Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním cizího jazyka u dětí v předškolním věku se zapojením všech smyslů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V prvním části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a požadavky, zejména technické, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojovení jazyka, ale zároveň i didaktické principy a dalši aspekty procesu osvojování cizího jazyka v raném věku a význam smyslového vnímání. Praktická část se opírá o poznatky z teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden ve dvou mateřských školách. Zvláštní pozornost byla věnována slovní zásobě. Cílem této práce je představit a objasnit některé strategie a metody úspěšného osvojování cizího jazyka v raném věku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the multi-sensational acquisition of foreign languages at pre-school age and consists of a theoretical and a practical part. In the first one, basic knowledge and requirements, such as technical terms, are presented and defined in order to better understand the structure and ideas of the thesis. This includes, for instance, prerequisites for a successful acquisition of language, common didactic aspects of acquiring foreign languages at a very young age as well as the significance of sensation. With the theoretical basis being set, the empirical part consists of a test execution and a consequent analysis of two nurseries. A special focus was set on the learning success regarding a child?s vocabulary. The aim of the thesis was to show and explain certain strategies and methods of a successful foreign language acquisition at a young age.
multi-sensational acquisition, teaching foregin language, types of learners, vocabulary
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
NE
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním cizího jazyka u dětí v předškolním věku se zapojením všech smyslů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V prvním části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a požadavky, zejména technické, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojovení jazyka, ale zároveň i didaktické principy a dalši aspekty procesu osvojování cizího jazyka v raném věku a význam smyslového vnímání. Praktická část se opírá o poznatky z teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden ve dvou mateřských školách. Zvláštní pozornost byla věnována slovní zásobě. Cílem této práce je představit a objasnit některé strategie a metody úspěšného osvojování cizího jazyka v raném věku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the multi-sensational acquisition of foreign languages at pre-school age and consists of a theoretical and a practical part. In the first one, basic knowledge and requirements, such as technical terms, are presented and defined in order to better understand the structure and ideas of the thesis. This includes, for instance, prerequisites for a successful acquisition of language, common didactic aspects of acquiring foreign languages at a very young age as well as the significance of sensation. With the theoretical basis being set, the empirical part consists of a test execution and a consequent analysis of two nurseries. A special focus was set on the learning success regarding a child?s vocabulary. The aim of the thesis was to show and explain certain strategies and methods of a successful foreign language acquisition at a young age.
multi-sensational acquisition, teaching foregin language, types of learners, vocabulary
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části bakalářské práce je vymezit zásady osvojování německého jazyka v případě dětí předškolního věku zejména s ohledem na využití vícesmyslového vnímání v procesu imitativně pojatého osvojování německého jazyka.
Na základě empirického výzkumu ve vybrané mateřské škole navrhne studentka sadu strategií a technik pro předškolní věk založených na vícekanálovém učení.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části bakalářské práce je vymezit zásady osvojování německého jazyka v případě dětí předškolního věku zejména s ohledem na využití vícesmyslového vnímání v procesu imitativně pojatého osvojování německého jazyka.
Na základě empirického výzkumu ve vybrané mateřské škole navrhne studentka sadu strategií a technik pro předškolní věk založených na vícekanálovém učení.
Seznam doporučené literatury
APELTAUER, E. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin: Langenscheidt, 1997.
BRUNS, A. Lernen einmal anders - Partizipatorische Ansätze im Unterricht für Deutsch als Fremdsprache. Paulo Freire Kooperation e.V. 2010. Freire [online]. [Zugriff 27.04.2011]. URL <http://www.freire.de/node/70>.
ECKERT, F. 5 Spiele im Fremdsprachenunterricht. Ludolingua [online]. 29.03.2007. [Zugriff 27.04.2011]. URL <http://ludolingua.de/wp-content/uploads/2007/03/kap5-spiele-im-fremdsprachenunterricht.pdf>.
LOHFERT, W. , SCHERLING, T. Wörter - Bilder - Situationen zu 20 Sachfeldern für die Grundstufe Deutsch als Fremdsprache. Berlin/München: Langenscheidt 1986.
SCHERLING, T. , SCHUCKALL, H. F. Mit Bildern lernen. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Berlin/München: Langenscheidt 1992.
ZITZLSPERGER, H. Ganzheitliches Lernen, Welterschließung über alle Sinne mit Beispielen aus dem Elemtarbereich. Weinheim und Basel. Beltz Verlag.
Seznam doporučené literatury
APELTAUER, E. Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Berlin: Langenscheidt, 1997.
BRUNS, A. Lernen einmal anders - Partizipatorische Ansätze im Unterricht für Deutsch als Fremdsprache. Paulo Freire Kooperation e.V. 2010. Freire [online]. [Zugriff 27.04.2011]. URL <http://www.freire.de/node/70>.
ECKERT, F. 5 Spiele im Fremdsprachenunterricht. Ludolingua [online]. 29.03.2007. [Zugriff 27.04.2011]. URL <http://ludolingua.de/wp-content/uploads/2007/03/kap5-spiele-im-fremdsprachenunterricht.pdf>.
LOHFERT, W. , SCHERLING, T. Wörter - Bilder - Situationen zu 20 Sachfeldern für die Grundstufe Deutsch als Fremdsprache. Berlin/München: Langenscheidt 1986.
SCHERLING, T. , SCHUCKALL, H. F. Mit Bildern lernen. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Berlin/München: Langenscheidt 1992.
ZITZLSPERGER, H. Ganzheitliches Lernen, Welterschließung über alle Sinne mit Beispielen aus dem Elemtarbereich. Weinheim und Basel. Beltz Verlag.