Bakalářská práce Evaluace výukového programu environmentální výchovy
Agentury ochrany přírody a krajiny ČR se zabývá hodnocením efektivity programu
Jizerky za humny ? Tajemná rašeliniště. V teoretické části jsou vymezeny základní
pojmy a historie týkající se environmentální výchovy a evaluace výukových programů.
Ve výzkumné části je provedena samotná evaluace vybraného programu pomocí
kvantitativních a kvalitativních metod. Pro kvantitativní metodu je pouţito dotazníkové
šetření mezi třemi skupinami účastníků programu a kontrolní skupinou. Kvalitativní
metoda vyuţívá rozhovorů s účastníky programu ? učiteli. Cílem práce je zhodnotit
efektivitu programu, zjistit dopady na znalosti a postoje jeho účastníků, zhodnotit rozdíl
mezi účastníky a kontrolní skupinou a navrhnout případná řešení na zefektivnění
programu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesisEvaluatingenviromentaleducation program ofAgentura ochrany
přírody a krajiny ČRisfocused on evaluationof ?Jizerky za humny ?
MysteriousMoorland? programmeefficiency. In thetheoretical part there basic terms as
well as thehistoryofenvironmentaleducation and evaluationofeducationalprogrammes
are defined. In theresearch part ofthe thesis theevaluationofchosenprogrammeis made
usingbothquantitative and qualitativemethods. A questionnairesurveyrealised in
threegroupsofprogrammeparticipants and a controlgroupisusedforquantitativemethod.
Thequalitativemethodusesinterviewswithteachers - programmeparticipants.
Thegoalofthe thesis is to evaluatetheefficiencyoftheprogramme, to findoutimpact on
theknowledge and attitudeoftheprogrammeparticipants, to
evaluatethedifferencesbetweentheparticipants and thecontrolgroup and to
proposeprospectivesolutions to increasetheprogrammeefficiency.
Klíčová slova
Environmentální výchova, výchova k ochraně přírody, výukový program,
evaluace, rašeliniště, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Jizerky za
humny ? Tajemná rašeliniště.
Klíčová slova v angličtině
Environmentaleducation, conservationeducation, educationalprogramme, evaluation, NatureConservationAgencyofthe Czech Republic, The Jizera Mountains a Stone'sThrow - MysteriousMoorland.
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Evaluace výukového programu environmentální výchovy
Agentury ochrany přírody a krajiny ČR se zabývá hodnocením efektivity programu
Jizerky za humny ? Tajemná rašeliniště. V teoretické části jsou vymezeny základní
pojmy a historie týkající se environmentální výchovy a evaluace výukových programů.
Ve výzkumné části je provedena samotná evaluace vybraného programu pomocí
kvantitativních a kvalitativních metod. Pro kvantitativní metodu je pouţito dotazníkové
šetření mezi třemi skupinami účastníků programu a kontrolní skupinou. Kvalitativní
metoda vyuţívá rozhovorů s účastníky programu ? učiteli. Cílem práce je zhodnotit
efektivitu programu, zjistit dopady na znalosti a postoje jeho účastníků, zhodnotit rozdíl
mezi účastníky a kontrolní skupinou a navrhnout případná řešení na zefektivnění
programu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesisEvaluatingenviromentaleducation program ofAgentura ochrany
přírody a krajiny ČRisfocused on evaluationof ?Jizerky za humny ?
MysteriousMoorland? programmeefficiency. In thetheoretical part there basic terms as
well as thehistoryofenvironmentaleducation and evaluationofeducationalprogrammes
are defined. In theresearch part ofthe thesis theevaluationofchosenprogrammeis made
usingbothquantitative and qualitativemethods. A questionnairesurveyrealised in
threegroupsofprogrammeparticipants and a controlgroupisusedforquantitativemethod.
Thequalitativemethodusesinterviewswithteachers - programmeparticipants.
Thegoalofthe thesis is to evaluatetheefficiencyoftheprogramme, to findoutimpact on
theknowledge and attitudeoftheprogrammeparticipants, to
evaluatethedifferencesbetweentheparticipants and thecontrolgroup and to
proposeprospectivesolutions to increasetheprogrammeefficiency.
Klíčová slova
Environmentální výchova, výchova k ochraně přírody, výukový program,
evaluace, rašeliniště, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Jizerky za
humny ? Tajemná rašeliniště.
Klíčová slova v angličtině
Environmentaleducation, conservationeducation, educationalprogramme, evaluation, NatureConservationAgencyofthe Czech Republic, The Jizera Mountains a Stone'sThrow - MysteriousMoorland.
Zásady pro vypracování
Cíle:
Popsat výukové programy pro školy nabízené AOPK.
Provést vyhodnocení efektivity vybraného programu AOPK.
Na základě výsledků navrhnout případné změny v programu.
Požadavky:
Provést podrobnou analýzu alespoň jednoho výukového programu AOPK.
Provést sběr dat na nejméně třech skupinách účastníků.
Provést rozhovory s nejméně pěti respondenty.
Metody:
Sběr a analýza dat pomocí smíšeného evaluačního plánu.
Znalostní test, rozhovory.
Zásady pro vypracování
Cíle:
Popsat výukové programy pro školy nabízené AOPK.
Provést vyhodnocení efektivity vybraného programu AOPK.
Na základě výsledků navrhnout případné změny v programu.
Požadavky:
Provést podrobnou analýzu alespoň jednoho výukového programu AOPK.
Provést sběr dat na nejméně třech skupinách účastníků.
Provést rozhovory s nejméně pěti respondenty.
Metody:
Sběr a analýza dat pomocí smíšeného evaluačního plánu.
Znalostní test, rozhovory.
Seznam doporučené literatury
1. ČINČERA, Jan. Metodika evaluace programů environmentální výchovy [online]. Envigogika. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Roč. 5, 2010, č. 3. Dostupné z http://www.envigogika.cuni.cz ISSN 1802-3061.
2. ČINČERA, Jan; KULICH, Jiří; GOLLOVÁ, Dita. Efektivita, evaluace a podpora programů environmentální výchovy [online].Envigogika. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Roč. 4, 2009, č. 2. Dostupné z http://www.envigogika.cuni.cz ISSN 1802-3061.
3. HART, Paul; NOLAN, Kathleen. A critical analysis of research in environmental education. Studies in Science Education, 1999, iss. 34, p. 1-69.
4. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004.
5. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Seznam doporučené literatury
1. ČINČERA, Jan. Metodika evaluace programů environmentální výchovy [online]. Envigogika. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Roč. 5, 2010, č. 3. Dostupné z http://www.envigogika.cuni.cz ISSN 1802-3061.
2. ČINČERA, Jan; KULICH, Jiří; GOLLOVÁ, Dita. Efektivita, evaluace a podpora programů environmentální výchovy [online].Envigogika. Praha: Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Roč. 4, 2009, č. 2. Dostupné z http://www.envigogika.cuni.cz ISSN 1802-3061.
3. HART, Paul; NOLAN, Kathleen. A critical analysis of research in environmental education. Studies in Science Education, 1999, iss. 34, p. 1-69.
4. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004.
5. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.