V této práci se zabývám realizací průřezového tématu Multikulturní výchova, které vychází z Rámcového vzdělávacího programu.
Cílem diplomovépráce je analyzovat Školní vzdělávací programy vybraných škol za účelem zjištění začlenění průřezového tématu Multikulturní výchova do učebních osnov a sestavení a praktické ověření projektu "putování za čínskou kulturou", ve kterém bude realizováno průřezové téma "Multikulturní výchova.
Tato diplomová práce sestává ze dvou částí - teoretické a praktické.
Cílem teoretické části je stručně charakterizovat Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, přičemž se zaměřuji především na průřezové téma Multikulturní výchova.Čtenáři je přiblížena forma projektového vyučování, skupinového a párového vyučování.
V praktické části se soustředím na analýzu školních dokumentů, kterými jsou Školní vzdělávací programy základního vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu je analyzovat jakou formou, do kterých předmětů a ročníků je průřezové téma Multikulturní výchova začleňováno. Druhou část praktické části tvoří projekt "Putování za čínskou kulturou" a jeho realizace. Praktickým ověřením projketu bude zkoumáno, zda je možné vytvořit strukturu projektu i pro jiné státy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the implementation of cross-curricular subjects of multicultural education, which is based on the Framework Education Programme.
The aim of this thesis is to analyze the School educational programmes of selected primary schools in order to determine the integration of Multicultural education cross-curricular subject into the curriculum and to build a practical verification of the project "Putování za čínskou kulturou", which will be implemented as cross-curricular subject in "Multicultural Education".
This thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the Framework Education Programme of Elementary Education, focusing primarily on cross-curricular subjects of multicultural education. Readers are introduced to project based learning, group and paired learning.
The practical part focuses on the analysis of school documents, which are the school curricula of elementary education. The aim of this research is to analyze how the cross-curricular subject of multicultural education is included in subjects and grades. The second section of the practical part consists of the practical part of the project "Putování za čínskou kulturou" and its implementation. Practical verification of the project will examine whether it is possible to structure a similar project also for other states.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, Školní vzdělávací program základního vzdělávání, Průřezové téma, Multikulturní výchova, projektové vyučování
V této práci se zabývám realizací průřezového tématu Multikulturní výchova, které vychází z Rámcového vzdělávacího programu.
Cílem diplomovépráce je analyzovat Školní vzdělávací programy vybraných škol za účelem zjištění začlenění průřezového tématu Multikulturní výchova do učebních osnov a sestavení a praktické ověření projektu "putování za čínskou kulturou", ve kterém bude realizováno průřezové téma "Multikulturní výchova.
Tato diplomová práce sestává ze dvou částí - teoretické a praktické.
Cílem teoretické části je stručně charakterizovat Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, přičemž se zaměřuji především na průřezové téma Multikulturní výchova.Čtenáři je přiblížena forma projektového vyučování, skupinového a párového vyučování.
V praktické části se soustředím na analýzu školních dokumentů, kterými jsou Školní vzdělávací programy základního vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu je analyzovat jakou formou, do kterých předmětů a ročníků je průřezové téma Multikulturní výchova začleňováno. Druhou část praktické části tvoří projekt "Putování za čínskou kulturou" a jeho realizace. Praktickým ověřením projketu bude zkoumáno, zda je možné vytvořit strukturu projektu i pro jiné státy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the implementation of cross-curricular subjects of multicultural education, which is based on the Framework Education Programme.
The aim of this thesis is to analyze the School educational programmes of selected primary schools in order to determine the integration of Multicultural education cross-curricular subject into the curriculum and to build a practical verification of the project "Putování za čínskou kulturou", which will be implemented as cross-curricular subject in "Multicultural Education".
This thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the Framework Education Programme of Elementary Education, focusing primarily on cross-curricular subjects of multicultural education. Readers are introduced to project based learning, group and paired learning.
The practical part focuses on the analysis of school documents, which are the school curricula of elementary education. The aim of this research is to analyze how the cross-curricular subject of multicultural education is included in subjects and grades. The second section of the practical part consists of the practical part of the project "Putování za čínskou kulturou" and its implementation. Practical verification of the project will examine whether it is possible to structure a similar project also for other states.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, Školní vzdělávací program základního vzdělávání, Průřezové téma, Multikulturní výchova, projektové vyučování
Cíl:
Analýza průřezového tématu Multikulturní výchova prezentovaného v RVP ZV a jeho aplikace do vzdělávacího procesu prostřednictvím projektového vyučování se zaměřením na 1. stupeň ZŠ
Metody:
analýza kuriulárních dokumentů
realizace projektů
dotazníkové šetření a strukturované rozhovory
Požadavky:
studium odborné literatury
vyhodnocení analýzy ŠVP ZV
příprava projektů
konstrukce dotazníku a strukturovaného rozhovoru
Zásady pro vypracování
Cíl:
Analýza průřezového tématu Multikulturní výchova prezentovaného v RVP ZV a jeho aplikace do vzdělávacího procesu prostřednictvím projektového vyučování se zaměřením na 1. stupeň ZŠ
Metody:
analýza kuriulárních dokumentů
realizace projektů
dotazníkové šetření a strukturované rozhovory
Požadavky:
studium odborné literatury
vyhodnocení analýzy ŠVP ZV
příprava projektů
konstrukce dotazníku a strukturovaného rozhovoru
Seznam doporučené literatury
Coufalová J. Projektové vyučování pro 1.stupeň ZŠ. Praha: Fortuna,2006
Jirásková V. Multikulturní výchova. Praha: Epocha, 2006
Kašová J.Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa, 1995
Švaříček R., Šeďová K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál, 2007
Skutil M.Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha:Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2007. Dostupné z WWW:<http://www.vuppraha.cz/up-content/uploads/2009/12/RVP_2007-07.pdf>
Seznam doporučené literatury
Coufalová J. Projektové vyučování pro 1.stupeň ZŠ. Praha: Fortuna,2006
Jirásková V. Multikulturní výchova. Praha: Epocha, 2006
Kašová J.Škola trochu jinak - projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa, 1995
Švaříček R., Šeďová K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha:Portál, 2007
Skutil M.Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha:Výzkumný ústav pedagogický v Praze 2007. Dostupné z WWW:<http://www.vuppraha.cz/up-content/uploads/2009/12/RVP_2007-07.pdf>