Diplomová práce se zabývá porovnáním a zhodnocením stupně rozvoje čtenářské gramotnosti z hlediska jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti.
Pro potřeby práce bylo provedeno šetření v základních školách u žáků obou výstupních období 1. stupně základní školy, které probíhalo formou dvou stylisticky rozdílných textů s baterií otázek dle rovin čtenářské gramotnosti. Výsledky byly vyhodnoceny z hlediska věku a byla provedena komparace úspěšnosti žáků v jednotlivých rovinách. Součástí výzkumu byl dotazník
pro učitele, který zkoumal jejich povědomí o obsahu pojmu čtenářská gramotnost.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the comparison and evaluation of the degree of development of literacy in terms of different levels of reading literacy. For the purpose of this thesis a survey was carried out among primary school pupils in both of the output levels, which took the form of two stylistically different texts with a set of questions according to levels of reading literacy. The results were analysed in terms of age groups and the achievements of pupils in separate levels was compared. The research included a questionnaire for teachers investigating their awareness of the content of the concept of reading literacy.
reading literacy, literacy level, text, procedures of comprehension, PISA, PIRLS, acquisition of information, text assessment, creating interpretation.
Rozsah průvodní práce
97 s. + 5 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá porovnáním a zhodnocením stupně rozvoje čtenářské gramotnosti z hlediska jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti.
Pro potřeby práce bylo provedeno šetření v základních školách u žáků obou výstupních období 1. stupně základní školy, které probíhalo formou dvou stylisticky rozdílných textů s baterií otázek dle rovin čtenářské gramotnosti. Výsledky byly vyhodnoceny z hlediska věku a byla provedena komparace úspěšnosti žáků v jednotlivých rovinách. Součástí výzkumu byl dotazník
pro učitele, který zkoumal jejich povědomí o obsahu pojmu čtenářská gramotnost.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the comparison and evaluation of the degree of development of literacy in terms of different levels of reading literacy. For the purpose of this thesis a survey was carried out among primary school pupils in both of the output levels, which took the form of two stylistically different texts with a set of questions according to levels of reading literacy. The results were analysed in terms of age groups and the achievements of pupils in separate levels was compared. The research included a questionnaire for teachers investigating their awareness of the content of the concept of reading literacy.
reading literacy, literacy level, text, procedures of comprehension, PISA, PIRLS, acquisition of information, text assessment, creating interpretation.
Zásady pro vypracování
Metody
- Na základě studia odborných materiálů analyzovat typy testových úloh mezinárodního výzkumu PISA z hlediska jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti a požadavků na stupeň porozumění textu
- Tvorba didaktického testu na základě úloh analogických k testům PISA
- Realizace šetření a komparativní vyhodnocení úrovně čtenářské gramotnosti u žáků 3. a 5. ročníků, tj. ročníků, které jsou výstupními pro 1. a 2. období 1. stupně základní školy
Cíle
- Zhodnotit a popsat stupeň rozvoje čtenářské gramotnosti z hlediska jednotlivých rovin u žáků výstupních ročníků 1. a 2. období 1. stupně základní školy
Požadavky
- Prostudovat odbornou literaturu k tématu
- Analyzovat typy testových úloh mezinárodního výzkumu PISA z hlediska jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti
- Vytvořit didaktický test pro žáky primárního vzdělávání na základě analogie požadavků na roviny čtenářské gramotnosti v testech PISA
- Provést a vyhodnotit komparativní šetření u žáků závěrečných ročníků dvou výstupních období mladšího školního věku
- Formulovat závěry a doporučení
Zásady pro vypracování
Metody
- Na základě studia odborných materiálů analyzovat typy testových úloh mezinárodního výzkumu PISA z hlediska jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti a požadavků na stupeň porozumění textu
- Tvorba didaktického testu na základě úloh analogických k testům PISA
- Realizace šetření a komparativní vyhodnocení úrovně čtenářské gramotnosti u žáků 3. a 5. ročníků, tj. ročníků, které jsou výstupními pro 1. a 2. období 1. stupně základní školy
Cíle
- Zhodnotit a popsat stupeň rozvoje čtenářské gramotnosti z hlediska jednotlivých rovin u žáků výstupních ročníků 1. a 2. období 1. stupně základní školy
Požadavky
- Prostudovat odbornou literaturu k tématu
- Analyzovat typy testových úloh mezinárodního výzkumu PISA z hlediska jednotlivých rovin čtenářské gramotnosti
- Vytvořit didaktický test pro žáky primárního vzdělávání na základě analogie požadavků na roviny čtenářské gramotnosti v testech PISA
- Provést a vyhodnotit komparativní šetření u žáků závěrečných ročníků dvou výstupních období mladšího školního věku
- Formulovat závěry a doporučení
Seznam doporučené literatury
KRAMPLOVÁ, Iveta. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha : Tauris, 2002. 66 s. ISBN 80-211-0416-3.
KRAMPLOVÁ, Iveta; POTUŽNÍKOVÁ, Eva. Jak (se) učí číst. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. 96 s. ISBN 80-211-0486-4.
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. 554 s. ISBN 80-246-0924-X.
STRAKOVÁ, Jana, et al. Vědomosti a dovednosti pro život: Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. 111 s. ISBN 80-211-0411-2.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2. vydání Praha : Karolinum, 2005. 168 s. ISBN 80-246-0948-7.
Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2000. 47 s. ISBN 80-211-0366-3.
Seznam doporučené literatury
KRAMPLOVÁ, Iveta. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha : Tauris, 2002. 66 s. ISBN 80-211-0416-3.
KRAMPLOVÁ, Iveta; POTUŽNÍKOVÁ, Eva. Jak (se) učí číst. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. 96 s. ISBN 80-211-0486-4.
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. 554 s. ISBN 80-246-0924-X.
STRAKOVÁ, Jana, et al. Vědomosti a dovednosti pro život: Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. 111 s. ISBN 80-211-0411-2.
ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2. vydání Praha : Karolinum, 2005. 168 s. ISBN 80-246-0948-7.
Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2000. 47 s. ISBN 80-211-0366-3.