Diplomová práce se zabývá možnostmi využití textilních materiálů a technik na 1. stupni ZŠ. V popředí zájmu jsou přírodní textilní materiály, především vlna, a tradiční textilní techniky. Cílem práce je sestavit soubor metodických listů využívajících převážně přírodní materiály a tradiční techniky zpracování textilu. Metodické listy poslouží jako inspirace pro zařazování těchto materiálů a technik do výuky výtvarné výchovy.
Práce obsahuje tři části. Teoretická část se zabývá historií, tříděním a využitím textilních materiálů a technik ve výuce výtvarné výchovy. Je zde uvedena literatura zabývající se zpracováním vlny a textilu. Empirická část nám ukazuje současný stav využití textilních materiálů a technik ve výuce na vybraných školách. Třetí část je praktická. Praktická část poskytuje soubor metodických listů pro učitele. V námětech je uvedené textilní zpracování vlny a příze. Náměty jsou vhodné k realizaci jednotek výtvarné výchovy na 1. stupni.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using textile materials and techniques
on primary school. The main interests are natural textile materials, especially wool,
and traditional textile techniques. The aim is to compile a set of methodological sheets using mostly natural materials and traditional techniques of textile processing. Methodological sheets can be use as the inspiration for the incorporation of these materials and techniques in Visual Art Education.
The thesis contains three parts. The theoretical part deals with history, classification
and use of textile materials and techniques in visual art education. In the thesis there
is the literature dealing with the processing of wool and textiles. The empirical part shows the contemporary status of the use of textile materials and techniques in teaching at schools. The third part is a practical one. The practical part provides a set
of methodological sheets for teachers. In the topics there is processing of wool and yarn. The inspirations are suitable for the realization in Visual Art´s lessons on primary school.
Key words: sheep wool, yarn, felting, weaving and before weaving techniques, methodology sheets.
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití textilních materiálů a technik na 1. stupni ZŠ. V popředí zájmu jsou přírodní textilní materiály, především vlna, a tradiční textilní techniky. Cílem práce je sestavit soubor metodických listů využívajících převážně přírodní materiály a tradiční techniky zpracování textilu. Metodické listy poslouží jako inspirace pro zařazování těchto materiálů a technik do výuky výtvarné výchovy.
Práce obsahuje tři části. Teoretická část se zabývá historií, tříděním a využitím textilních materiálů a technik ve výuce výtvarné výchovy. Je zde uvedena literatura zabývající se zpracováním vlny a textilu. Empirická část nám ukazuje současný stav využití textilních materiálů a technik ve výuce na vybraných školách. Třetí část je praktická. Praktická část poskytuje soubor metodických listů pro učitele. V námětech je uvedené textilní zpracování vlny a příze. Náměty jsou vhodné k realizaci jednotek výtvarné výchovy na 1. stupni.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the possibilities of using textile materials and techniques
on primary school. The main interests are natural textile materials, especially wool,
and traditional textile techniques. The aim is to compile a set of methodological sheets using mostly natural materials and traditional techniques of textile processing. Methodological sheets can be use as the inspiration for the incorporation of these materials and techniques in Visual Art Education.
The thesis contains three parts. The theoretical part deals with history, classification
and use of textile materials and techniques in visual art education. In the thesis there
is the literature dealing with the processing of wool and textiles. The empirical part shows the contemporary status of the use of textile materials and techniques in teaching at schools. The third part is a practical one. The practical part provides a set
of methodological sheets for teachers. In the topics there is processing of wool and yarn. The inspirations are suitable for the realization in Visual Art´s lessons on primary school.
Key words: sheep wool, yarn, felting, weaving and before weaving techniques, methodology sheets.
Zásady pro vypracování
Kvantitativním výzkumem metodou písemného dotazování učitelů 1. stupně zjistit využívání textilních materiálů a technik ve výtvarných úkolech na 1. stupni základní školy.
Na základě získaných dat a studia odborné literatury vytvořit soubor výtvarných úkolů a metodických listů.
Vybrané úkoly realizovat s pomocí učitelů ve výuce, jejich účinnost ověřit anketním šetřením.
Zásady pro vypracování
Kvantitativním výzkumem metodou písemného dotazování učitelů 1. stupně zjistit využívání textilních materiálů a technik ve výtvarných úkolech na 1. stupni základní školy.
Na základě získaných dat a studia odborné literatury vytvořit soubor výtvarných úkolů a metodických listů.
Vybrané úkoly realizovat s pomocí učitelů ve výuce, jejich účinnost ověřit anketním šetřením.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: UP. 1998. ISBN 80-7067-798-8.
CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha: AVENTINUM, 1996. ISBN 80-85277-85-9.
SKARLANTOVÁ,J. VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-319-1.
STAŇKOVÁ, J. BARAN, L. Tradiční textilní techniky. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-7238-319-1.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: UP. 1998. ISBN 80-7067-798-8.
CIKÁNOVÁ, K. Objevujte s námi textil. Praha: AVENTINUM, 1996. ISBN 80-85277-85-9.
SKARLANTOVÁ,J. VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-319-1.
STAŇKOVÁ, J. BARAN, L. Tradiční textilní techniky. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-7238-319-1.