Bakalářská práce se zabývá problematikou Aspergerova syndromu. Jejím cílem je zmapovat integraci a způsoby výchovně vzdělávací práce u žáků s Aspergerovým syndromem na základních školách běžného typu. Práci tvoří dvě hlavní části. Jedná se
o část teoretickou, která pomocí zpracování odborných zdrojů vymezuje Aspergerův syndrom, jeho terapii, integraci, výchovu a vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem. Praktická část přináší výsledky a interpretaci dat, která byla získána pomocí dotazníku. Zjišťovány byly postoje 50 pedagogů základních škol běžného typu k integraci
a k výchovně vzdělávací práci s žáky s Aspergerovým syndromem. Výsledky ukazují, že pedagogové jsou nakloněni k integraci žáků s Aspergerovým syndromem. Konkrétním opatřením je navržení dalšího vzdělávání pedagogů základních škol běžného typu v oblasti pervazivních vývojových poruch a jejich seznámení s možnostmi integrace žáků
s Aspergerovým syndromem. Důležité je zjištění, že v oslovených základních školách jsou pedagogové nakloněni integraci žáků s Aspergerovým syndromem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with Asperger syndrome. Its aim is to map out ways of integration and educational work with pupils with Asperger syndrome in primary schools, the normal type. The work consists of two main parts. It is the theoretical to the compilation of expert resources defines Asperger syndrome, therapy, integration, training and education
of students with Asperger syndrome. The practical part presents the results
and interpretation of data, which were obtained by questionnaire. Attitudes were surveyed in 1950 primary school teachers to integrate the normal type and educational work with pupils with Asperger syndrome. The results show that the teachers are supportive of the inclusion of students with Asperger syndrome. Is to propose concrete measures for further education of primary school teachers of the normal type of pervasive developmental disorders and their introduction to the possibilities of integration of pupils with Asperger syndrome. The important finding is that respondents in the primary school teachers are supportive of the integration of pupils with Asperger syndrome.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, integrace, individuální vzdělávací plán, výchovně vzdělávací práce, základní škola běžného typu, terapie, pedagog, pervazivní vývojové poruchy, triáda problémových oblastí, komunikace, sociální interakce, představivost, diagnostika, metody učení.
Klíčová slova v angličtině
Asperger Syndrome, integration, individual education plan, educational work, primary school common type, therapy, teacher, pervasive developmental disorder, the triad problem areas, communication, social interaction, imagination, diagnosis, methods
of teaching.
Rozsah průvodní práce
56 s. (73 164 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou Aspergerova syndromu. Jejím cílem je zmapovat integraci a způsoby výchovně vzdělávací práce u žáků s Aspergerovým syndromem na základních školách běžného typu. Práci tvoří dvě hlavní části. Jedná se
o část teoretickou, která pomocí zpracování odborných zdrojů vymezuje Aspergerův syndrom, jeho terapii, integraci, výchovu a vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem. Praktická část přináší výsledky a interpretaci dat, která byla získána pomocí dotazníku. Zjišťovány byly postoje 50 pedagogů základních škol běžného typu k integraci
a k výchovně vzdělávací práci s žáky s Aspergerovým syndromem. Výsledky ukazují, že pedagogové jsou nakloněni k integraci žáků s Aspergerovým syndromem. Konkrétním opatřením je navržení dalšího vzdělávání pedagogů základních škol běžného typu v oblasti pervazivních vývojových poruch a jejich seznámení s možnostmi integrace žáků
s Aspergerovým syndromem. Důležité je zjištění, že v oslovených základních školách jsou pedagogové nakloněni integraci žáků s Aspergerovým syndromem.
Anotace v angličtině
This thesis deals with Asperger syndrome. Its aim is to map out ways of integration and educational work with pupils with Asperger syndrome in primary schools, the normal type. The work consists of two main parts. It is the theoretical to the compilation of expert resources defines Asperger syndrome, therapy, integration, training and education
of students with Asperger syndrome. The practical part presents the results
and interpretation of data, which were obtained by questionnaire. Attitudes were surveyed in 1950 primary school teachers to integrate the normal type and educational work with pupils with Asperger syndrome. The results show that the teachers are supportive of the inclusion of students with Asperger syndrome. Is to propose concrete measures for further education of primary school teachers of the normal type of pervasive developmental disorders and their introduction to the possibilities of integration of pupils with Asperger syndrome. The important finding is that respondents in the primary school teachers are supportive of the integration of pupils with Asperger syndrome.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, integrace, individuální vzdělávací plán, výchovně vzdělávací práce, základní škola běžného typu, terapie, pedagog, pervazivní vývojové poruchy, triáda problémových oblastí, komunikace, sociální interakce, představivost, diagnostika, metody učení.
Klíčová slova v angličtině
Asperger Syndrome, integration, individual education plan, educational work, primary school common type, therapy, teacher, pervasive developmental disorder, the triad problem areas, communication, social interaction, imagination, diagnosis, methods
of teaching.
Zásady pro vypracování
Zmapovat integraci a způsoby/druhy výchovně vzdělávací práce u žáků s Aspergerovým syndromem na základních školách běžného typu.
1. formulace teoretických východisek
2. projektování průzkumu
3. sběr dat
4. interpretace a vyhodnocení dat
5. formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Zmapovat integraci a způsoby/druhy výchovně vzdělávací práce u žáků s Aspergerovým syndromem na základních školách běžného typu.
1. formulace teoretických východisek
2. projektování průzkumu
3. sběr dat
4. interpretace a vyhodnocení dat
5. formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, Tonny. Aspergerův syndrom. 1. vyd. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-979-8.
BEYER, Jannik. Autismus a hra. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-157-3.
DE CLERCQ Hilde. Mami, je to člověk nebo zvíře? 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5.
MERTIN Václav. Individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
SCHOPLER Eric, REICHLER Robert, LANSINGOVÁ Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami, 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
ATTWOOD, Tonny. Aspergerův syndrom. 1. vyd. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-979-8.
BEYER, Jannik. Autismus a hra. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-157-3.
DE CLERCQ Hilde. Mami, je to člověk nebo zvíře? 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-235-5.
MERTIN Václav. Individuální vzdělávací program. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4.
SCHOPLER Eric, REICHLER Robert, LANSINGOVÁ Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami, 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.