Tato bakalářská práce se zabývá problematikou použití slovníku, a to zejména použití slovníku jednojazyčného. Teoretická část pojednává o českém školství, kde se zaměřuje především na Rámcový vzdělávací program a na Školní vzdělávací program. Dále práce vysvětluje pojmy slovník a typologie slovníků. Podrobněji se zabývá použitím slovníku ve výuce a také problémy, se kterými se uživatel může při jeho užítí setkat. Teoretické poznatky byly ověřeny testováním studentů na Univerzitě v Liberci. Pomocí výzkumu bylo stanoveno, jakých chyb se studenti dopustili a při čem měli při vypracování testu problémy. Na základě jejich chyb je vytvořen metodický list pro práci s jednojazyčným slovníkem, jehož účinnost byla ověřověna na Gymnáziu F.X. Šaldy v Liberci.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of a dictionary, specifically a monolingual dictionary. The theoretical part discusses the Czech school system, focuses on the Framework Educational Programme and on the Educational Programme. It also explains the definition of dictionary and typology of dictionaries. The thesis concerns the use of a dictionary during classes and also what kind of problems might occur whilst using it. The theory was proved with tests on students of the Technical University in Liberec. With the help of the research it was determined what kind of mistakes students make and which parts of the test were the most difficult for them. Based on the students? mistakes a methodical manual was developed for the use of a monolingual dictionary. The effectiveness of the methodical manual was confirmed on students of the Gymnasium F.X.Šaldy in Liberec.
Klíčová slova
slovník, práce se slovníkem, klíčová kompetence, metodický list, výuka
Klíčová slova v angličtině
dictionary, work with dictionary, key competence, methodical manual, teaching
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
NE
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou použití slovníku, a to zejména použití slovníku jednojazyčného. Teoretická část pojednává o českém školství, kde se zaměřuje především na Rámcový vzdělávací program a na Školní vzdělávací program. Dále práce vysvětluje pojmy slovník a typologie slovníků. Podrobněji se zabývá použitím slovníku ve výuce a také problémy, se kterými se uživatel může při jeho užítí setkat. Teoretické poznatky byly ověřeny testováním studentů na Univerzitě v Liberci. Pomocí výzkumu bylo stanoveno, jakých chyb se studenti dopustili a při čem měli při vypracování testu problémy. Na základě jejich chyb je vytvořen metodický list pro práci s jednojazyčným slovníkem, jehož účinnost byla ověřověna na Gymnáziu F.X. Šaldy v Liberci.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of a dictionary, specifically a monolingual dictionary. The theoretical part discusses the Czech school system, focuses on the Framework Educational Programme and on the Educational Programme. It also explains the definition of dictionary and typology of dictionaries. The thesis concerns the use of a dictionary during classes and also what kind of problems might occur whilst using it. The theory was proved with tests on students of the Technical University in Liberec. With the help of the research it was determined what kind of mistakes students make and which parts of the test were the most difficult for them. Based on the students? mistakes a methodical manual was developed for the use of a monolingual dictionary. The effectiveness of the methodical manual was confirmed on students of the Gymnasium F.X.Šaldy in Liberec.
Klíčová slova
slovník, práce se slovníkem, klíčová kompetence, metodický list, výuka
Klíčová slova v angličtině
dictionary, work with dictionary, key competence, methodical manual, teaching
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce se zaměří na vymezení pojmů učební strategie a techniky a jejich uplatnění při rozvoji kompetence k učení na střední škole. Zkoumán bude také jejich transfer do vysokoškolského studia filologického zaměření. Na příkladu práce s jednojazyčnými výkladovými slovníky bude zkoumána vedle kvantitativních aspektů (časová náročnost při práci se slovníkem, míra úspěšnosti řešení zadání při práci se slovníkem atd.) i kvalitativní stránka, zde sémantická, konotační a kolokační adekvátnost zvoleného lexikálního výrazu. Data budou získána prostřednictvím empirického výzkumu v bakalářském studiu oborů zaměřených na německý jazyk. Výstupem práce je metodický list pro práci s jednojazyčným slovníkem, jehož cílovou skupinou jsou středoškolští studenti. Metodický list bude ověřen na vzorku studentů.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce se zaměří na vymezení pojmů učební strategie a techniky a jejich uplatnění při rozvoji kompetence k učení na střední škole. Zkoumán bude také jejich transfer do vysokoškolského studia filologického zaměření. Na příkladu práce s jednojazyčnými výkladovými slovníky bude zkoumána vedle kvantitativních aspektů (časová náročnost při práci se slovníkem, míra úspěšnosti řešení zadání při práci se slovníkem atd.) i kvalitativní stránka, zde sémantická, konotační a kolokační adekvátnost zvoleného lexikálního výrazu. Data budou získána prostřednictvím empirického výzkumu v bakalářském studiu oborů zaměřených na německý jazyk. Výstupem práce je metodický list pro práci s jednojazyčným slovníkem, jehož cílovou skupinou jsou středoškolští studenti. Metodický list bude ověřen na vzorku studentů.
Seznam doporučené literatury
BIMMEL, Peter; RAMPILLON, Ute. Lernerautonomie und Lernstrategien. 6. Vyd. Berlin/München : Langenscheidt, 2008. 208 s.
BOHN, Rainer: Probleme der Wortschatzarbeit. 6. Aufl. Berlin/München: Langenscheidt, 2008
FOLPRECHTOVÁ, Jana. O receptivním a produktivním osvojování cizojazyčné slovní zásoby (I.) In: Cizí jazyky, 1998-99, č. 5-6, s. 77-79.
GÖTZ, Dieter., et al.: Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Neubearbeitung. Berlin/München: Langenscheidt, 2010
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2007). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 126 s. [cit. 2011-04-29]. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
Seznam doporučené literatury
BIMMEL, Peter; RAMPILLON, Ute. Lernerautonomie und Lernstrategien. 6. Vyd. Berlin/München : Langenscheidt, 2008. 208 s.
BOHN, Rainer: Probleme der Wortschatzarbeit. 6. Aufl. Berlin/München: Langenscheidt, 2008
FOLPRECHTOVÁ, Jana. O receptivním a produktivním osvojování cizojazyčné slovní zásoby (I.) In: Cizí jazyky, 1998-99, č. 5-6, s. 77-79.
GÖTZ, Dieter., et al.: Langenscheidt Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Neubearbeitung. Berlin/München: Langenscheidt, 2010
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1. 9. 2007). [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 126 s. [cit. 2011-04-29]. Dostupné z WWW: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf