Cílem diplomové práce je zjistit využívání metod a technik dramatické výchovy v primárním vzdělávání. Na základě těchto zjištění jsou sestaveny a realizovány tři tematické projekty, které využívají metody a techniky dramatické výchovy. Teoretická část se zabývá zpracováním literárních pramenů z oblasti dramatické výchovy, vymezení jejího pojmu, roztřídění jejích metod a technik, jejího propojení s průřezovými tématy. Pozornost je věnována i jejímu vývoji a postavení v současném vzdělávání. Praktická část obsahuje pedagogický výzkum a vlastní tematické projekty, které využívají metody a techniky dramatické výchovy, komentáře k jednotlivým projektům a zkušenosti z jejich realizace.
Anotace v angličtině
My extended essay take the advantage of methods and technologis on primary education. They are devishing and bringing the subject-mathers take advantages and the methods in the dramatics education. The theory part is working the literary sources on the dramatic´s education, the concept dramatic´seducation, the methods and technologist the dramatic´s education in the contemporary education. The practise part incorporates the pedagogical reserach, the one´s own topics with the methods and technologys the dramatic education, the commentary and experience.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, průřezová témata, projektové vyučování
Cílem diplomové práce je zjistit využívání metod a technik dramatické výchovy v primárním vzdělávání. Na základě těchto zjištění jsou sestaveny a realizovány tři tematické projekty, které využívají metody a techniky dramatické výchovy. Teoretická část se zabývá zpracováním literárních pramenů z oblasti dramatické výchovy, vymezení jejího pojmu, roztřídění jejích metod a technik, jejího propojení s průřezovými tématy. Pozornost je věnována i jejímu vývoji a postavení v současném vzdělávání. Praktická část obsahuje pedagogický výzkum a vlastní tematické projekty, které využívají metody a techniky dramatické výchovy, komentáře k jednotlivým projektům a zkušenosti z jejich realizace.
Anotace v angličtině
My extended essay take the advantage of methods and technologis on primary education. They are devishing and bringing the subject-mathers take advantages and the methods in the dramatics education. The theory part is working the literary sources on the dramatic´s education, the concept dramatic´seducation, the methods and technologist the dramatic´s education in the contemporary education. The practise part incorporates the pedagogical reserach, the one´s own topics with the methods and technologys the dramatic education, the commentary and experience.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, průřezová témata, projektové vyučování
Cíle:
1. zjistit využití metod dramatické výchovy v primárním vzdělávání.
2. vytvořit projekty pro žáky 1. stupně, které poskytnou jejich učitelům možnost začlenit metody dramatické výchovy do výuky
Požadavky:
- prostudování a zhodnocení odborné literatury
- zpracování přehledu problematiky
- příprava a realizace výzkumu
- vytvoření programů
- zpracování závěrů
Metody:
- dotazníkové šetření
- řízený rozhovor
- studium odborné literatury
Zásady pro vypracování
Cíle:
1. zjistit využití metod dramatické výchovy v primárním vzdělávání.
2. vytvořit projekty pro žáky 1. stupně, které poskytnou jejich učitelům možnost začlenit metody dramatické výchovy do výuky
Požadavky:
- prostudování a zhodnocení odborné literatury
- zpracování přehledu problematiky
- příprava a realizace výzkumu
- vytvoření programů
- zpracování závěrů
Metody:
- dotazníkové šetření
- řízený rozhovor
- studium odborné literatury
Seznam doporučené literatury
BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. 1.vyd. Praha: IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: IPOS 1998. ISBN 80-7068-103-9.
MORGANOVÁ,N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu Hlava plná nápadů. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001. ISBN 80-901660-2-4
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
MARUŠÁK, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3
Seznam doporučené literatury
BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. 1.vyd. Praha: IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: IPOS 1998. ISBN 80-7068-103-9.
MORGANOVÁ,N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu Hlava plná nápadů. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001. ISBN 80-901660-2-4
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
MARUŠÁK, R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3