Diplomová práce se zabývá písmem Comenia Script ve výuce prvopočátečního psaní v rámci projektu České školní písmo. Jejím cílem je analyzovat rozhovory s lidmi, kteří mají zkušenosti s výukou písma Comenia Script a zjistit tak názory laiků i odborníků na problematiku Comenia Script. Teoretická část nabízí pohled do historie výuky písma a do metodologie výuky písma. Představuje projekt České školní písmo, zaměřuje se na komparaci písma Comenia Script a klasického psacího písma a v neposlední řadě analyzuje názory odborníků na tuto problematiku. Praktická část popisuje realizaci výzkumného šetření, nabízí analýzu dat a výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The Diploma work deals with Comenia Script writing in the primal writing for teaching within the framework of the project Czech scholastic writing. Its aim is to analyse interviews with people, who have experience with the teaching of Comenia Script writing and to find out the opinions of laymen and professionals on this topic. The theoretical part offers the perspective of the teaching history of the writing and its methodology. It meets us with a project Czech school writing, with the Comenia Script writing, it focuses on comparison of Comenia Script writing and classical writing and also analyzes opinions of the professionals.
The practical part describes the research, it offers the data analysis and the research outcomes.
Klíčová slova
Výuka prvopočátečního psaní, Comenia Script, latinka, písmo, znaky písma, metody ve výuce písma
Klíčová slova v angličtině
Primal writing for teaching, Comenia Script, Latin alphabet, writing, writing symbols, methods in teaching of writing
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá písmem Comenia Script ve výuce prvopočátečního psaní v rámci projektu České školní písmo. Jejím cílem je analyzovat rozhovory s lidmi, kteří mají zkušenosti s výukou písma Comenia Script a zjistit tak názory laiků i odborníků na problematiku Comenia Script. Teoretická část nabízí pohled do historie výuky písma a do metodologie výuky písma. Představuje projekt České školní písmo, zaměřuje se na komparaci písma Comenia Script a klasického psacího písma a v neposlední řadě analyzuje názory odborníků na tuto problematiku. Praktická část popisuje realizaci výzkumného šetření, nabízí analýzu dat a výsledky výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The Diploma work deals with Comenia Script writing in the primal writing for teaching within the framework of the project Czech scholastic writing. Its aim is to analyse interviews with people, who have experience with the teaching of Comenia Script writing and to find out the opinions of laymen and professionals on this topic. The theoretical part offers the perspective of the teaching history of the writing and its methodology. It meets us with a project Czech school writing, with the Comenia Script writing, it focuses on comparison of Comenia Script writing and classical writing and also analyzes opinions of the professionals.
The practical part describes the research, it offers the data analysis and the research outcomes.
Klíčová slova
Výuka prvopočátečního psaní, Comenia Script, latinka, písmo, znaky písma, metody ve výuce písma
Klíčová slova v angličtině
Primal writing for teaching, Comenia Script, Latin alphabet, writing, writing symbols, methods in teaching of writing
Zásady pro vypracování
cíl:
- analyzovat rozhovory s lidmi, kteří mají zkušenosti s výukou písma Comenia Script
- srovnat různé pohledy a názory odborníků na Comenia Script (psychologů, grafologů, pedagogů)
metody:
- dotazník
- strukturované rozhovory
požadavky:
- sběr dostupných informací o tématu
- příprava strukturovaných rozhovorů a jejich analýza
- tvorba a vyhodnocení dotazníků
- vypracování závěru
Zásady pro vypracování
cíl:
- analyzovat rozhovory s lidmi, kteří mají zkušenosti s výukou písma Comenia Script
- srovnat různé pohledy a názory odborníků na Comenia Script (psychologů, grafologů, pedagogů)
metody:
- dotazník
- strukturované rozhovory
požadavky:
- sběr dostupných informací o tématu
- příprava strukturovaných rozhovorů a jejich analýza
- tvorba a vyhodnocení dotazníků
- vypracování závěru
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
WILDOVÁ, R.: Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK Praha, 2002.
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK Praha, 1998.
MLČÁKOVÁ, R.: Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009.
KREISLOVÁ, Z.: Krok za krokem 1. třídou. Praha: Grada, 2008.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009
TYMICHOVÁ, H.: Nauč mě správně psát. Praha: Práce, 1996.
Seznam doporučené literatury
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
WILDOVÁ, R.: Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK Praha, 2002.
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.: Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK Praha, 1998.
MLČÁKOVÁ, R.: Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009.
KREISLOVÁ, Z.: Krok za krokem 1. třídou. Praha: Grada, 2008.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009
TYMICHOVÁ, H.: Nauč mě správně psát. Praha: Práce, 1996.