Tato diplomová práce se zabývá historií, teorií a praxí učebního celku Algebraické výrazy. Rozpracovává problematiku algebraických výrazu z didaktického hlediska (modelování, standardní manipulace a strategická manipulace). Vše je doplněno o soubor pracovních listů ? zadání i správné řešení. Pracovní listy jsou určeny pro procvičení a automatizaci pracovních postupů v tomto tématu.
Annotation in English
This dissertation deals with the history, the theory and the practice of the teaching topic of Algebraic expressions. It works up the problematic of algebraic expression in the didactic position (modeling, standard manipulation and strategic manipulation). All includes the set of the worksheets ? tasks and the correct solutions. The worksheets are designed for the practice and the automation of the working methods in this topic.
Keywords
proměnná, celistvý výraz, mnohočlen, lomený výraz
Keywords in English
the variable expression, the integral expression, the polynomial, thefractional expression
Length of the covering note
136
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá historií, teorií a praxí učebního celku Algebraické výrazy. Rozpracovává problematiku algebraických výrazu z didaktického hlediska (modelování, standardní manipulace a strategická manipulace). Vše je doplněno o soubor pracovních listů ? zadání i správné řešení. Pracovní listy jsou určeny pro procvičení a automatizaci pracovních postupů v tomto tématu.
Annotation in English
This dissertation deals with the history, the theory and the practice of the teaching topic of Algebraic expressions. It works up the problematic of algebraic expression in the didactic position (modeling, standard manipulation and strategic manipulation). All includes the set of the worksheets ? tasks and the correct solutions. The worksheets are designed for the practice and the automation of the working methods in this topic.
Keywords
proměnná, celistvý výraz, mnohočlen, lomený výraz
Keywords in English
the variable expression, the integral expression, the polynomial, thefractional expression
Research Plan
Cíl:
Cílem diplomové práce je rozpracovat problematiku algebraických výrazů z didaktického hlediska (modelování, standardní manipulace a strategická manipulace), soustředit se na rozvoj schopnosti žáků základní školy využívat při řešení úloh symbolický jazyk matematiky. Dále navrhnout soubor úloh, doplnit ho o vzorové řešení a metodické poznámky k využití a postupu ve škole. Navržené soubory a postupy otestovat ve škole a výsledky vyhodnotit dle předem stanovených kriterií.
Požadavky:
Znalost Rámcového vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání. Přehled o obsahovém zaměření učebnic pro 2. stupeň základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. Přehled o typových úlohách v učebnicích a pracovních sešitech pro žáky. Práce s odbornou didaktickou literaturou, průběžná práce na základní škole.
Metody:
Stručný pohled do historie algebraických výrazů.
Analýza učebnic a pracovních sešitů pro žáky z hlediska typových úloh k problematice algebraických výrazů.
Sestavení souboru řešených úloh, resp. problémů, tematicky rozdělených včetně úloh pro nadané žáky a žáky vyžadujícími zvláštní péči (žáci ze sociálně slabších skupin, děti cizinců). Soubor opatřit podrobným komentářem k řešení.
Praktické ověření navrženého souboru, resp. jeho části, ve škole.
Vyhodnocení úspěšnosti navrženého souboru dle předem stanovených kriterií.
Research Plan
Cíl:
Cílem diplomové práce je rozpracovat problematiku algebraických výrazů z didaktického hlediska (modelování, standardní manipulace a strategická manipulace), soustředit se na rozvoj schopnosti žáků základní školy využívat při řešení úloh symbolický jazyk matematiky. Dále navrhnout soubor úloh, doplnit ho o vzorové řešení a metodické poznámky k využití a postupu ve škole. Navržené soubory a postupy otestovat ve škole a výsledky vyhodnotit dle předem stanovených kriterií.
Požadavky:
Znalost Rámcového vzdělávacího programu pro základní a gymnaziální vzdělávání. Přehled o obsahovém zaměření učebnic pro 2. stupeň základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. Přehled o typových úlohách v učebnicích a pracovních sešitech pro žáky. Práce s odbornou didaktickou literaturou, průběžná práce na základní škole.
Metody:
Stručný pohled do historie algebraických výrazů.
Analýza učebnic a pracovních sešitů pro žáky z hlediska typových úloh k problematice algebraických výrazů.
Sestavení souboru řešených úloh, resp. problémů, tematicky rozdělených včetně úloh pro nadané žáky a žáky vyžadujícími zvláštní péči (žáci ze sociálně slabších skupin, děti cizinců). Soubor opatřit podrobným komentářem k řešení.
Praktické ověření navrženého souboru, resp. jeho části, ve škole.
Vyhodnocení úspěšnosti navrženého souboru dle předem stanovených kriterií.
Recommended resources
Alistar Macpherson, Bronwen Moran, Joe Petran, Keith Pledger, Geoff Staley, Dave Wilkins: Core Mathematics 2, Edexcel As and A Level. Core Mathematics 2, Edexcel As and A Level, 2004.
Frobisher, L. - Orton, A.: Insight into Teaching Mathematics. London, Cassell, 1996.
Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky 2. SPN Bratislava, 1990.
Kopka, J: Hrozny problémů ve školské matematice UJP v Ústí nad Labem, 1999.
Kopka, J: Výzkumný přístup při výuce matematiky. UJP v Ústí nad Labem, 2004.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia.
Raymond, A.-Barnett-Thomas J. Kearns: Elementary Algebra. Structure and Use. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 5th edition, 1990.
Sbírky úloh.
Sborníky MO a jiných soutěží.
Učebnice matematiky pro druhý stupeň základní školy a nižší ročníky gymnázia.
Recommended resources
Alistar Macpherson, Bronwen Moran, Joe Petran, Keith Pledger, Geoff Staley, Dave Wilkins: Core Mathematics 2, Edexcel As and A Level. Core Mathematics 2, Edexcel As and A Level, 2004.
Frobisher, L. - Orton, A.: Insight into Teaching Mathematics. London, Cassell, 1996.
Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky 2. SPN Bratislava, 1990.
Kopka, J: Hrozny problémů ve školské matematice UJP v Ústí nad Labem, 1999.
Kopka, J: Výzkumný přístup při výuce matematiky. UJP v Ústí nad Labem, 2004.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a gymnázia.
Raymond, A.-Barnett-Thomas J. Kearns: Elementary Algebra. Structure and Use. Library of Congress Cataloging-in-Publication Data, 5th edition, 1990.
Sbírky úloh.
Sborníky MO a jiných soutěží.
Učebnice matematiky pro druhý stupeň základní školy a nižší ročníky gymnázia.
Enclosed appendices
Algebraické výrazy ? soubor pracovních listů (zadání), CD