Diplomová práce se zaměřuje na podporu rozvoje čtenářství u žáků na 1. stupni základních škol. Obsahem se stává analýza vybraných metod vedoucích k rozvoji
čtenářských dovedností a vypracování uceleného systému praktických aktivit, které si kladou za cíl rozvíjet čtenářství.
Teoretická část vymezuje základní pojmy, jakými jsou čtenářství a čtenářská
gramotnost. Zabývá se vývojem dětského čtenáře a činiteli, kteří ovlivňují vztah dítěte ke čtení.
Závěrem jsou zde uvedeny čtenářské metody, které mohou být využity při práci s dětským čtenářem.
V praktické části jsou u vybraných metod vypracovány pracovní listy pro žáky
a metodiky pro učitele. V závěru práce je uveden průběh realizace některých metod a jejich hodnocení.
Annotation in English
This dissertation work is targeting support of reading development in 1st gradepupils of primary schools. The content of this work is the analysis of chosen methods leading to developing reading skills and produce a comprehensive system of practical activities, which aim to promote reading.
The theoretical part defines the key terms, which are reading and reading literacy. It deals with development of the child reader and factor that influences the child?s relationship to reading. Finally, there are reading methods that can be used when working with a child reader.
In the practical part there are worksheets produced for pupils and methodology
for teachers with selected methods. In the summary there is given course of
implementation of some methods and their evaluation.
Keywords
čtenářství, čtenářská gramotnost, podpora čtenárství, vývoj dítěte,
čtenářské metody, pracovní listy, metodické listy
Keywords in English
reading, reading literacy, support of reading, development of child, reading
method, work wheets produced, methodology
Length of the covering note
124 s. (18 949 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zaměřuje na podporu rozvoje čtenářství u žáků na 1. stupni základních škol. Obsahem se stává analýza vybraných metod vedoucích k rozvoji
čtenářských dovedností a vypracování uceleného systému praktických aktivit, které si kladou za cíl rozvíjet čtenářství.
Teoretická část vymezuje základní pojmy, jakými jsou čtenářství a čtenářská
gramotnost. Zabývá se vývojem dětského čtenáře a činiteli, kteří ovlivňují vztah dítěte ke čtení.
Závěrem jsou zde uvedeny čtenářské metody, které mohou být využity při práci s dětským čtenářem.
V praktické části jsou u vybraných metod vypracovány pracovní listy pro žáky
a metodiky pro učitele. V závěru práce je uveden průběh realizace některých metod a jejich hodnocení.
Annotation in English
This dissertation work is targeting support of reading development in 1st gradepupils of primary schools. The content of this work is the analysis of chosen methods leading to developing reading skills and produce a comprehensive system of practical activities, which aim to promote reading.
The theoretical part defines the key terms, which are reading and reading literacy. It deals with development of the child reader and factor that influences the child?s relationship to reading. Finally, there are reading methods that can be used when working with a child reader.
In the practical part there are worksheets produced for pupils and methodology
for teachers with selected methods. In the summary there is given course of
implementation of some methods and their evaluation.
Keywords
čtenářství, čtenářská gramotnost, podpora čtenárství, vývoj dítěte,
čtenářské metody, pracovní listy, metodické listy
Keywords in English
reading, reading literacy, support of reading, development of child, reading
method, work wheets produced, methodology
Research Plan
Cíl:
Výzkum a aplikace metod podporujících rozvoj čtenářství u žáků 1. stupně základní školy.
Požadavky:
Na základě studia odborné literatury (psychický vývoj dítěte a jeho vliv na čtení; různá pojetí čtenářské gramotnosti, metody rozvoje čtenářství atd.) vytvořit, realizovat a zhodnotit ucelený systém praktických činností zaměřený na rozvoj čtenářství u žáků 3. ročníku ZŠ.
Metody:
analýza dostupných metod a programů rozvoje čtenářství, dotazník.
Research Plan
Cíl:
Výzkum a aplikace metod podporujících rozvoj čtenářství u žáků 1. stupně základní školy.
Požadavky:
Na základě studia odborné literatury (psychický vývoj dítěte a jeho vliv na čtení; různá pojetí čtenářské gramotnosti, metody rozvoje čtenářství atd.) vytvořit, realizovat a zhodnotit ucelený systém praktických činností zaměřený na rozvoj čtenářství u žáků 3. ročníku ZŠ.
Metody:
analýza dostupných metod a programů rozvoje čtenářství, dotazník.
Recommended resources
DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramostost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeaumus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15X.
GAVORA, P.; ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha: Albatros, 1978.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.
KALÁBOVÁ, N. Pohádkové vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007. ISBN 978-80-86784-56-4.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PF UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
MATĚJČEK, Z. Vývoj dítěte a čtení. Teze z přednášky. In WILDOVÁ, R. (ed). Čtením ke vzdělání. Praha : Svoboda Servis, 2004, s. 7. ISBN 80-86320-36-7.
ŠUP, R. Učíme se číst s porozuměním pro 5. ročník základní školy. Rudná u Prahy: Editpress, 2000. ISBN 80-238-6078-X.
WILDOVÁ, R. Rozvoj čtenářství na počátku školní docházky. In WILDOVÁ, R.
(ed). Čtením ke vzdělání. 1.vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004, s. 38-42.
ISBN 80-86320-36-7.
Recommended resources
DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramostost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeaumus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15X.
GAVORA, P.; ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
HAVLÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha: Albatros, 1978.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.
KALÁBOVÁ, N. Pohádkové vzdělávání. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007. ISBN 978-80-86784-56-4.
KŘIVÁNEK, Z.; WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PF UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
MATĚJČEK, Z. Vývoj dítěte a čtení. Teze z přednášky. In WILDOVÁ, R. (ed). Čtením ke vzdělání. Praha : Svoboda Servis, 2004, s. 7. ISBN 80-86320-36-7.
ŠUP, R. Učíme se číst s porozuměním pro 5. ročník základní školy. Rudná u Prahy: Editpress, 2000. ISBN 80-238-6078-X.
WILDOVÁ, R. Rozvoj čtenářství na počátku školní docházky. In WILDOVÁ, R.
(ed). Čtením ke vzdělání. 1.vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004, s. 38-42.
ISBN 80-86320-36-7.