Cílem diplomové práce je demonstrovat na základě dotazníkového šetření stav využívání hudebně pohybové výchovy k všestrannému rozvoji dětí mladšího školního věku a pomocí literární rešerše vytvořit soubor činností pro praxi. Dále vytvořit metodicko-didaktický materiál pro rozvoj hudebně pohybových schopností a dovedností pro žáky 1. stupně základní školy.
V teoretické části diplomové práce jsme se zabývali nejen přínosem hudebně pohybových aktivit na schopnosti a dovednosti dětí mladšího školního věku, ale i vymezením hudebně pohybových aktivit v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy.
Pro výzkum bylo použito dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé tří základních škol v Nymburce. Výsledky jsou zveřejněny v praktické části diplomové práce. Předmětem anonymního výzkumu bylo zjistit následující: četnost zařazování hudebně pohybových aktivit do výuky, názor učitelů na hudebně pohybové aktivity, vztah mezi přístupem učitele k výuce a odezvou žáků v hodině. Výzkum byl doplněn rozhovorem s učiteli a žáky za účelem zjištění podrobnějších informací o zařazování těchto aktivit do výuky. Na základě literární rešerše byl vytvořen soubor činností vhodných pro zařazení hudebně pohybových aktivit do výuky.
Anotace v angličtině
The aim of this dissertation is not only to demonstrate the state of using musical movement activities for universal progress of children of younger school age on the basis of a questionnaire survey and by using a literature search to create a set of activities for practice, but also to create a methodological and didactic material for the development of musical movement abillities and skills for pupils of first grade of primary school.
In the theoretical part of the thesis, we examined benefits of musical movement activities on the abilities and skills of children of primary school age, as well as defining these activities in the core curriculum for primary schools.
For our research we used a questionnaire survey in which teachers of three primary schools in Nymburk participated. Results are published in the practical part of this dissertation.
The subject of the anonymous research was to find out the following: the frequency of integration of musical movement activities in education, teachers' opinions on musical movement activities, the relationship between teachers' attitudes to teaching and pupils' response in the class. The research was supplemented by interviews with teachers and pupils in order to determine more detailed information about the incorporation of these activities into education. On the basis of the literature research a set of activities suitable for integration of musical movement activities into the classroom was created.
Klíčová slova
hudebně pohybové aktivity, hudební a pohybové schopnosti a dovednosti, motivace
Klíčová slova v angličtině
musical movement activities, musical and movement abilities and skills, motivation
Rozsah průvodní práce
104 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je demonstrovat na základě dotazníkového šetření stav využívání hudebně pohybové výchovy k všestrannému rozvoji dětí mladšího školního věku a pomocí literární rešerše vytvořit soubor činností pro praxi. Dále vytvořit metodicko-didaktický materiál pro rozvoj hudebně pohybových schopností a dovedností pro žáky 1. stupně základní školy.
V teoretické části diplomové práce jsme se zabývali nejen přínosem hudebně pohybových aktivit na schopnosti a dovednosti dětí mladšího školního věku, ale i vymezením hudebně pohybových aktivit v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy.
Pro výzkum bylo použito dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili učitelé tří základních škol v Nymburce. Výsledky jsou zveřejněny v praktické části diplomové práce. Předmětem anonymního výzkumu bylo zjistit následující: četnost zařazování hudebně pohybových aktivit do výuky, názor učitelů na hudebně pohybové aktivity, vztah mezi přístupem učitele k výuce a odezvou žáků v hodině. Výzkum byl doplněn rozhovorem s učiteli a žáky za účelem zjištění podrobnějších informací o zařazování těchto aktivit do výuky. Na základě literární rešerše byl vytvořen soubor činností vhodných pro zařazení hudebně pohybových aktivit do výuky.
Anotace v angličtině
The aim of this dissertation is not only to demonstrate the state of using musical movement activities for universal progress of children of younger school age on the basis of a questionnaire survey and by using a literature search to create a set of activities for practice, but also to create a methodological and didactic material for the development of musical movement abillities and skills for pupils of first grade of primary school.
