Diplomová práce se zabývá problematikou vlivu procvičování učiva vyjmenovaných slov na jejich správné užití v dalších textech.
Teoretická část přibližuje postavení předmětu český jazyk ve vzdělávacích programech a jsou zde představeny typy pravopisu. Dále je zpracována problematika výuky psaní i/y po obojetných souhláskách, její začlenění v osnovách vzdělávacích programů a metodické postupy uváděné v učebnicích.
V praktické části bylo ověřováno, jaký vliv má pravidelné procvičování vyjmenovaných slov na jejich správné užití v dalších textech u žáků 1. stupně ZŠ a studentů Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the effect of practising the key words on their correct use in other texts.
The theoretical part of the thesis describes the position of the Czech language in educational programs and introduces the types of spelling. Furthermore, there is analyzed the problem of teaching writing i/y after the ambiguous consonants, its inclusion in the curriculum of educational programs and methodology presented in the textbooks.
In the practical part of the thesis, there was examined the influence of the regular practice of the key words on their correct use in other texts on the primary school pupils and on students of Teacher training for the primary school pupils. The research results are processed into tables and graphs.
Klíčová slova
Vyjmenovaná slova, pravopis, český jazyk, Rámcový vzdělávací program, metodika.
Diplomová práce se zabývá problematikou vlivu procvičování učiva vyjmenovaných slov na jejich správné užití v dalších textech.
Teoretická část přibližuje postavení předmětu český jazyk ve vzdělávacích programech a jsou zde představeny typy pravopisu. Dále je zpracována problematika výuky psaní i/y po obojetných souhláskách, její začlenění v osnovách vzdělávacích programů a metodické postupy uváděné v učebnicích.
V praktické části bylo ověřováno, jaký vliv má pravidelné procvičování vyjmenovaných slov na jejich správné užití v dalších textech u žáků 1. stupně ZŠ a studentů Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the effect of practising the key words on their correct use in other texts.
The theoretical part of the thesis describes the position of the Czech language in educational programs and introduces the types of spelling. Furthermore, there is analyzed the problem of teaching writing i/y after the ambiguous consonants, its inclusion in the curriculum of educational programs and methodology presented in the textbooks.
In the practical part of the thesis, there was examined the influence of the regular practice of the key words on their correct use in other texts on the primary school pupils and on students of Teacher training for the primary school pupils. The research results are processed into tables and graphs.
Klíčová slova
Vyjmenovaná slova, pravopis, český jazyk, Rámcový vzdělávací program, metodika.
Cílem diplomové práce je zjištění vlivu pravidelného procvičování vyjmenovaných slov na jejich správnou aplikaci v praxi u žáků 1. stupně ZŠ a studentů učitelství pro 1. stupen ZŠ.
Zásady pro vypracování:
a) Na základě studia odborné literatury vytvořit vhodné úvodní texty s vybranými pravopisnými jevy pro zjištení schopnosti správné aplikace těchto jevů v praxi.
b) Zadat texty vybranému a kontrolnímu vzorku žáků a studentů.
c) Vytvořit sady krátkých procvičovacích cvičení pro průběžné osvojování a procvičování vyjmenovaných slov a jejich pravidelná realizace v hodinách Čj ve vybraném vzorku žáků a studentů.
d) Vytvořit závěrečné texty pro zjištění schopnosti správné aplikace gramatických jevů v praxi po jejich pravidelném procvičování a zadání textů vybranému a kontrolnímu vzorku žáků a studentů.
e) Vyhodnocení výsledků, provedení komparace, formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Použité metody:
didaktické testy
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjištění vlivu pravidelného procvičování vyjmenovaných slov na jejich správnou aplikaci v praxi u žáků 1. stupně ZŠ a studentů učitelství pro 1. stupen ZŠ.
Zásady pro vypracování:
a) Na základě studia odborné literatury vytvořit vhodné úvodní texty s vybranými pravopisnými jevy pro zjištení schopnosti správné aplikace těchto jevů v praxi.
b) Zadat texty vybranému a kontrolnímu vzorku žáků a studentů.
c) Vytvořit sady krátkých procvičovacích cvičení pro průběžné osvojování a procvičování vyjmenovaných slov a jejich pravidelná realizace v hodinách Čj ve vybraném vzorku žáků a studentů.
d) Vytvořit závěrečné texty pro zjištění schopnosti správné aplikace gramatických jevů v praxi po jejich pravidelném procvičování a zadání textů vybranému a kontrolnímu vzorku žáků a studentů.
e) Vyhodnocení výsledků, provedení komparace, formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Použité metody:
didaktické testy
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie - STYBLÍK, Vlastimil: Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd. Praha : SPN, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
BRABCOVÁ, Radoslava: Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. 183 s.
Učebnice pro vys. školy. ISBN 80-04-24251-0 (Brož.).
BRABCOVÁ, Radoslava: Didaktika českého jazyka pro 2. - 4. ročník ZŠ. Praha : SPN, 1986. 202 s.
KELIŠOVÁ, Daniela: Vyjmenovaná slova. 1. vyd. Praha : Linx & spol., [1999]. 27 s. P.E.T.R. ISBN 80-902311-1-X.
Učebnice a metodiky pro český jazyk na 1. stupni ZŠ
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie - STYBLÍK, Vlastimil: Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd. Praha : SPN, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
BRABCOVÁ, Radoslava: Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. 183 s.
Učebnice pro vys. školy. ISBN 80-04-24251-0 (Brož.).
BRABCOVÁ, Radoslava: Didaktika českého jazyka pro 2. - 4. ročník ZŠ. Praha : SPN, 1986. 202 s.
KELIŠOVÁ, Daniela: Vyjmenovaná slova. 1. vyd. Praha : Linx & spol., [1999]. 27 s. P.E.T.R. ISBN 80-902311-1-X.
Učebnice a metodiky pro český jazyk na 1. stupni ZŠ