V diplomové práci je vypracován projekt pro 1. stupeň ZŠ na téma ?Meandry Smědé v průběhu roku?. Projekt je vytvořen pro všechny ročníky 1. stupně ZŠ. Dílčí úkoly jednotlivých skupin jsou zahrnuty v produktu projektu - filmu a prezentacích. Žáci jsou motivováni k výzkumné a přírodovědné činnosti pomocí her a narativní pantomimy. Děti objevují přírodu jako zajímavý zdroj informací, učí se pracovat ve skupině, vyhledávat informace a prezentovat svoje poznatky. Důraz je kladen na vlastní zkušenost, prožitek a bezprostřední kontakt s přírodou, na osvojování si ekologického myšlení, nekonzumního způsobu života a také na spoluodpovědnost člověka za stav životního.
Teoretická část se věnuje rozboru problematiky (řeka Smědá, přírodní meandry, chráněné lokality, soustava NATURA 2000) a metodě projektového vyučování. Praktická část představuje celoroční projekt a jeho ověření v praxi.
Anotace v angličtině
In my Diploma Thesis I have elaborated a project for primary school, the subject of which is ?The Meanders of the River Smědá within the Year.? The project is dedicated to pupils of all years of primary school. The tasks for particular groups are included in the final product of the project: in a film and presentations. Pupils are motivated to do research and scientific activities by playing games and performing narrative mimes. They discover nature as an interesting information source, they learn to work in groups, look for information and present their knowledge. A special emphasis is put on their own practice, experience and direct contact with nature, on mastering ecological thinking and a non-consumerist lifestyle and also on co-responsibility of humans for the state of the environment.
In the theoretical part I analyzed the issue (the river Smědá, meanders, protected sites, NATURA 2000 network) and dealt with the method of project teaching. The practical part presents a year-long project and its verification in practice.
Klíčová slova
Projekt, 1. stupeň ZŠ, řeka Smědá, přírodní meandry, chráněné lokality, soustava NATURA 2000, přírodovědná činnost
Klíčová slova v angličtině
Project, primary school, river Smědá, meanders, protected sites, NATURA 2000 network, scientific activities
Rozsah průvodní práce
90 s (116 163 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci je vypracován projekt pro 1. stupeň ZŠ na téma ?Meandry Smědé v průběhu roku?. Projekt je vytvořen pro všechny ročníky 1. stupně ZŠ. Dílčí úkoly jednotlivých skupin jsou zahrnuty v produktu projektu - filmu a prezentacích. Žáci jsou motivováni k výzkumné a přírodovědné činnosti pomocí her a narativní pantomimy. Děti objevují přírodu jako zajímavý zdroj informací, učí se pracovat ve skupině, vyhledávat informace a prezentovat svoje poznatky. Důraz je kladen na vlastní zkušenost, prožitek a bezprostřední kontakt s přírodou, na osvojování si ekologického myšlení, nekonzumního způsobu života a také na spoluodpovědnost člověka za stav životního.
Teoretická část se věnuje rozboru problematiky (řeka Smědá, přírodní meandry, chráněné lokality, soustava NATURA 2000) a metodě projektového vyučování. Praktická část představuje celoroční projekt a jeho ověření v praxi.
Anotace v angličtině
In my Diploma Thesis I have elaborated a project for primary school, the subject of which is ?The Meanders of the River Smědá within the Year.? The project is dedicated to pupils of all years of primary school. The tasks for particular groups are included in the final product of the project: in a film and presentations. Pupils are motivated to do research and scientific activities by playing games and performing narrative mimes. They discover nature as an interesting information source, they learn to work in groups, look for information and present their knowledge. A special emphasis is put on their own practice, experience and direct contact with nature, on mastering ecological thinking and a non-consumerist lifestyle and also on co-responsibility of humans for the state of the environment.
In the theoretical part I analyzed the issue (the river Smědá, meanders, protected sites, NATURA 2000 network) and dealt with the method of project teaching. The practical part presents a year-long project and its verification in practice.
Klíčová slova
Projekt, 1. stupeň ZŠ, řeka Smědá, přírodní meandry, chráněné lokality, soustava NATURA 2000, přírodovědná činnost
Klíčová slova v angličtině
Project, primary school, river Smědá, meanders, protected sites, NATURA 2000 network, scientific activities
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zpracovat výukový projekt pro žáky na 1. stupni ZŠ na téma "Meandry Smědé v průběhu roku".
Metodika:
- kombinace teoretických a praktických činností formou projektového vyučování
- využití místních lokalit v blízkosti školy k praktickému pozorování v terénu
- motivovat děti k výzkumné přírodovědné činnosti (práce s lupou, mikroskopem, focení přírodních objektů)
Osnova práce:
1. Úvod
2. Rozbor problematiky - literární rešerše (řeka Smědá, přírodní meandry, chráněné lokality, soustava NATURA 2000)
3. Metodika práce
4. Výsledky - vlastní projekt
5. Diskuse - popis, ověření části projektu se žáky
6. Závěr
7. Seznam literatury
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zpracovat výukový projekt pro žáky na 1. stupni ZŠ na téma "Meandry Smědé v průběhu roku".
Metodika:
- kombinace teoretických a praktických činností formou projektového vyučování
- využití místních lokalit v blízkosti školy k praktickému pozorování v terénu
- motivovat děti k výzkumné přírodovědné činnosti (práce s lupou, mikroskopem, focení přírodních objektů)
Osnova práce:
1. Úvod
2. Rozbor problematiky - literární rešerše (řeka Smědá, přírodní meandry, chráněné lokality, soustava NATURA 2000)
3. Metodika práce
4. Výsledky - vlastní projekt
5. Diskuse - popis, ověření části projektu se žáky
6. Závěr
7. Seznam literatury
Seznam doporučené literatury
Townsend, C.R. - Begon, M - Harper, J.L. Základy ekologie. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. 505 s. ISBN 978-80-244-2478-1.
Kender, J. Teoretické a praktické aspekty ekologie krajiny. Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR: Enigma, 2000. 218 s. ISBN 80-7212-148-0.
Vonička, P. - Burda, J. - Honsa, I. - Mazánková, Š. a kolektiv. Příroda Frýdlanstka: 2010. 248 s. ISBN: 978-80-87095-04-1.
Zákon č.114/1992 Sb. Zákon o ochraně přírody a krajiny
http://www.nature.cz/natura2000-design3/hp.php
Seznam doporučené literatury
Townsend, C.R. - Begon, M - Harper, J.L. Základy ekologie. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. 505 s. ISBN 978-80-244-2478-1.
Kender, J. Teoretické a praktické aspekty ekologie krajiny. Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR: Enigma, 2000. 218 s. ISBN 80-7212-148-0.
Vonička, P. - Burda, J. - Honsa, I. - Mazánková, Š. a kolektiv. Příroda Frýdlanstka: 2010. 248 s. ISBN: 978-80-87095-04-1.
Zákon č.114/1992 Sb. Zákon o ochraně přírody a krajiny
http://www.nature.cz/natura2000-design3/hp.php