Bakalářská práce se zabývá artefiletikou ve spojení se zážitkovou pedagogikou. Jejím cílem bylo v teoretické části zmapovat současný stav řešeného tématu a zdůvodnit vhodnost aplikace artefiletiky na zážitkově pedagogických akcích. Cílem praktické části bylo vytvořit, zrealizovat a vyhodnotit artefiletický program. Práce tedy ukazuje možnost propojení těchto dvou výchovně-vzdělávacích směrů. A vychází z předpokladu, že obory artefiletika a zážitková pedagogika jsou si natolik příbuzné a oba vedou k totožným či velmi podobným cílům. A že jejich propojením tedy dojdeme k snazšímu či alespoň plynulejšímu dosažení těchto cílů.
Teoretická část obsahuje analýzu odborné literatury, která přibližuje pojmy zážitková pedagogiky a artefiletika. Zaměřuje se na jejich vymezení, na vyzdvižení vzájemných podobností a na následné zdůvodnění vhodnosti jejich propojování.
Praktická část obsahuje, dle stanovených cílů, samotnou tvorbu artefiletického programu s názvem Tři pohledy na ?Já?, jeho realizaci na třech různých zážitkově pedagogických akcích, které mají každá svou specifickou charakteristiku a vyhodnocení jeho stanovených cílů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the arts education (artefiletika) in connection with experiential education. The aim of the theoretical part is discovering of the contemporary condition of the discussed topic and also the explanation why to use arts education during the experiential education projects. The aim of the practical part is create, implement and evaluate arts education?s scheme. This thesis shows how it is possible to connect these two educational movements and presupposes that they are so closed and both lead up to the same or really similar aims. It follows that we should achieve these goals by simpler way.
The theoretical part includes the analysis of technical literature that describes the conception of arts education and experiential education and is also aimed to their determination, to emphasis theirs similarities and subsequently the connection between them.
According to given aims, the practical part contains the creation of arts education?s programme named ?Tři pohledy a Já?, its realization on three different experiential educations? actions. Every of these actions have their own specific characterization and evaluate the given aims of the programme.
experiential education, arts education, dramaturgy, group dynamics, expression game, reflective dialogue, programme, concerned observation, reflection, hit-ace, feedback essay
Rozsah průvodní práce
52 s. (111 504 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá artefiletikou ve spojení se zážitkovou pedagogikou. Jejím cílem bylo v teoretické části zmapovat současný stav řešeného tématu a zdůvodnit vhodnost aplikace artefiletiky na zážitkově pedagogických akcích. Cílem praktické části bylo vytvořit, zrealizovat a vyhodnotit artefiletický program. Práce tedy ukazuje možnost propojení těchto dvou výchovně-vzdělávacích směrů. A vychází z předpokladu, že obory artefiletika a zážitková pedagogika jsou si natolik příbuzné a oba vedou k totožným či velmi podobným cílům. A že jejich propojením tedy dojdeme k snazšímu či alespoň plynulejšímu dosažení těchto cílů.
Teoretická část obsahuje analýzu odborné literatury, která přibližuje pojmy zážitková pedagogiky a artefiletika. Zaměřuje se na jejich vymezení, na vyzdvižení vzájemných podobností a na následné zdůvodnění vhodnosti jejich propojování.
Praktická část obsahuje, dle stanovených cílů, samotnou tvorbu artefiletického programu s názvem Tři pohledy na ?Já?, jeho realizaci na třech různých zážitkově pedagogických akcích, které mají každá svou specifickou charakteristiku a vyhodnocení jeho stanovených cílů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the arts education (artefiletika) in connection with experiential education. The aim of the theoretical part is discovering of the contemporary condition of the discussed topic and also the explanation why to use arts education during the experiential education projects. The aim of the practical part is create, implement and evaluate arts education?s scheme. This thesis shows how it is possible to connect these two educational movements and presupposes that they are so closed and both lead up to the same or really similar aims. It follows that we should achieve these goals by simpler way.
