedie. 1.vyd., Praha, 1993. ISBN 80-7066-533-5
KLENKOVÁ Jiřina, Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. 1. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-85931-91-5
KRAUS a kol., Dětská mozková obrna. 1. vyd., Praha, 2005. ISBN 80-247-1018-8
KVĚTONOVÁ Lea, Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1.vyd., Brno, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
LUDÍKOVÁ Libuše, Kombinované vady.1. vyd., Olomouc, 2005. ISBN 80-44-1154-7.
MILLER Oldřich, Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd., Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
OPATŘILOVÁ Dagmar, Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd., Brno, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
OPATŘILOVÁ Dagmar, Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s DMO. 1. vyd., Brno, 2004. ISBN 80-210-3242-1.
PIPEKOVÁ, VÍTKOVÁ, Terapie ve speciální pedagogické péči. 2. vyd. Brno, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
ŠLAPAL Radomír, Vybrané kapitoly z dětské neurochirurgie pro speciální pedagogy. 1. vyd., Brno, 2004. ISBN 80-7315-017-4.
VÁGNEROVÁ Marie, Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd., Praha, 2005. ISBN 80-7178-8002-3.
VÍTKOVÁ, Somatopedické aspekty. 2. vyd., Brno, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Seznam doporučené literatury
KÁBELE František, Somatopedie. 1.vyd., Praha, 1993. ISBN 80-7066-533-5
KLENKOVÁ Jiřina, Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. 1. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-85931-91-5
KRAUS a kol., Dětská mozková obrna. 1. vyd., Praha, 2005. ISBN 80-247-1018-8
KVĚTONOVÁ Lea, Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1.vyd., Brno, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
LUDÍKOVÁ Libuše, Kombinované vady.1. vyd., Olomouc, 2005. ISBN 80-44-1154-7.
MILLER Oldřich, Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd., Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
OPATŘILOVÁ Dagmar, Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd., Brno, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
OPATŘILOVÁ Dagmar, Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s DMO. 1. vyd., Brno, 2004. ISBN 80-210-3242-1.
PIPEKOVÁ, VÍTKOVÁ, Terapie ve speciální pedagogické péči. 2. vyd. Brno, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
ŠLAPAL Radomír, Vybrané kapitoly z dětské neurochirurgie pro speciální pedagogy. 1. vyd., Brno, 2004. ISBN 80-7315-017-4.
VÁGNEROVÁ Marie, Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd., Praha, 2005. ISBN 80-7178-8002-3.
VÍTKOVÁ, Somatopedické aspekty. 2. vyd., Brno, 2006. ISBN 80-7315-134-0.