Diplomová práce se zabývá využitím písma jako námětu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ. Úvodní kapitoly seznamují s historií písma, s jeho využitím ve výtvarném umění a propojením s Rámcově vzdělávacím programem. Výzkumná část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření využití písma učiteli výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Na základě analýzy získaných dat byly vytvořeny metodické listy, které popisuje praktická část. Některé byly vyzkoušeny v praxi a reflektovány. Diplomová práce je doplněna fotodokumentací výtvarných prací žáků.
Anotace v angličtině
The dissertation is concerned with writing as subject matter in art for the first level in primary school. The opening chapters deal with the history of writing and its use in art and a connection with the general training programme. The investigative part, with a questionnaire, looks at the use of writing by art teachers at the first level in primary school. With reference to the data of sheets illustrating the method were drawn up to describe the practical part. Some of the papers were tested in practice and were reflected upon. The dissertation is accompanied with documented photos of pupils? artworks.
Art, writing, general training programme, methodical sheets/sheets illustrating the method, Lettrismus
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím písma jako námětu ve výtvarné výchově na 1. stupni ZŠ. Úvodní kapitoly seznamují s historií písma, s jeho využitím ve výtvarném umění a propojením s Rámcově vzdělávacím programem. Výzkumná část zjišťuje pomocí dotazníkového šetření využití písma učiteli výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Na základě analýzy získaných dat byly vytvořeny metodické listy, které popisuje praktická část. Některé byly vyzkoušeny v praxi a reflektovány. Diplomová práce je doplněna fotodokumentací výtvarných prací žáků.
Anotace v angličtině
The dissertation is concerned with writing as subject matter in art for the first level in primary school. The opening chapters deal with the history of writing and its use in art and a connection with the general training programme. The investigative part, with a questionnaire, looks at the use of writing by art teachers at the first level in primary school. With reference to the data of sheets illustrating the method were drawn up to describe the practical part. Some of the papers were tested in practice and were reflected upon. The dissertation is accompanied with documented photos of pupils? artworks.
Art, writing, general training programme, methodical sheets/sheets illustrating the method, Lettrismus
Zásady pro vypracování
Prostřednictvím kvantitativního výzkumu založeného na písemném dotazování učitelů 1. stupně získat data o využívání písma ve výtvarných úkolech.
Na základě analýzy získaných dat a studia odborné literatury vytvořit soubor výtvarných úkolů a metodických listů.
Tyto materiály pak s pomocí učitelů aplikovat na 1. stupni, poznatky z jejich realizace v praxi zhodnotit.
Zásady pro vypracování
Prostřednictvím kvantitativního výzkumu založeného na písemném dotazování učitelů 1. stupně získat data o využívání písma ve výtvarných úkolech.
Na základě analýzy získaných dat a studia odborné literatury vytvořit soubor výtvarných úkolů a metodických listů.
Tyto materiály pak s pomocí učitelů aplikovat na 1. stupni, poznatky z jejich realizace v praxi zhodnotit.
Seznam doporučené literatury
KÉKI, Béla. 5000 let písma. Přeložila Pavla Ziegová. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1984 148 s.
RAMBOUSEK, Jan. Písmo a jeho užití. 1. vyd. Praha: Orbis, 1953. 156 s.
SLEZÁK, Miloš. Písmo ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. 399 s.
HARRIS, David. Kaligrafie. Přeložila Klára Ježková. 1. vyd. Praha: Slovart, 2004. 256 s. ISBN 80-7209-610-9
KONDRATOV, Aleksandr Michajlovič. Kniha o písme. 1. vyd. Bratislava: Smena, 1981. 280 s.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: SARAH, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: SARAH, 2000. 195 s. ISBN 80-902267-4-4
HAZUKOVÁ, Helena. ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 117 s. ISBN 80-7066-368-5
PIJOAN, José. Dějiny umění 1-12. Přeložil Jiří Pechar. 4. vyd. Praha: Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6
Seznam doporučené literatury
KÉKI, Béla. 5000 let písma. Přeložila Pavla Ziegová. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1984 148 s.
RAMBOUSEK, Jan. Písmo a jeho užití. 1. vyd. Praha: Orbis, 1953. 156 s.
SLEZÁK, Miloš. Písmo ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. 399 s.
HARRIS, David. Kaligrafie. Přeložila Klára Ježková. 1. vyd. Praha: Slovart, 2004. 256 s. ISBN 80-7209-610-9
KONDRATOV, Aleksandr Michajlovič. Kniha o písme. 1. vyd. Bratislava: Smena, 1981. 280 s.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: SARAH, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8
ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: SARAH, 2000. 195 s. ISBN 80-902267-4-4
HAZUKOVÁ, Helena. ŠAMŠULA, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991. 117 s. ISBN 80-7066-368-5
PIJOAN, José. Dějiny umění 1-12. Přeložil Jiří Pechar. 4. vyd. Praha: Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6