Diplomová práce se zabývá tvorbou a aplikací pracovních listů pro podporu rozvoje čtenářské gramotnosti v přírodovědných předmětech u starších žáků prvního stupně. Pracovní listy byly tvořeny pro čtvrtý a pátý ročník základní školy v souladu s učivem těchto ročníků a v souladu s ŠVP. Jako podpůrný materiál byly použity učebnice vlastivědy od nakladatelství ALBRA. Pracovní listy byly ve výše uvedených ročnících testovány a následně byl proveden rozbor těchto listů se žáky. Rozbor probíhal formou rozhovorů a pomocí dotazníků.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the creation and application of worksheets. These worksheets in rent to develop reading literacy in science subjects. They were made for the fourth and fifth year of elementary school in accordance with the curriculum of these years and in accordance with the Scholar educational plan. The history textbooks of Albra Publisher werwusedasa support. Next these worksheets were tested on abov ementioned classes and then ananalysys was carriedout with the pupils. The analysys use dan interwiew, pupils aktivity, observation, questioning and a questionnaire.
Diplomová práce se zabývá tvorbou a aplikací pracovních listů pro podporu rozvoje čtenářské gramotnosti v přírodovědných předmětech u starších žáků prvního stupně. Pracovní listy byly tvořeny pro čtvrtý a pátý ročník základní školy v souladu s učivem těchto ročníků a v souladu s ŠVP. Jako podpůrný materiál byly použity učebnice vlastivědy od nakladatelství ALBRA. Pracovní listy byly ve výše uvedených ročnících testovány a následně byl proveden rozbor těchto listů se žáky. Rozbor probíhal formou rozhovorů a pomocí dotazníků.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the creation and application of worksheets. These worksheets in rent to develop reading literacy in science subjects. They were made for the fourth and fifth year of elementary school in accordance with the curriculum of these years and in accordance with the Scholar educational plan. The history textbooks of Albra Publisher werwusedasa support. Next these worksheets were tested on abov ementioned classes and then ananalysys was carriedout with the pupils. The analysys use dan interwiew, pupils aktivity, observation, questioning and a questionnaire.
Cíl:
cílem DP je tvorba, realizace a vyhodnocení podpůrného didaktického materiálu pro podporu rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování:
a) na základě studia odborné literatury vytvořit didaktický materiál obsahující různé typy úloh, které rozvíjejí čtenářskou gramotnost v návaznosti na učivo přírodovědných předmětů
b)didaktický materiál testovat a ověřit v praxi u žáků 2. období 1. stupně
c)vyhodnotit výsledky, formulovat závěry a doporučení pro praxi
Použité metody: didaktický test, dotazník, řízený rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíl:
cílem DP je tvorba, realizace a vyhodnocení podpůrného didaktického materiálu pro podporu rozvoje čtenářské gramotnosti na 1. stupni základní školy.
Zásady pro vypracování:
a) na základě studia odborné literatury vytvořit didaktický materiál obsahující různé typy úloh, které rozvíjejí čtenářskou gramotnost v návaznosti na učivo přírodovědných předmětů
b)didaktický materiál testovat a ověřit v praxi u žáků 2. období 1. stupně
c)vyhodnotit výsledky, formulovat závěry a doporučení pro praxi
Použité metody: didaktický test, dotazník, řízený rozhovor
Seznam doporučené literatury
Čechová,M.,Styblík, V., Čeština a její vyučování, Praha, SPN,1998,264 s.
Gabol,I., Václavíková-Helšusová,L. Jak čtou české děti
www.pisa.oecd.org.
Brabcová,R.,Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na 1.stupni ZŠ, Praha, SPN, 1990, 183 s
Brabcová,R., Didaktika českého jazyka pro 2.-4. ročník ZŠ, Praha, SPN,1986
Gavora,P., Výzkumné metody v pedagogice, Paido, Brno 1996
Kramplová,I.,Potužníková,E., Jak se učí číst, ÚIV,2005
http://clanky.rvp.cz/Rozvoj čtenářské gramotnosti v praxi
Učebnice, pracovní sešity a metodiky pro 4. a 5.ročník ZŠ
Seznam doporučené literatury
Čechová,M.,Styblík, V., Čeština a její vyučování, Praha, SPN,1998,264 s.
Gabol,I., Václavíková-Helšusová,L. Jak čtou české děti
www.pisa.oecd.org.
Brabcová,R.,Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na 1.stupni ZŠ, Praha, SPN, 1990, 183 s
Brabcová,R., Didaktika českého jazyka pro 2.-4. ročník ZŠ, Praha, SPN,1986
Gavora,P., Výzkumné metody v pedagogice, Paido, Brno 1996
Kramplová,I.,Potužníková,E., Jak se učí číst, ÚIV,2005
http://clanky.rvp.cz/Rozvoj čtenářské gramotnosti v praxi
Učebnice, pracovní sešity a metodiky pro 4. a 5.ročník ZŠ