Diplomová práce je zaměřena na činnostní a projektové vyučování ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ. V teoretické části jsem se zabývala historií, významem a fázemi projektového a činnostního vyučování. Cílem práce bylo zpracovat několik námětů pro realizaci činnostního učení a vlastní projekt na téma LETNÍ OLYMPIJSKÉ HRY. Náměty byly ověřeny v edukační realitě, bylo potvrzeno, ţe cestou činnostního a projektového vyučování dochází k utváření klíčových kompetencí kaţdým ţákem.
Za přínosné povaţuji zajímavěji ztvárněné učivo pro ţáky základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on active and project-based teaching of Mathematics at lower secondary schools. The theoretical part explains the history, meaning, and phases of the active and project-based teaching. The aim was to prepare some ideas for active teaching and my own project on the Olympic games. The ideas have been verified in the educational reality, and it was confirmed that active and project-based teaching leads to the formation of key competencies of every student. A benefit to be considered is interesting curriculum for lower secondary schools.
Klíčová slova
Matematika, činnostní vyučování, projektové vyučování
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, the Active Teaching, Project Teaching
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na činnostní a projektové vyučování ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ. V teoretické části jsem se zabývala historií, významem a fázemi projektového a činnostního vyučování. Cílem práce bylo zpracovat několik námětů pro realizaci činnostního učení a vlastní projekt na téma LETNÍ OLYMPIJSKÉ HRY. Náměty byly ověřeny v edukační realitě, bylo potvrzeno, ţe cestou činnostního a projektového vyučování dochází k utváření klíčových kompetencí kaţdým ţákem.
Za přínosné povaţuji zajímavěji ztvárněné učivo pro ţáky základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on active and project-based teaching of Mathematics at lower secondary schools. The theoretical part explains the history, meaning, and phases of the active and project-based teaching. The aim was to prepare some ideas for active teaching and my own project on the Olympic games. The ideas have been verified in the educational reality, and it was confirmed that active and project-based teaching leads to the formation of key competencies of every student. A benefit to be considered is interesting curriculum for lower secondary schools.
Klíčová slova
Matematika, činnostní vyučování, projektové vyučování
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, the Active Teaching, Project Teaching
Zásady pro vypracování
Zpracovat zvolené téma z matematiky ve formě příprav na vyučovací hodiny se zaměřením na činnostní a projektové vyučování s využitím dostupné didaktické techniky. Připravit a zpracovat manuál - didaktický průvodce - pro učitele pro přímé využití v praxi. Zaměřit se na výklad, procvičení i testování žáků. Zpracované téma prakticky ověřit v hodinách matematiky. Ověřit účinnost navržené metody výuky.
Zásady pro vypracování
Zpracovat zvolené téma z matematiky ve formě příprav na vyučovací hodiny se zaměřením na činnostní a projektové vyučování s využitím dostupné didaktické techniky. Připravit a zpracovat manuál - didaktický průvodce - pro učitele pro přímé využití v praxi. Zaměřit se na výklad, procvičení i testování žáků. Zpracované téma prakticky ověřit v hodinách matematiky. Ověřit účinnost navržené metody výuky.
Seznam doporučené literatury
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
PŘÍHONSKÁ, J.: Presentation software and it’s use in teaching mathematics. In: Matematyka XII, Prace naukowe, Akademia Im. Jana Dlugosza w Czestochowie, Czestochowa 2007, s. 359-367. ISBN 978-83-7455-013-0, ISSN 1896-0286.
Metodické příručky pro učitele.
Rámcový vzdělávací program.
Učebnice matematiky pro základní školu.
Seznam doporučené literatury
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
PŘÍHONSKÁ, J.: Presentation software and it’s use in teaching mathematics. In: Matematyka XII, Prace naukowe, Akademia Im. Jana Dlugosza w Czestochowie, Czestochowa 2007, s. 359-367. ISBN 978-83-7455-013-0, ISSN 1896-0286.
Metodické příručky pro učitele.
Rámcový vzdělávací program.
Učebnice matematiky pro základní školu.