Bakalářská práce se zabývala školní zralostí, vycházela ze současného stavu mateřských škol. Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat předškolní období, zjistit jak učitelky mateřských škol podporují školní zralost a připravenost předškolních dětí a s jakými problémy se u nich setkávají nejčastěji. Práci tvořily dvě hlavní části. Jednalo se o část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo pomocí odborných zdrojů popsáno předškolní období, jednotlivé oblasti vývoje předškolního dítěte, školní zralost, průběh zápisu do prvního ročníku základní školy, odklad povinné školní docházky. Dále zde byly vymezeny znalosti a dovednosti dětí před nástupem do školy a podpora školní zralosti v mateřské škole. V praktické části bakalářské práce byla prezentována data, získaná prostřednictvím dotazníku, jež byl distribuován mezi učitelky mateřských škol. Prostřednictvím dotazníku bylo mj. zjištěno, jakými způsoby učitelky mateřských škol podporují školní zralost a s jakými problémy se u předškolních dětí setkávají nejčastěji. V bakalářské práci bylo formulováno pět předpokladů, které byly na základě údajů z dotazníku vyhodnoceny. Výsledky ukazovaly, že učitelky provádějí činnosti s předškoláky každý den, v době poledního odpočinku, formou pracovních listů. Nejčastějším problémem předškolních dětí byla narušená komunikační schopnost. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice lze považovat zjištění, že markantním problémem předškolních dětí je narušená komunikační schopnost a problémy v oblasti jemné motoriky, které mnohdy i přes varování učitelek, nebývají v rodinách kompenzovány a odstraňovány.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis dealt with school readiness and it was based on the current situation in nursery schools/kindergartens. The aim of the thesis was to characterize the preschool stage, to find out how nursery/kindergarten teachers support school readiness and preparedness of preschool children and what the most common problems of preschoolers are. The thesis is divided into two chapters theoretical and practical. The theoretical chapter described the preschool stage, individual areas of development of a preschool child, school readiness, the process of enrolment into the first class of elementary school,
and postponement of school enrolment using expert literature. It also specified the knowledge and skills of children before starting school and the support of school readiness in nursery/kindergarten schools. The practical part of the thesis presented data obtained through a questionnaire filled-in by nursery/kindergarten school teachers. Apart from other things the questionnaire was used to map the ways nursery/kindergarten teachers support school readiness and the most common problems of preschoolers. The thesis tested five hypothesis that were evaluated based on the questionnaire data. The results showed that the
teachers perform work sheet activities with the preschoolers every day during their afternoon rest. The ability to communicate was the most common problem of preschool children. The results led to recommended steps. The biggest contribution of the thesis could be the findings that communication and fine motor skill problems are major problems of preschoolers and that despite teacher warnings, these are not being addressed and improved at home.
Klíčová slova
Předškolní období, školní zralost, školní připravenost, mateřská škola, odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost.
Klíčová slova v angličtině
Preschool stage, school readiness, school preparedness, nursery school/kindergarten, postponement of mandatory school attendance, impaired communication ability.
Rozsah průvodní práce
53 s. (87 560 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývala školní zralostí, vycházela ze současného stavu mateřských škol. Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat předškolní období, zjistit jak učitelky mateřských škol podporují školní zralost a připravenost předškolních dětí a s jakými problémy se u nich setkávají nejčastěji. Práci tvořily dvě hlavní části. Jednalo se o část teoretickou a praktickou. V teoretické části bylo pomocí odborných zdrojů popsáno předškolní období, jednotlivé oblasti vývoje předškolního dítěte, školní zralost, průběh zápisu do prvního ročníku základní školy, odklad povinné školní docházky. Dále zde byly vymezeny znalosti a dovednosti dětí před nástupem do školy a podpora školní zralosti v mateřské škole. V praktické části bakalářské práce byla prezentována data, získaná prostřednictvím dotazníku, jež byl distribuován mezi učitelky mateřských škol. Prostřednictvím dotazníku bylo mj. zjištěno, jakými způsoby učitelky mateřských škol podporují školní zralost a s jakými problémy se u předškolních dětí setkávají nejčastěji. V bakalářské práci bylo formulováno pět předpokladů, které byly na základě údajů z dotazníku vyhodnoceny. Výsledky ukazovaly, že učitelky provádějí činnosti s předškoláky každý den, v době poledního odpočinku, formou pracovních listů. Nejčastějším problémem předškolních dětí byla narušená komunikační schopnost. Zjištění vyústila v konkrétní navrhovaná opatření. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice lze považovat zjištění, že markantním problémem předškolních dětí je narušená komunikační schopnost a problémy v oblasti jemné motoriky, které mnohdy i přes varování učitelek, nebývají v rodinách kompenzovány a odstraňovány.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis dealt with school readiness and it was based on the current situation in nursery schools/kindergartens. The aim of the thesis was to characterize the preschool stage, to find out how nursery/kindergarten teachers support school readiness and preparedness of preschool children and what the most common problems of preschoolers are. The thesis is divided into two chapters theoretical and practical. The theoretical chapter described the preschool stage, individual areas of development of a preschool child, school readiness, the process of enrolment into the first class of elementary school,
and postponement of school enrolment using expert literature. It also specified the knowledge and skills of children before starting school and the support of school readiness in nursery/kindergarten schools. The practical part of the thesis presented data obtained through a questionnaire filled-in by nursery/kindergarten school teachers. Apart from other things the questionnaire was used to map the ways nursery/kindergarten teachers support school readiness and the most common problems of preschoolers. The thesis tested five hypothesis that were evaluated based on the questionnaire data. The results showed that the
teachers perform work sheet activities with the preschoolers every day during their afternoon rest. The ability to communicate was the most common problem of preschool children. The results led to recommended steps. The biggest contribution of the thesis could be the findings that communication and fine motor skill problems are major problems of preschoolers and that despite teacher warnings, these are not being addressed and improved at home.
Klíčová slova
Předškolní období, školní zralost, školní připravenost, mateřská škola, odklad povinné školní docházky, narušená komunikační schopnost.
Klíčová slova v angličtině
Preschool stage, school readiness, school preparedness, nursery school/kindergarten, postponement of mandatory school attendance, impaired communication ability.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat předškolní období, zjistit jak učitelky mateřských škol podporují školní zralost a připravenost předškolních dětí a s jakými problémy se u nich setkávají nejčastěji.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat předškolní období, zjistit jak učitelky mateřských škol podporují školní zralost a připravenost předškolních dětí a s jakými problémy se u nich setkávají nejčastěji.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-359-8.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
VERECKÁ, Naděžda. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. 1. vyd. Praha: NLN, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
KROPÁČKOVÁ, Jana. Budeme mít prvňáčka. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-359-8.
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
VERECKÁ, Naděžda. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. 1. vyd. Praha: NLN, 2002. ISBN 80-7106-474-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.