In the theoretical part of the thesis, we examined benefits of musical movement activities on the abilities and skills of children of primary school age, as well as defining these activities in the core curriculum for primary schools.
For our research we used a questionnaire survey in which teachers of three primary schools in Nymburk participated. Results are published in the practical part of this dissertation.
The subject of the anonymous research was to find out the following: the frequency of integration of musical movement activities in education, teachers' opinions on musical movement activities, the relationship between teachers' attitudes to teaching and pupils' response in the class. The research was supplemented by interviews with teachers and pupils in order to determine more detailed information about the incorporation of these activities into education. On the basis of the literature research a set of activities suitable for integration of musical movement activities into the classroom was created.
Klíčová slova
hudebně pohybové aktivity, hudební a pohybové schopnosti a dovednosti, motivace
Klíčová slova v angličtině
musical movement activities, musical and movement abilities and skills, motivation
Zásady pro vypracování
cíl práce:
Na základě dotazníkového šetření demonstrovat stav využívání hudebně pohybové výchovy k všestrannému rozvoji dětí mladšího školního věku a pomocí literární rešerže vytvořit soubor činností pro praxi.
Vytvořit metodicko-didaktický materiál pro rozvoj hudebně pohybových schopností a dovedností pro žáky 1. stupně ZŠ.
metody:
Literární rešerže
Dotazníková metoda
Analýza dat
Pozorování
Rozhovor
Zásady pro vypracování
cíl práce:
Na základě dotazníkového šetření demonstrovat stav využívání hudebně pohybové výchovy k všestrannému rozvoji dětí mladšího školního věku a pomocí literární rešerže vytvořit soubor činností pro praxi.
Vytvořit metodicko-didaktický materiál pro rozvoj hudebně pohybových schopností a dovedností pro žáky 1. stupně ZŠ.
metody:
Literární rešerže
Dotazníková metoda
Analýza dat
Pozorování
Rozhovor
Seznam doporučené literatury
Kůrková: Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha SPN 1981
Berdychová: Rytmická gymnastika a tance pro děti. Praha Olympia 1973
Jenčková, E.:Hudba a tanec ve škole. 2005
Kulhánková E.: Zvířátka ve hře, písni a tanci. 2001
Kulhánková, E.: Hudebně pohybová výchova. 2007
Kulhánková, E.: Cvičíme pro radost. 2007
Plicka K., Volf, Svolinský: Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách - Jaro. Družstevní práce, 1951
Plicka, K., Volf, J., Svolinský: Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách vydané ve čtyřdílném cyklu jaro, léto, podzim, zima. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění. Praha 1960
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie, Praha, Portál 1998
Šimanovský Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi, Praha, Portál 1999
Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
Kulhánková, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 2009.
Batťeková, L.; Jurkovič, P.: Co slabika, to muzika v pohybu. Praha: Muzikservis, 2001.
Bláhová, E.: Pohyb ? rytmus ? výraz. Brno: Spolek Vesna, 1928. Praha: Česká grafická unie, 1941.
Seznam doporučené literatury
Kůrková: Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha SPN 1981
Berdychová: Rytmická gymnastika a tance pro děti. Praha Olympia 1973
Jenčková, E.:Hudba a tanec ve škole. 2005
Kulhánková E.: Zvířátka ve hře, písni a tanci. 2001
Kulhánková, E.: Hudebně pohybová výchova. 2007
Kulhánková, E.: Cvičíme pro radost. 2007
Plicka K., Volf, Svolinský: Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách - Jaro. Družstevní práce, 1951
Plicka, K., Volf, J., Svolinský: Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách vydané ve čtyřdílném cyklu jaro, léto, podzim, zima. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění. Praha 1960
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie, Praha, Portál 1998
Šimanovský Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi, Praha, Portál 1999
Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN 1985.
Kulhánková, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 2009.
Batťeková, L.; Jurkovič, P.: Co slabika, to muzika v pohybu. Praha: Muzikservis, 2001.
Bláhová, E.: Pohyb ? rytmus ? výraz. Brno: Spolek Vesna, 1928. Praha: Česká grafická unie, 1941.