The theoretical part includes the analysis of technical literature that describes the conception of arts education and experiential education and is also aimed to their determination, to emphasis theirs similarities and subsequently the connection between them.
According to given aims, the practical part contains the creation of arts education?s programme named ?Tři pohledy a Já?, its realization on three different experiential educations? actions. Every of these actions have their own specific characterization and evaluate the given aims of the programme.
experiential education, arts education, dramaturgy, group dynamics, expression game, reflective dialogue, programme, concerned observation, reflection, hit-ace, feedback essay
Zásady pro vypracování
- popis současného stavu řešené problematiky
- teoretické zpracování vhodnosti aplikace artefiletiky v programech zážitkové pedagogiky
- teoretické zpracování programu
- aplikace programu na kurzu žážitkové pedagogiky
- vyhodnocení programu
Zásady pro vypracování
- popis současného stavu řešené problematiky
- teoretické zpracování vhodnosti aplikace artefiletiky v programech zážitkové pedagogiky
- teoretické zpracování programu
- aplikace programu na kurzu žážitkové pedagogiky
- vyhodnocení programu
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, J. Artefiletika, od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Univerzita Karlova, 1997. 200s. ISBN 80-7184-437-3.
ABIRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Praha: Triton, 2005. 290s. ISBN
80-7254-705-4.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. (teorie a praxe artefiletiky 1. díl) Praha: Univerzita Karlova, 2001. 281s. ISBN
80-7290-066-8.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. (teorie a praxe artefiletiky 2. díl) Praha: Univerzita Karlova, 2004. 303s. ISBN
80-7290-130-3.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. 435s.
ISBN 978-80-247-2329-7.
FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. 268s.
ISBN 80-202-0410-5.
KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. 135s. ISBN 978-80-251-2562-5.
HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. 192s.
ISBN 978-80-247-2816-2.
FRAND, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou, praktická příručka instruktora. Brno:Computer Press, 2007. 208s.
ISBN 978-80-251-1701-9.
EHRENZWEIG, A. The Hidden Order of Art: a study in the psychology of artistic imagination. London: University of Cllifornia Press, 1971.
ISBN 0-520-03845-2.
EISNER, E. The Arts and the Creative of Mind. New Haven: Yale University Press, 2002. ISBN 0-300-09523-6.
Artefiletika [online]. 2004 [cit. 2010-03-29]. Arcicles.
Dostupné z WWW: .
Gymnasion : časopis pro zážitkovou pedagogiku. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2004- . Vychází ročně. ISSN 1214-603X.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, J. Artefiletika, od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Univerzita Karlova, 1997. 200s. ISBN 80-7184-437-3.
ABIRÁDOVÁ, H. Výtvarná dílna. Praha: Triton, 2005. 290s. ISBN
80-7254-705-4.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. (teorie a praxe artefiletiky 1. díl) Praha: Univerzita Karlova, 2001. 281s. ISBN
80-7290-066-8.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. (teorie a praxe artefiletiky 2. díl) Praha: Univerzita Karlova, 2004. 303s. ISBN
80-7290-130-3.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. 435s.
ISBN 978-80-247-2329-7.
FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. 268s.
ISBN 80-202-0410-5.
KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. 135s. ISBN 978-80-251-2562-5.
HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. 192s.
ISBN 978-80-247-2816-2.
FRAND, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou, praktická příručka instruktora. Brno:Computer Press, 2007. 208s.
ISBN 978-80-251-1701-9.
EHRENZWEIG, A. The Hidden Order of Art: a study in the psychology of artistic imagination. London: University of Cllifornia Press, 1971.
ISBN 0-520-03845-2.
EISNER, E. The Arts and the Creative of Mind. New Haven: Yale University Press, 2002. ISBN 0-300-09523-6.
Artefiletika [online]. 2004 [cit. 2010-03-29]. Arcicles.
Dostupné z WWW: .
Gymnasion : časopis pro zážitkovou pedagogiku. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2004- . Vychází ročně. ISSN 1214-603X.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.