Diplomová práce se zabývá využitím knihy jako námětu výtvarné výchovy
na 1. stupni ZŠ. Teoretická část monitoruje vznik knihy a možnosti tvorby knižního obalu v historii. Následná teoretická část diplomové práce se zaobírá vznikem specifického knižního obalu v období českého kubismu, celkové propojenosti textové, výtvarné a materiálové stránky knihy. Uvedené kulturní akce v současné době ukazují možnosti soutěží a výstav v oblasti knih. Zahrnuje také současné umělce, kteří v oblasti knih dosáhli určitého uměleckého uznání. Dále je součástí výzkumná část s dotazníkovým šetřením, které zjišťuje využitelnost znalostí umělců a kulturních akcí v oblasti knih v rámci využitelnosti ve výtvarné výchově. Praktická část na základě šetření a historických poznatků má za úkol navrhnout pedagogům možnosti aktivit práce s knihou v hodinách výtvarné výchovy, které umožňují pracovat s knihou jako objektem, kde je možné využít práce s tvarem, materiálem i obsahem podle možností
a podmínek. Tyto aktivity byly následně vyzkoušeny a zhodnoceny v praxi. Příloha obsahuje fotodokumentaci z výtvarných aktivit.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of a book as a theme in visual art education
at the first grade of primary school. Theoretical part monitors the origin of a book and possibilities of creating book?s cover in history. The following, theoretical part of the thesis revolves with the origin of a specific book?s cover in the era of Czech cubism, the whole interconnection of textual, visual and material side of a book.
The looked up cultural events in present days show some possibilities
of competitions and exhibitions in the sphere of books. It also includes contemporary artists that gained in the sphere of books certain art recognition. Also
a research part with a questionnaire investigation is included; it discovers usefulness of the knowledge of artists and cultural events in the sphere of books within
the usefulness in visual art education. Practical part has in its task to suggest
to pedagogues, on basis of investigation and historical experience, possible activities of working with a book in the lessons of visual art education, that allows working with a book as with an object, where it is possible to make use of working
with the shape, material and also the content according to possibilities
and conditions. These activities were consequently checked out and evaluated
in practice. Photo documentation is of visual art activities is enclosed.
Klíčová slova
kniha, historie knihy, knižní obal, autorská kniha, výtvarná výchova, nakladatelství, knižní objekt, současní umělci, současné výstavy a soutěže
Klíčová slova v angličtině
book, history of a book, book?s cover, author?s book, visual art education, publishing house, book?s object, contemporary artists, contemporary exhibitions
and competitions
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím knihy jako námětu výtvarné výchovy
na 1. stupni ZŠ. Teoretická část monitoruje vznik knihy a možnosti tvorby knižního obalu v historii. Následná teoretická část diplomové práce se zaobírá vznikem specifického knižního obalu v období českého kubismu, celkové propojenosti textové, výtvarné a materiálové stránky knihy. Uvedené kulturní akce v současné době ukazují možnosti soutěží a výstav v oblasti knih. Zahrnuje také současné umělce, kteří v oblasti knih dosáhli určitého uměleckého uznání. Dále je součástí výzkumná část s dotazníkovým šetřením, které zjišťuje využitelnost znalostí umělců a kulturních akcí v oblasti knih v rámci využitelnosti ve výtvarné výchově. Praktická část na základě šetření a historických poznatků má za úkol navrhnout pedagogům možnosti aktivit práce s knihou v hodinách výtvarné výchovy, které umožňují pracovat s knihou jako objektem, kde je možné využít práce s tvarem, materiálem i obsahem podle možností
a podmínek. Tyto aktivity byly následně vyzkoušeny a zhodnoceny v praxi. Příloha obsahuje fotodokumentaci z výtvarných aktivit.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of a book as a theme in visual art education
at the first grade of primary school. Theoretical part monitors the origin of a book and possibilities of creating book?s cover in history. The following, theoretical part of the thesis revolves with the origin of a specific book?s cover in the era of Czech cubism, the whole interconnection of textual, visual and material side of a book.
The looked up cultural events in present days show some possibilities
of competitions and exhibitions in the sphere of books. It also includes contemporary artists that gained in the sphere of books certain art recognition. Also
a research part with a questionnaire investigation is included; it discovers usefulness of the knowledge of artists and cultural events in the sphere of books within
the usefulness in visual art education. Practical part has in its task to suggest
to pedagogues, on basis of investigation and historical experience, possible activities of working with a book in the lessons of visual art education, that allows working with a book as with an object, where it is possible to make use of working
with the shape, material and also the content according to possibilities
and conditions. These activities were consequently checked out and evaluated
in practice. Photo documentation is of visual art activities is enclosed.
Klíčová slova
kniha, historie knihy, knižní obal, autorská kniha, výtvarná výchova, nakladatelství, knižní objekt, současní umělci, současné výstavy a soutěže
Klíčová slova v angličtině
book, history of a book, book?s cover, author?s book, visual art education, publishing house, book?s object, contemporary artists, contemporary exhibitions
and competitions
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit soubor výtvarných úkolů na téma Kniha ve variantách pro 1. a 2. stupeň ZŠ.
Aktuálnost tématu ověřit dotazníkovým šetřením zaměřeným na učitele výtvarné výchovy vybraných škol v Liberci a okolí.
Dotazník bude zaměřen na využití knihy v hodinách výtvarné výchovy.
Vhodnost navržených výtvarných úkolů bude realizována v praxi a následně zhodnocena.
Požadavky:
Znalost odborné literatury v oblasti didaktiky vv a současného výtvarného umění vztahující se k tématu.
Orientace v RVP a dostupných metodických materiálech.
Prokázat schopnost vytvořit, realizovat a reflektovat výtvarné úkoly zaměřené na zadané téma.
Metody:
- studium zadané literatury
- dotazníkové šetření mezi učiteli ZŠ
- pedagogická činnost a její reflexe
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit soubor výtvarných úkolů na téma Kniha ve variantách pro 1. a 2. stupeň ZŠ.
Aktuálnost tématu ověřit dotazníkovým šetřením zaměřeným na učitele výtvarné výchovy vybraných škol v Liberci a okolí.
Dotazník bude zaměřen na využití knihy v hodinách výtvarné výchovy.
Vhodnost navržených výtvarných úkolů bude realizována v praxi a následně zhodnocena.
Požadavky:
Znalost odborné literatury v oblasti didaktiky vv a současného výtvarného umění vztahující se k tématu.
Orientace v RVP a dostupných metodických materiálech.
Prokázat schopnost vytvořit, realizovat a reflektovat výtvarné úkoly zaměřené na zadané téma.
Metody:
- studium zadané literatury
- dotazníkové šetření mezi učiteli ZŠ
- pedagogická činnost a její reflexe
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete s námi. Praha: Aventinum nakladatelství, 1997. ISBN 80-7151-015-7.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte s námi. Praha: Aventinum nakladatelství, 1996. ISBN 80-85277-84-0.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha:Sarah,1997. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. ISBN 80-7290-121-4.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.ISBN 978-80-7367-778-7.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete s námi. Praha: Aventinum nakladatelství, 1997. ISBN 80-7151-015-7.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte s námi. Praha: Aventinum nakladatelství, 1996. ISBN 80-85277-84-0.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha:Sarah,1997. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. ISBN 80-7290-121-4.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.ISBN 978-80-7367-778-7.