Diplomová práce se zabývá fenoménem kýče ve výtvarném umění a jeho vlivem na děti mladšího školního věku. V teoretické části jsou uvedeny pojmy vztahující se k problematice kýče včetně jeho historického vývoje. Následně je charakterizováno estetické vnímání a výtvarné vyjadřování žáků na 1. stupni ZŠ. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření zjišťující, jakou měrou inklinují ke kýči žáci na 1. stupni ZŠ v porovnání prvního a pátého ročníku. Stěžejní součástí diplomové práce je soubor výtvarných prací, jejichž součástí jsou metodické listy, které se zaměřují na rozvoj estetického cítění dětí.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the phenomenon of kitsch in art and its influence on younger school children. Theoretical part describes terms related to the issue of kitsch including its historical development. Subsequently aesthetic perception and artistic expression of younger school children are described. Practical part contains a survey investigating how much younger school children inclines to kitsch, comparing first grade and fifth grade students. Crucial part of thesis is collection of art works, which includes methodical sheets focusing on development of children?s aesthetical sensibility.
Klíčová slova
1. stupeň ZŠ, estetické vnímání, estetická výchova, kýč, vkus, výtvarná výchova, výtvarná práce, žák
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, aesthetical perception, aesthetical education, kitsch, taste, art education, art work, student
Rozsah průvodní práce
96 s., 5 s.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá fenoménem kýče ve výtvarném umění a jeho vlivem na děti mladšího školního věku. V teoretické části jsou uvedeny pojmy vztahující se k problematice kýče včetně jeho historického vývoje. Následně je charakterizováno estetické vnímání a výtvarné vyjadřování žáků na 1. stupni ZŠ. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření zjišťující, jakou měrou inklinují ke kýči žáci na 1. stupni ZŠ v porovnání prvního a pátého ročníku. Stěžejní součástí diplomové práce je soubor výtvarných prací, jejichž součástí jsou metodické listy, které se zaměřují na rozvoj estetického cítění dětí.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the phenomenon of kitsch in art and its influence on younger school children. Theoretical part describes terms related to the issue of kitsch including its historical development. Subsequently aesthetic perception and artistic expression of younger school children are described. Practical part contains a survey investigating how much younger school children inclines to kitsch, comparing first grade and fifth grade students. Crucial part of thesis is collection of art works, which includes methodical sheets focusing on development of children?s aesthetical sensibility.
Klíčová slova
1. stupeň ZŠ, estetické vnímání, estetická výchova, kýč, vkus, výtvarná výchova, výtvarná práce, žák
Klíčová slova v angličtině
Elementary school, aesthetical perception, aesthetical education, kitsch, taste, art education, art work, student
Zásady pro vypracování
Cíle:
1. Zmapovat dobový názor na kýč ve výtvarném umění.
2. Definovat a popsat kýč a jeho postavení v současném výtvarném umění.
3. Zhodnotit vliv kýče ve výtvarném umění na děti mladšího školního věku.
4. Vytvořit soubor výtvarných děl na téma kýč.
Požadavky:
1. Zorientovat se v odborné literatuře k danému tématu.
2. Uvést teoretická východiska.
3. Realizace výtvarného tématu.
4. Závěrečná evaluace.
Metody:
1. Porady, diskuze, rozhovory.
2. Pozorování.
3. Studium výtvarného problému.
4. Analýza vlastní práce.
Zásady pro vypracování
Cíle:
1. Zmapovat dobový názor na kýč ve výtvarném umění.
2. Definovat a popsat kýč a jeho postavení v současném výtvarném umění.
3. Zhodnotit vliv kýče ve výtvarném umění na děti mladšího školního věku.
4. Vytvořit soubor výtvarných děl na téma kýč.
Požadavky:
1. Zorientovat se v odborné literatuře k danému tématu.
2. Uvést teoretická východiska.
3. Realizace výtvarného tématu.
4. Závěrečná evaluace.
Metody:
1. Porady, diskuze, rozhovory.
2. Pozorování.
3. Studium výtvarného problému.
4. Analýza vlastní práce.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, J. Estetická výchova pro střední školy. 2. Díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-71-9.
ECO, U. Dějiny krásy. Praha: Nakladatelství Argo, 2005. ISBN 80-7203-677-7.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992, ISBN 80-207-0416-7.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 1994. ISBN 80-85639-17-3.
POSPÍŠIL, Z. O vkusu. Studijní texty UP Olomouc. Olomouc: Mladé Umění K Lidem, 1992. ISBN 80-900604-7-1.
POSPÍŠIL, Z. Kaleidoskop estetiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1488-0.
PURKETOVÁ, J. Estetická výchova žáků základních škol. Brno: Státní vědecká knihovna, 1991. ISBN 80-7051-039-0.
SKARLANTOVÁ, J., SLAVÍK, J. Estetická výchova pro střední školy. 1. Díl. Praha: Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-70-0.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, J. Estetická výchova pro střední školy. 2. Díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-71-9.
ECO, U. Dějiny krásy. Praha: Nakladatelství Argo, 2005. ISBN 80-7203-677-7.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1992, ISBN 80-207-0416-7.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 1994. ISBN 80-85639-17-3.
POSPÍŠIL, Z. O vkusu. Studijní texty UP Olomouc. Olomouc: Mladé Umění K Lidem, 1992. ISBN 80-900604-7-1.
POSPÍŠIL, Z. Kaleidoskop estetiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1488-0.
PURKETOVÁ, J. Estetická výchova žáků základních škol. Brno: Státní vědecká knihovna, 1991. ISBN 80-7051-039-0.
SKARLANTOVÁ, J., SLAVÍK, J. Estetická výchova pro střední školy. 1. Díl. Praha: Scientia Medica, 2001. ISBN 80-85526-70-0.